4 tanári készség, ami mindig hasznos

2018. november 05. Forrás: Profession.hu

Hasznos: - + Nyomtat

Heti öt napban, napi nyolc órában több száz diák elé kiállva sok olyan készségre tehetünk szert, amiknek akkor is hasznát vehetjük, ha pályát módosítunk.

Önnek ajánlott állások

Ha már egy ideje érlelődik bennünk, hogy a tanárit és az osztálytermeket magunk mögött hagyva valami másba vágjuk a fejszénket, de hezitáltunk, mert nem voltunk benne biztosak, hogy tanári végzettséggel merre vihet az utunk, fellélegezhetünk. Higgyük el, hogy sokkal több minden rejtőzik egy történelem, magyar irodalom, matematika vagy éppen földrajz szakirány mögött, mint ami a tankönyvekben rejlik!

Minden tanár tudja, hogyan egyszerűsítsen le és adjon át komplex információt

Vegyünk példának egy nyelvtanárt, akinek éveken át, naponta az volt a feladata, hogy összetett, bonyolult és ismeretlen nyelvi struktúrákat, szabályokat tanítson meg diákjaival úgy, hogy mindaz érthető legyen, és le is kösse a figyelmüket. Ahhoz, hogy ezt el tudja érni, biztos, hogy számtalan kreatív módszerrel kellett előrukkolnia pályája során.

Milyen területen lehet ezt a képességet hasznosítani?

Ha mindig is nagy rajongói voltunk például a Briliáns Elmék című sorozatnak, itt az ideje, hogy magunkra kapjuk az öltönyt vagy a kiskosztümöt! Valószínűleg nem az év perét fogjuk elsőre megnyerni, de nyugodtan elkezdhetünk kalandozni a jog világában. A képességünk, hogy meggyőzően és kreatív módon tudunk információt átadni, ezen a területen hatalmas előnynek számít. Arról nem is beszélve, hogy egy olyan határozott kiállással, mint ami ahhoz szükséges, hogy kamaszok figyelmét sikeresen lekössük, szinte biztos a siker egy olyan szakmában, ahol a lehengerlő képességnek és hiteles meggyőzésnek nagy szerepe van.

Minden tanár tudja, hogyan vonja be a diákokat, illetve a közönségét

Mikor figyelnek oda a gyerekek 45, vagy éppen 60 percen keresztül a tanárra? Ha bármiről is legyen szó, azt érdekesen, és lelkesen adja elő. Lehet egy történelem órán a lovagi tornákról is borzasztó unalmasan mesélni, míg egy kémiai egyenletet is elő lehet adni úgy, hogy meg se pisszennek a diákok.

A lényeg, hogy, ha látható szenvedéllyel vetjük bele magunkat valamibe, és csillogó szemmel beszélünk az adott témáról, nyert ügyünk van.

Milyen területen lehet ezt a képességet hasznosítani?

Ha érezzük magunkban ezt a fajta átütő lelkesedést a tanított tantárgyunk iránt, és a visszajelzések is azt mutatják, hogy valóban le tudjuk kötni diákjaink figyelmét, nyugodtan megpróbálkozhatunk az újságírással!

Gondoljunk csak bele, a lényeg ott is pontosan az, hogy megkapó tartalmat állítsunk elő, olyat, ami felkelti az olvasók érdeklődését. Keressünk olyan témákat, amikbe szívesen ássuk bele magunkat, és hagyjuk, hogy az elragadó képességünk ne csak a tanteremben, de nyomtatásban is érvényesüljön!

Minden tanár tudja, hogyan tervezzen rövid-, illetve hosszú távra

Legyünk akár osztályfőnökök, vagy éppen matematika tanárok, az biztos, hogy a tervezés, illetve a spontán lereagálás a szuperképességeink között van! Egyrészt minden évben össze kell raknunk egy tantervet, akár szemeszterekre lebontva, és látnunk kell, hogy egyes osztályokkal honnan hova szeretnénk eljutni júniusra. Másrészt azonban olyan apró pillanatnyi nehézségekkel is azonnal meg kell tudnunk küzdenünk, mint egy váratlan kérdés az egyik diáktól, egy osztálytermen belüli konfliktus, vagy éppen egy felháborodott szülő látogatása.

Stratégaként kell hosszú távon gondolkodnunk, ugyanakkor higgadtan és gyorsan kell tudnunk spontán reagálni.

Milyen területen lehet ezt a képességet hasznosítani?

Ha például az értékesítési területre tévednénk, vagy biztosítással kezdenénk el foglalkozni, rövid időn belül rájönnénk, mennyire hasonlóan kell itt is hozzáállni a dolgokhoz. Egy-egy ügyfél évét, jövőbeni lehetőségeit kell tudnunk előre átlátni, megtervezni, miközben a személyes tárgyalásokon minden létező kérdésre fel kell készülnünk és mindent megfelelően kell lereagálnunk.

Minden tanár tudja, hogy mennyire fontos a türelem és az empátia

Tanárként több ezer diákkal találkozunk karrierünk során, és az egyik legfontosabb lecke, amit még pályánk kezdetén megtanulhatunk az az, hogy bizony mindenkit máshogy kell motiválni, mindenkivel más hangot kell megütni, más és más tanítási módszer működik a legjobban.

Ahhoz, hogy hatékonyan át tudjuk adni a tananyagot, türelmesnek kell lennünk, illetve egyben megértőnek is. El kell fogadnunk, hogy minden diákunk más tempóban halad majd, hogy valamelyikőjük ebben, míg mások abban lesznek kiemelkedőek.

Milyen területen lehet ezt a képességet hasznosítani?

Bármilyen szaktanácsadóként például ugyanezeket a tulajdonságokat kell kidomborítanunk. Türelemmel és megértéssel kell a sokszor tanácstalan, bizonytalan ügyfelek felé fordulnunk, akik tőlünk várják problémájukra a megoldást. Át kell éreznünk a felelősséget, amivel irántuk tartozunk, ugyanakkor nem szabad elvesztenünk a türelmünket, ha hatodjára teszik fel ugyanazt a kérdést.

Bármilyen szakma is lebegjen a szemünk előtt, ne hezitáljunk! Főképp ne azért, mert nem hisszük el magunkról, hogy tanári képesítéssel az oktatás területén kívül is meg tudjuk állni a helyünket. Emlékeztessük magunkat, hogy a fent felsorolt képességek mindegyike megvan bennünk! 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Produktivitás: álom vagy valóság?

2019. január 24.
A hatékonyság misztikuma kiemelkedő elvárásként van jelen az életünkben. Most megmutatjuk, hogyan is valósítható meg egy átlagos munkanapon. Bővebben

-

Változások? Éljünk velük!

2019. január 23.
A munkahelyi változások gyakran váratlanul érnek minket, és nehézségként tekintünk rájuk. De vajon minden változás rossz? Mi lenne, ha kipróbálnánk egy új nézőpontot? Bővebben