Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az értékesítés világa és lehetőségei sokunkat foglalkoztathatnak, hiszen ha jó adottságokkal rendelkezünk, akkor nemcsak egy szépen ívelt karrierre, hanem az eredményességünket dinamikusan jutalmazó jövedelemre is szert tehetünk. A jó fizetés mindannyiunk számára fontos tényező, ám érdemes hosszabb távon is átgondolni: mit szeretnénk elérni pontosan? Mai cikkünkben ehhez mutatunk egy példaértékű szakmai életutat.

Interjúalanyunk, Hajmási Gergely 13 éves releváns hátterével komplex tapasztalatot gyűjtött Hajmási Gergelyszakterületén: nemcsak az adatközponti piacot ismeri mélyen, hanem ennek értékesítését is. Nem is csoda, hogy már többször megkeresték fejvadászok, mert hallottak róla, hiába nem keresett aktívan új állást. Eddigi karrierállomásai következetesen épülnek egymásra. Az egyetem mellett Magyarország egyik legnagyobb számítástechnikai disztribútoránál bolti eladóként kezdte, majd meghatározó éveket töltött az Interware-nél értékesítési munkatársként és Key Account Managerként. Szakmai elhivatottsága és belső motivációja által pedig nemcsak a szakma egyik elismert adatközponti szakértőjévé vált, hanem ma ő a hazai egyik legnagyobb teljesítménysűrűségű ultramodern adatközpont kereskedelmi vezetője is.

Kíváncsiak voltunk, ezzel a meghatározó szakmai háttérrel ő hogyan látja a salesek világát, milyen motivációk jellemzőek, és arról is kifaggattuk, mennyit lehet keresni az értékesítésben! Nézzük!

 „A CHS Hungary Kft. áruházi eladójaként kezdtem 21 évesen az értékesítést – foglalja össze Gergely -, többek között számítógépeket, szervereket, perifériákat, nyomtatókat, illetve hozzájuk kellékanyagokat árultunk. Akkoriban robbantak be a digitális fényképezőgépek is, de akkor még mondjuk 1 megapixeles modellek kerültek több százezer forintba, és csupán fél óráig bírta az akksi. Az egyetem mellett ez a munka egy nagyon jó lehetőség volt pályakezdőként.  Itt tanultam meg egy csomó alapfogalmat a szakmáról, na meg nemcsak az értékesítés, hanem az ügyfélkommunikáció alapjait is. Külön öröm volt, hogy egy értékesítési versenyen megnyertem egy háromnapos Forma-1 jegyet a Gold Tribune-re. A Canon indította, az új nyomtatójából kellett eladni minél többet.”

Ebben a szakmában gyakoriak a hasonló és nagyon jól működő módszerek, melyek cégenként, profilonként, munkakörönként is változhatnak.  Általában ezt a 3 módszert használják az értékesítési munkatársak teljesítményének növelésére:

1.) Fix fizetés: itt nincs jutalékos ösztönző rendszer. Ez általában egyszerűbb feladatkörök esetén érvényes, mint például a sales asszisztensek.

2.) Alapbér + jutalék: ez elég gyakori. Azonban csak akkor működik igazán jól, ha van egy átláthatóan kialakított rendszer, ami leveszi a terhet az értékesítő válláról az elszámolással kapcsolatban. A legtöbb helyen negyedéves ennek az elszámolása. Ez egy jó motiváció a cégnek és a munkatársnak is, de általában rövid távú mozgatórugót biztosít.

3.) Alapbér + egyéni teljesítménymutatók (ún. Key Performance Indicator, KPI): Ez már hosszabb távon érdekeltté teszi az értékesítő munkatársat, illetve a motivációs csomag több részből állhat. Gyakori, hogy a cég összesített eredménye (amire az adott kollégának közvetett ráhatása van) 80%-ot tesz ki, az egyéni eredményesség (ami viszont csak rajta múlik) pedig 20%. De lehet olyan KPI-okat is meghatározni, mint mondjuk az ügyféllátogatás száma, vagy néhány konkrét nagy ügyfél megszerzése, illetve hangsúlyos terület általában a meglévő ügyfelek megtartása. Ezek elszámolását negyed- vagy félévente érdemes rendezni.

  Mennyit keresnek a sales-esek?  

Nézzük ezek után, hogy egyes értékesítői pozíciókban nagyságrendileg milyen jövedelemre számíthatunk!

Sales asszisztens: havi bruttó 250-300 ezer forint, itt általában nincs jutalékos ösztönző rendszer.

Junior Sales munkatárs: havi bruttó 350-400 ezer forint + ösztönző rendszer, pl. negyedéves elszámolással. A jutalék nagyságrendileg az akár 1-3 havi fizetés összegét is elérheti. Ezt egyébként érdemes újra tárgyalni akár negyedévente - bármely fél kezdeményezésére.

Senior Sales / Key Account Manager: havi bruttó 500-600 ezer forint alapfizetés várható, és ehhez jön még a jutalék, ami negyedévente 1-3 havi alapfizetés összegét jelentheti még.

Értékesítési vezető: havi bruttó 800 ezer-1 millió forint alapfizetéstől indulhat és alku kérdése, hogy mennyiben állapodnak meg a felek. A vezetők munkája konkrétabban köthető a céges célokhoz, nagyobb a ráhatása is ezekre.

Ám ez nem biztos, hogy kizárólag a bértárgyalás által elért csomag alapján kell döntenünk egy-egy új állás esetén. Ahogy Gergely esetében sem a minél több jutalék begyűjtése a fő mozgatórugó, hanem valami egészen más. „Még az Interware-nél - ahol junior sales munkatársból lettem Key Account Manager -, olyan jó csapatunk volt emberileg és szakmailag is, hogy bementünk szombatonként és beszélgettünk azokról a dolgokról, amelyekkel foglalkoztunk. Mindenkitől lehetett tanulni és inspirációt gyűjteni.”  

Ahogy láthatjuk, interjúalanyunk belső mozgatórugója pályakezdő kora óta arra ösztönzi, hogy értékes csapatban dolgozhasson, hozzátegyen az egészhez, büszke legyen a cégre, a termékekre, és valódi értéket teremthessen a munkájával. Ezért dolgozik ma is, vezetőként. Célom, hogy 3 éven belül legyen tele a szervertermünk, ami azért nagy szó, mert ez Magyarország egyik legnagyobb teljesítménysűrűségű adatközpontja. Fizikailag a mi helykihasználásunk a legjobb, a Docler Adatközpontban 300 négyzetméter alapterületen 1 megawatt a teljesítmény, ami rack szekrényenként 10 kilowattos terhelhetőséget jelent.”

Értékes gondolatok, fogadjuk meg a bölcs tanácsokat. És ne feledjük: nagyon jó esélyeink vannak egy jó értékesítői állás elnyeréséhez, hiszen naponta több száz munkaadó böngészi a Profession.hu adatbázisát újabb munkatársakat keresve. Töltsük fel a hirdetésünket most!

 

 

Készítette: Posta Renáta

Címkék: álláskeresés, fizetés, karrier, munka, vezető, sales