Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Mindannyian fel tudjuk idézni J. Howard Miller 1943-as „We Can Do It!” plakátját, igaz? Az erős, független, munkás nő, aki a háborúban is megállja a helyét, sőt rendületlenül dolgozik! A szimbolikus plakát a mai napig népszerű mémek alapja, nemhiába. Aktualitása nem, hogy halványult volna az elmúlt években, de inkább erősödött. A Jane Austin regények abroncsos szoknyás úri hölgyei és kötényes házitanító kisasszonyai már a múlté. A 21. századi nő minimum villamost vezet, milliárdos vállalkozásokat igazgat, programoz, vagy éppen PPC kampányokat menedzsel.

Nagy Tímea a Szegedi Tudományegyetem Bölcsész karán, néprajz-kommunikáció szakon diplomázott. Nem egy megszokott párosítás, nem egy szokványos karrier kezdet… Ami azonban igazán izgalmas Tímea pályafutásában, az az, hogy végül merre sodorta őt az élet, és, hogyan lett egy bölcsész néprajzosból először fotós asszisztens, majd újságíró, később Budapest egyik legnagyobb és legmenőbb ügynökségének PPC specialistája(!), végül szabadúszó PPC-s Japánban!

Volt régebben a fejedben egy álomszakma? Mi szeretnél lenni, ha nagy leszel?

Naná! Oknyomozó újságíró szerettem volna lenni, nagyon. Tanultam újságírást összesen 7 évig, voltam külön oknyomozó workshopokon, írtam sok cikket, oknyomozó-szerűt is 2-3-at. Aztán lett egy mentorom, egy oknyomozó újságíróNŐ. Mesélt a hivatásával együtt járó életéről, és aznap, mire tőle hazaértem, rájöttem, hogy ez nekem nem fog menni. Azóta még jobban becsülöm az összes aktív oknyomozó újságírót, bárhol a világon, mert társadalmilag baromi fontos munkát végeznek, a saját magánéletükben rengeteg áldozatot hozva ezért. Szinte semmi pénzért.

Innen hogyan keveredtél a PPC-s pályára?

Az egyetem alatt szerettem volna, ha az újságírás mellett van egy másik "lábam" is, amire állhatok, ha baj van. Marketing felé vettem az irányt, gyakornoki program lehetőség pedig a Ringier Kiadó piackutatási osztályán adódott. Szakdolgozatot is lappiaci témából írtam, az első médiaügynökségi pozícióm is piackutatási asszisztens volt. Az ügynökségen az akkori Head of PPC-nek meséltem, hogy váltani szeretnék online marketing felé. A saját területét javasolta, és innen is puszilom a tanácsért.

Mit jelent pontosan, ha valaki PPC specialista? Hogy telik egy napod, mik a feladataid pontosan?

Vállalkozásoknak segítek több bevételt termelni megfelelő helyen, megfelelő időben futtatott online hirdetésekkel. A PPC szó szerint Pay-per-clicket jelent - azaz olyan rendszereket takar, amelyekben nagyrészt kattintás alapon fizetnek a hirdetők, és self-service rendszerben saját maguknak is tudják a hirdetéseiket kezelni. Konkrétan - Magyarországon - a Google AdWords, Facebook és Instagram, LinkedIn rendszerek tartoznak ide. Külföldön mások és több ilyen rendszer létezik. Bár tudnák a vállalkozások maguk is kezelni ezeket a kampányokat, de nem szeretik maguk csinálni, mert időigényes és a folyamatos változások miatt nehéz naprakésznek maradniuk ezen a területen is. Ezért nekem mondják el, mi a céljuk -pl.: vásárlást várnak a honlapon, vagy az ingyenes csomagjukra szerezzünk potenciális felhasználókat-, ideális esetben azt is tudják, körülbelül kikből áll a célcsoportjuk, megmondják, mekkora büdzséjük van minderre, én pedig ezen információk alapján meghatározom, milyen felületeken, milyen célzásokkal és hirdetésekkel hogyan érdemes hirdetniük magukat. Ha a kampányok elindultak, akkor folyamatosan optimalizálom őket az eredmények alapján, változtatok pl. az áron vagy a hirdetés szövegén, ha szükséges.

Mit szeretsz ebben a szakmában a legjobban?

Folyamatos tanulásra késztet, mert minden nap van valami újdonság, valami mindig változik. Egyre nagyobb az igény PPC-s emberekre, így könnyű munkahelyet, vagy freelancerként saját ügyfeleket találni. Önmagában a PPC csak egy terület a sok közül, ideális esetben együtt kell dolgoznom más online, vagy akár offline médiáért felelős specialistákkal is, amitől nekem ez a szakma sosem válik egyhangúvá. Negyedrészt mostanában sokat működöm együtt olyanokkal, akik a saját álmaikat valósítják meg egy-egy üzleti próbálkozással, és élvezem, hogy ennek a részévé válhatok. Az ilyen projekteket szeretem a legjobban.

