"Amikor heti riportra megyek a főnökömhöz - foglalja össze Annamari, egy logisztikai cég csoportvezetője -, nagyon zavaró, hogy kerüli a tekintetemet és mintha közben el is kalandozna. Borzasztóan idegesítő. Már többször megkérdeztem, hogy folytassam-e, és udvariasan válaszolt is, hogy igen, de látom, hogy reménytelen. Szerintem nem is érdekli, amit mondok. És ez nagyon frusztráló számomra..."

Minden bizonnyal már többen átéltük ezt a szituációt. A helyzet gyakran az, hogy a másik oldalon lévő meg van arról győződve, hogy ő bizony figyel egy ilyen szituációban. Akkor hogy is van ez?

Elképzelhető, hogy mindkét félnek igaza van. És ebben a helyzetben egy igazán jó vezetőnek cselekednie kell, hiszen ha igazi odafigyelés nélkül hallgatunk meg másokat, a vezetési tekintélyünk elkerülhetetlen csorbát szenved.

Létezik egy kutatás arról *, hogy egy nap során mennyi mindent hallunk, és gyakorlatilag mire emlékszünk ebből. Nézzük:

- Naponta 4 órát töltünk mások meghallgatásával.

- Ebből összesen 2 órányit hallunk meg ténylegesen.

- Amire ebből ténylegesen figyelünk is, az csak egyórányi.

- Amit fel is fogunk ebből, az csak félórányi.

- Amit ténylegesen el is hiszünk, az nem több, mint tizenöt percnyi.

- Ebből összesen alig nyolcpercnyi, amire emlékszünk is.

Beszédes tények, amelyeket érdemes figyelembe venni és tudatosabban kezelni, ha erős csapatot szeretnénk magunk köré építeni. Összegyűjtöttünk ehhez 5 hasznos megállapítást is.

Ilyen egy jó főnök!

MIÉRT FONTOS AZ OSZTATLAN FIGYELEM VEZETŐKÉNT?

1. Az emberek megértése megelőzi vezetésüket. Meg kell őket érteni ahhoz, hogy irányítani, fejleszteni, motiválni tudjuk

2. A meghallgatás a tanulás legjobb módja. Ha csupán önmagunkkal vagyunk elfoglalva, azzal semmi újat nem hallunk, nem tanulunk. Ezért figyeljük hát a környezetünket és tanuljunk!

3. A meghallgatás a problémák súlyosbodásától is megmenthet. Ne csak azt halljuk meg, amit szeretnénk hallani, hanem azt is, amiről tudnunk kell.

4. A meghallgatás bizalmat hoz létre. Nem csak a mi igazságunk az egyetlen, fogadjuk el és nyissunk a kollégáink véleménye felé. Ez nekik is nagyfokú motivációt és lendületet ad majd. Akire odafigyelünk és meghallgatunk, egyúttal a bizalmunkat is élvezi. Tudatosítsuk ezt is magunkban!

5. A meghallgatás fejlesztheti a szervezetet. Senki sem juthat magasabb szintre és a szervezetét sem juttathatja oda, ha nem jó hallgatóság. Meg kell ismerni a csapatot: merre akarnak haladni, mi érdekli őket, hogyan gondolkodnak, mivel tudnak hozzájárulni a közös sikerhez, és így tovább.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

3 HATÉKONY MÓDSZER AZ OSZTATLAN FIGYELEM BEGYAKORLÁSÁRA:

- A következő néhány megbeszélésen kérjük meg asszisztensünket vagy egy kollégánkat, hogy jegyezze fel, hány percet töltünk beszéddel, és mennyit hallgatással. Ha nem töltjük az idő legalább 80 százalékát aktív figyeléssel, akkor fejlődnünk kell. Próbáljuk ki, hogy a jegyzetfüzetünk egyik jól látható részére egy "H" betűt (mint hallgatás) írunk emlékeztetőül. Kombinálhatjuk a dolgot, és írjunk NH jelölést, ami a N=nézés és H=hallgatás tevékenységekre utal.

- Ha a munkatársaink vagy a családtagjaink úgy érzik, nem hallgatjuk meg őket, azt egyértelműen látni fogjuk arckifejezésükön. Gondolkozzunk el azokról, akik a legfontosabbak számunkra. Amikor legközelebb beszélünk velük, hagyjunk abba minden aktuális tevékenységet, részesítsük őket osztatlan figyelemben, és nézzünk a szemükbe, amikor beszélnek hozzánk. Ha meglepetést vagy ellenséges kifejezést látunk rajtuk, illetve kerülik a tekintetünket, az azért lehet, mert úgy érzik, a múltban nem igazán fordultunk feléjük kellő figyelemmel. Éppen ezért tisztázzuk velük ezt a helyzetet: kérdezzük meg, hogy a múltban előfordult-e, hogy úgy érezték, nem figyeltünk rájuk kellőképp. Ne védekezzünk, ne magyarázkodjunk! Tisztázzuk a helyzetet, és ha szükséges, akkor kérjünk bocsánatot!

- A hatékony vezetők ténylegesen meghallgatnak másokat. Vagyis annál sokkal többet tesznek, mint hogy csak odafigyelnek, ha beszélnek hozzájuk. Próbálnak belelátni a beosztottaik gondolatába, motivációiba, és szeretnék kideríteni a véleményüket, érzéseiket. Gondoljuk hát végig, hogy mostanában megtettük-e ezt a számunkra kulcsfontosságú személyekkel. Ha nem, akkor keressük meg őket, és szenteljük nekik osztatlan figyelmünket!

Ám ha úgy érezzük, az adott környezetünkben, a szervezetben vagy éppen munkakörben hiába megteszünk minden tőlünk telhetőt, még sincs átütő változás, ne feledjük: megoldás mindig van.

KÖZEL 500 LEINFORMÁLT VEZETŐI ÁLLÁSLEHETŐSÉG ITT!

Nézzünk körbe ITT és ITT is, ha egy jó állásra vágyunk! Nagyon jó esélyeink vannak egy új munkahelyre, hiszen naponta több száz munkaadó böngészi a Profession.hu adatbázisát újabb munkatársakat keresve. Töltsük fel önéletrajzunkat most!

Sőt! Éljünk a legújabb fejlesztéssel: töltsük le okostelefonunkra ezt a vadonatúj alkalmazást, hogy a lehető leggyorsabban reagálhassunk a nekünk való új állásokra. Sokszor a gyorsaság is számít, nem is keveset, éljünk a lehetőséggel! Közvetlenül a telefonunkról pályázhatunk a meghirdetett állásokra, csak be kell lépnünk az alkalmazásba a profession.hu oldalon regisztrált adatainkkal.

*Forrás: John C. Maxwell: Aranyat érő vezetői ismeretek, Üzleti Plusz Kft.

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munkahely, karrier, előléptetés, főnök, vezető