Törjünk ki a megszokásból!

2019. február 05. Forrás: Karrierbibel.de/Profession.hu

Hasznos: - + Nyomtat

Napjainkat a rutinok uralják, amelyek sok tekintetben megkönnyítik életünket, azonban ennek ellenkezője is igaz lehet. Lássuk, hogyan szakíthatunk rossz szokásainkkal!

Önnek ajánlott állások

Fogmosás ébredés után, az első kávé, út a munkába – hogy mi a közös bennük? Mindegyiket rutinból tesszük. Ezek az automatizmusok jelentősen tehermentesítik az agyunkat, hiszen anélkül is el tudjuk végezni őket, hogy az egyes lépéseken elgondolkodnánk. Megdöbbentő ugyanakkor, hogy akár a napunk felét is a robotpilóta vezérli, vagyis a szokásaink mentén cselekszünk. Ebből következik még egy elgondolkodtató tény: Gerald Zaltman, a Harvad professzora szerint hétköznapi döntéseink nagyjából 95 százaléka egyáltalán nem tudatosan történik, éppen ezért rendkívül nehéz felismerni és felülírni az esetleges káros szokásainkat, legyen szó az életmódunkról vagy a munkánkról.

3 bűvös összetevő

Ahhoz, hogy képesek legyünk változtatni nem kívánatos berögződéseinket, illetve új rutinokat építsünk be mindennapjainkba, ismernünk kell azok alappilléreit. Függetlenül attól, hogy milyen jellegű szokásról van szó, három tényezővel áll szoros összefüggésben:

A kiváltó ok. Minden szokásunk kapcsolódik valamihez: ez lehet egy hangulat, egy érzés, egy helyszín, egy időpont, egy személy, vagy valamilyen cselekvés.  Gondoljunk csak a dohányzásra vagy a kávézásra – mikor, miért, kivel, hol szoktunk ezekhez nyúlni?

A jutalom. A függőségek és automatizmusok kialakításában testünk biokémiai folyamatai játszanak kiemelt szerepet. Amikor egy stresszes helyzetben valaki rágyújt, vagy amikor a közöségi oldalakat görgetjük, dopamin szabadul fel a szervezetünkben, amit jutalomként élünk meg, ezért olyan nehéz szakítanunk ezekkel a szokásokkal.

Törjünk ki a megszokásból! - munka, szokás, változás

Az ismétlés. Minél többször hajtjuk végre ugyanazt a cselekvést, annál inkább rögzül. Ha az ajtó bezárásáról van szó, akkor ez biztosan hozzáad a reggelünkhöz, amennyiben azonban a telefonunk nyomkodására gondolunk, máris negatívabb a mérleg.

Egy kis ellentmondás

Amikor elhatározzuk, hogy kiiktatjuk egy szokásunkat, könnyedén csúsznak ki a szánkon olyan mondatok, minthogy holnaptól nem eszem édességet, munka közben nem internetezem, vagy este nem fogok tvt nézni. Ezen kijelentések legnagyobb paradoxona, hogy minél inkább nem akarunk valamit, annál nagyobb valószínűséggel fogjuk mégis megtenni. Ennek oka, hogy agyunk nem ismeri a tagadást, vagyis minden egyes nemlesges kijelentésünkkel azt a szándékunkat erősítjük, amelynek pont az ellenkezőjét szeretnénk elérni. Próbáljuk ki: most NE gondoljunk rózsaszín elefántokra! Mi jutott azonnal eszünkbe? Erre ajánlott bármikor odafigyelnünk, amikor negatív előjellel ismételgetünk magunkban valamit.

Van kiút

Bár nem egyszerű, mégsem lehetetlen megszabadulnunk gátló szokásainktól: 66 napra, rengeteg türelemre, és még annál is több kitartásra lesz szükségünk, mire célt érhetünk. A következőket kell tennünk:

1. Ismerjük fel, amikor rutinszerűen cselekszünk, és azonosítsuk a kiváltó okot is. Amint tudatosítottuk, vagyis nevén neveztük szokásunkat, egyszerűen számoljunk le vele, mégpedig végérvényesen.

2. Ahhoz, hogy elhatározásunk hosszú távú legyen, nem elég lemondanunk a korábbi rutinunkról, ajánlott valami hasznos, egészséges szokással helyettesítenünk.  Olyan alternatívát válasszunk, amely tényleges értékkel, értelemmel bír számunkra, és amely mellett maximálisan el tudunk köteleződni.

3. Bármikor, amikor a régi berögződés szerint cselekednénk, azonnal kapcsoljunk át az új üzemmódba. Semmiképp se hagyjunk magunknak üresjáratot, az ugyanis növeli a visszaesés kockázatát.

4. Vegyük észre a legapróbb eredményeinket is, és jutalmazzuk meg magunkat minden sikerélmény után. Ahogy egyetlen új szokásra elkezdünk fókuszálni, a viselkedésünk egésze megváltozik, és valamennyi tevékenységünk az új irányt fogja támogatni, észrevétlenül.

5. Tartsuk távol magunkat a kísértésektől, és maradjunk következesek magunkkal, legalább két hónapon keresztül. Amennyiben úgy érezzük, egyedül nem megy, vonjuk be barátainkat, vagy akár hasonló helyzetben lévő idegeneket, és máris könnyebb lesz túllendülnünk a nehézségeken.

Próbáljuk ki a fentieket, és tegyünk azért, hogy boldogabbak, sikeresebbek és kiegyensúlyozottabbak lehessünk. Az álláskeresés időszaka tökéletes új szokások megteremtéséhez: már egyetlen kis változás is látványossal hatással bírhat a karrierünkre. Válogassunk a legfrissebb lehetőségek között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítésti s. Az álommunkánk közelebb van, mint gondolnánk.

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, karrier, szokás, következetesség, változás

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Koncentrációzavar: így tegyünk ellene

2019. február 21.
A koncentráció a jó teljesítmény alappillére, mégis gyakran megesik, hogy a figyelmünk elkalandozik a fontos feladatról. Van megoldás! Bővebben

-

Mutasd, mit eszel, megmondom ki vagy

2019. február 20.
Bár elméletben egészen jól tudjuk, mit is jelent az egészséges táplálkozás, a gyakorlat ettől még jelentősen eltér. Bővebben