Kreativitás Disney-módra

2019. január 08. Forrás: Impulse.de/Profession.hu

Hasznos: - + Nyomtat

Bár Walt Disney nevéről sokaknak Mickey egér jut elsőre eszébe, mai cikkünkben nem a népszerű rajzfilmfiguráról, hanem egy kreatív problémamegoldó módszerről lesz szó.

Önnek ajánlott állások

Újév, új projektek – a kihívások pedig gyakorta friss szemléletet is kívánnak. A lendületes január tökéletes alkalom arra, hogy a szokásos brainstorming vagy a Min Map technikáján túl kipróbáljunk valami mást, ami mozgósítja ötleteinket és azok megvalósíthatóságát is hatásosan vonja górcső alá. A Walt Disney módszer, amely nevével ellentétben Robert B. Diltshez, az amerikai NLP trénerhez köthető, éppen erre hivatott. Lássuk, hogyan is működik!

Vigyázz, kész, bevetés

A nevezett stratégia tökéletesen alkalmazható hétköznapi feladatok újszerű megoldásához vagy akár egy újonnan adódó probléma optimális kezeléséhez is, nem utolsó sorban pedig a kollégák közötti kooperációt is erősíti, a megszokottnál kreatívabb keretek között. Kis csoportban működik legjobban, és előnye, hogy ténylegesen kivitelezhető megoldásokat, terveket nyerhetünk általa, mindössze 60-80 perc ráfordítással. Komplexebb kérdésfelvetés vagy korábban még együtt nem dolgozók esetén egy moderátor nagyban segítheti a folyamatot, de a háromlépéses módszer önjáróan is eredményes lesz.

Kreativitás Disney-módra - munka, karrier, kreativitás

Eltérő szerepben

A Disney-stratégia lényege, hogy a résztvevők, akár csak egy szerepjáték során, egymás után három különböző karakterbe helyezkednek bele, és az egyes szerepeknek megfelelően néznek rá a felvetett témára. Fontos, hogy a problémát, feladatot minél konkrétabban határozzuk meg, és csak ezt követően induljunk el a megoldás felé. Mindig maradjunk a kijelölt szerepben, mégpedig a következők szerint:

1. Az álmodozó: ebben a szakaszban engedjük szabadjára a gondolatainkat, és gyűjtsük össze a felbukkanó, egymástól teljesen eltérő, vagy akár egyenesen lehetetlennek tűnő ötleteinket. Tegyük ezt az első tíz percben magunkban, a következő tíz percet pedig fordítsuk a csoportos megbeszélésre. Rögzítsük írásban az összes felmerült gondolatot, előzetes szűrés, véleményezés nélkül. A cél, hogy a kreativitásunk minél nagyobb teret nyerjen, és bátran inspirálódjunk kollégáink felvetéseiből is.

2. A realista: a második húsz percben válasszuk ki a leginkább megvalósíthatónak tűnő ötleteket, és gondoljuk át, milyen módon ültethetők át azok a gyakorlatba. Vázoljuk, mi minden szükséges az adott felvetés realizáláshoz, erőforrások, információk szintjén, vagyis jussunk el a konkrét lépésekig, egy vázlatos tervig. Fontos, hogy a választott irányok tekintetében konszenzusra jussunk kollégáinkkal, ellenkező esetben ajánlott visszatérni az első ponthoz, és bővíteni az ötleteink körét.

3. A kritikus: a szerep önmagáért beszél, vagyis a lehető legsokoldalúbban, és részletekbe menően kell megvizsgálnunk a korábbi javaslatokat, mégpedig a kritika szemüvegén keresztül. Vegyük észre, ha valamelyik ponton tévedtünk, mérlegeljük az esetleges kockázatokat, buktatókat. A több szem többet lát elvét követve fogadjuk nyitottan munkatársaink meglátásait, és semmiképp se vegyük személyes támadásnak, ha épp a mi felvetésünket vétózzák meg a többiek. A felmerülő kérdéseket, gyengeségeket egy következő körben, a három lépést megismételve érdemes feldolgoznunk.

Mindenki megelégedésére

A kreatív technika végcélja, hogy egy mindenki számára elfogadható megoldás szülessen, amelynek megvalósításában is egyenlően vehetünk részt, vagyis egy ilyen jellegű csapatmunka semmiképp nem szólhat az erőfitogtatásról. Mivel a kreatív gondolkodásra számos munkakörben csak ritkán nyílik lehetőség, ajánlott kellő időt hagynunk a módszer elsajátítására, gyakorlására, hogy a résztvevők valóban képesek legyenek kiaknázni a bennük rejlő innovatív tartalékot.

Bár más hatásfokkal, eredménnyel, de a fent vázolt megközelítést akár egyedül is kipróbálhatjuk, egy számunkra fejtörést jelentő szituációban. Amennyiben épp a munkahelyváltáson gondolkodunk, bátran álmodjuk meg az ideális munkánkat, képzeljük el, milyen cégnél, pozícióban, feladatokkal éreznénk igazán jól magunkat. Ezután jöhet a vágyak realizálása, majd pedig az esetleges kockázatok, nehézségek mérlegelése, és már cselekedhetünk is. Keressünk személyes preferenciáink szerint a lehetőségek között.  Frissítsük és töltsük fel önéletrajzunkat ide, hogy a munkáltatók számára is láthatóvá váljunk. Ha pedig hírlevelet és Facebook értesítést is kérünk, biztosan nem maradunk le egyetlen nekünk való munkáról sem.

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: álláskeresés, munka, karrier, kihívás, kreativitás

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Váljunk jó vezetővé!

2019. január 15.
Elnyertük a rég áhított pozíciót, és most először ülhetünk be abba a bizonyos vezetői székbe? Van néhány jó tanácsunk az új helyzetre! Bővebben

-

Kudarc vagy tanulság?

2019. január 11.
A kudarcról sokaknak a sikertelenség jut az eszükbe, pedig az éremnek van egy másik oldala is. Bővebben