Mik a nehézségei, kihívásai ennek a szakmának?

Minden nap változik valami, fejlődik a technika, és egyéb tudományterületek is lekövetik ezt a fejlődést: mint a pszichológia vagy a jog területei. Ezek folyton kihívást támasztanak elénk, mindig naprakészeknek kell lenni. Például most a GDPR okoz fejtörést a szakmának - vagy a jogász nem ért a webfejlesztéshez, vagy a webfejlesztő a PPC-hez, vagy a PPC-s a joghoz.

    Nők új szerepben: a PPC specialista    

Érzékelsz bármi nehézséget/előnyt ebben a szakmában nőként?

Ezen sosem gondolkodtam még. Valószínűleg azért, mert őrült szerencsém volt eddig a főnökeimmel, és ez a kérdés nem merült fel. A szakmán belül eddig 3 munkahelyen nyolc főnököm volt, ebből hét férfi. Mind korrekt volt, ha félreértésünk volt, sz sosem abból fakadt, vagy lyukadt ki oda, hogy nő vagyok.

Hogy látod a nők helyzetét a munkavállalás területén nagy általánosságban?

Szerintem két részre osztható a történet: a gyerekvállalás előtt álló nők problémái mások, mint azoké, akik a babavállalás után visszatérni szeretnének a munkába. A gyermektelen (vagy már nagy gyerekekkel rendelkező) nőknél - az én tapasztalataim szerint, bár én szerencsés voltam - a legnagyobb próbatétel, hogy a fizetésüket oda tudják feltornászni, ahol a hasonló pozícióban lévő férfi társaiké van. Ez sokszor szerintem semmi máson nem múlik, mint retorikai képességen. A nők kevésbé mernek/szeretnek konfrontálódni, vagy ha megteszik, nem jól érvelnek. Az pl. nem érv, hogy mióta dolgozik valaki egyhelyen. Önmagában az sem, hogy mennyiségre sokat dolgozik. Hatékony-e vagy sem, tartja a határidőket vagy sem, hoz-e pénzt a cégnek vagy sem - ezek érvek. Nem tanuljuk ezt meg az iskolákban, amiket elvégzünk, mire kikerülünk a munkaerőpiacra. Engem Édesapám tréningelt az életem során, gyerekkoromtól kezdve, ha valamit szerettem volna, indokoltam neki. Biztos baromi jót szórakozott rajtam és az érvelési technikámon, de jó lecke volt, azóta is hasznosítom. Amit hatalmas problémának látok, az a gyerekvállalás utáni visszakerülés a munka világába. Nincsenek a cégek felkészülve arra, hogyan tudnak az anyuka és a cég számára is hasznos együttműködést kialakítani, miben tud egy anyuka hatékonyabb lenni másnál, mi az, amit nem rá kell bízni, mert az ő munkaideje korlátozott - 15:30-ra neki az óvodában kell lennie a gyerekért, ha törik, ha szakad. A PPC szakma azért is tetszett meg rögtön, mert otthonról is végezhető, egyéni vállalkozóként is, ami sokkal családbarátabb körülményeket jelent, mint egy nagy multival alkudozni a munkaidőn és a fizetésen. Persze hátránya is van, mert nem fix a fizetés, és az ember csak magára számíthat. Valamit valamiért.

Szabadúszóként is lehet ezt a munkát folytatni? Ha igen, szerinted jobb, mint ügynökségi keretek között?

Igen, lehet. Az, hogy kinek melyik munkakörnyezet a jobb, az személyiség kérdése. Kezdőként szerintem nagyon hasznos ügynökségnél dolgozni, mert sok és sokfajta ügyfélen lehet megtanulni az alapokat, sok ember vesz körül, akiktől rengeteget lehet tanulni, és ad egy biztos hátteret az ügynökség - ha még el is rontasz valamit, van valaki melletted, aki segít megoldani a gondokat. Nagy és jó társaság vesz körül, pörög a szociális életed, amíg ilyen helyen dolgozol. A szabadúszó lét annak való, aki már nagyon tudja, mit szeretne csinálni (vagy hogy mit nem!), és nem frusztrálja túl magát azon, hogy hónapról hónapra bizonytalanság van, hogy mennyi munkája, és ezzel együtt mennyi fizetése lesz, vagy tényleg kifizetik-e a munkáját. Freelancerként sokat van az ember egyedül, ez sem fekszik mindenkinek. 2 hónapja vagyok szabadúszó, most nagyon élvezem. Kérdezzétek meg újra 1 év múlva, bírom-e még?

Készítette: Szegő Fruzsina

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala