Mire jó a munkahelyi pletyka?

A munkahelyi közösségekben terjedő történetek erejét ma már sok cég felismeri, vannak, akik úgy terveztetik meg az irodáikat, a munkahelyiségeket, hogy azok elősegítsék az információáramlást. A munkaadók egy része a kollégáikat arra ösztönzi, hogy minél nyíltabban kommunikáljanak egymással és a vezetőséggel, használva a céges kommunikációs csatornákat.

A pletyka hasznos is lehet

Egyre inkább elvárás az építészeti piacon, hogy a munkahelyi épületek belső kialakítása minél inkább megfeleljen a belső információáramlás szabályainak, azaz legyenek működő közösségi terek. Hiszen a céges közös helyiségek a legalkalmasabbak arra, hogy a kollégák informálódjanak, sztorikat osszanak meg egymással. Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus, pletykakutató szerint a kávézás például különös szerepet tölthet be egy cég életében, nemcsak pihenőidőt biztosít a munkatársaknak, de alkalmat teremt az információcserére is.

Azt is mondhatjuk, hogy aki nem kávézik, az lemarad sok mindenről, esetleg később tudhat meg különböző információkat. Ezért sem meglepő, hogy egy kutatás szerint a magyarok több mint a fele nemcsak otthon kávézik, de a munkahelyén is. Igaz ez a nőkre és a férfiakra egyaránt csakúgy, mint a fővárosban vagy a vidéken élőkre. S bár a férfiak szeretik azt gondolni magukról, hogy kevésbé pletykásak, mint nőtársaik, ez különösebben nem látszik a kávézási szokásaikon.

Tévhit, hogy a pletyka minden esetben negatív. A negatív információkat már inkább rágalomnak nevezzük - állítja Szvetelszky Zsuzsa. Még csak az sem igaz, hogy a munkahelyeken jóval nagyobb figyelem övezné a negatív sztorikat, inkább az a jellemző, hogy a közösségi érdekkel kapcsolatos történetek, információk terjednek a leggyorsabban és a legszélesebb körben, ezek pedig nem feltétlenül negatívak.

Mire jó a munkahelyi pletyka?

Gondoljunk csak például egy esetleges jutalékra vagy általános, mindenkire érvényes fizetésemelésre, ez semmiképpen sem negatív, ugyanakkor mégis komoly érdeklődést generál. Azokon a helyeken, ahol nem eléggé hatékony a belső céges kommunikáció, sokkal inkább felértékelődik az informális csatornák szerepe és jóval gyorsabban terjednek a belső információk, legyenek azok pozitívak vagy negatívak.

Pénz, hatalom, szerelem, devianciák

A munkahelyi sztorik alapvetően olyan témák köré csoportosulnak, amelyek leginkább megmozgatják a munkatársak fantáziáját. Értelemszerűen mindenkit érdekel a pénz, azaz, hogy ki mennyit keres, ki mennyire pazarló vagy takarékos, lesz-e fizetésemelés stb.

Az emberi természetből fakadóan örök téma, hogy ki kinek tetszik, ki szakít, ki kivel jött össze, kinek van titkos munkahelyi viszonya. Természetesen mindig kiváló beszédtéma a hatalom, a befolyás és a kompetencia is, azaz ki mennyire ért ahhoz, amit csinál.

A munkahelyi közösségekben alapvetően fontos az integráció, így a sokszor a munkahelyi sztorik szereplője egy olyan kolléga, aki nincs jóban a többiekkel, akinek gondjai vannak a beilleszkedéssel, esetleg most érkezett a céghez. Ezeket részben befolyásolhatja az adott kolléga stílusa is, amit szintén kibeszélnek a munkatársak.

A deviáns viselkedés is minden esetben elmaradhatatlan beszédtéma, gondoljunk csak arra, hogy mennyire kellemetlen lehet egy munkatárs káros szokása, alkoholizmusa vagy épp bosszantó csámcsogása.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Pályázaton keresik a legérdekesebb, legjobb munkahelyi történeteket

Gondoltuk volna, hogy a vezetői értekezleten született döntések információi már akár 3 perc alatt is eljuthatnak a dolgozókhoz? Különösen igaz ez akkor, ha egy mindenkit érintő - csoportérdeknek is tekinthető - témáról van szó. A kávézás, a parkoló, az ebéd, a közös aula pedig kiváló helyet, alkalmat ad egy kis céges pletykálkodásra. Szinte nincs olyan munkavállaló, aki ne emlékezne legalább egy különleges, megindító, kényes vagy vicces munkahelyi sztorira. A Tchibo Munkahelyi Sztori pályázata ezeket a soha nem hallott, de mindenkit érdeklő történeteket várja áprilisban.

"Az egyik legmeghatóbb munkahelyi sztori, amit hallottam, egy vidéki gyárban történt. Gyári szalagmunkásokról volt szó, akik véletlenül megtudták, hogy az egyik kolléganőjük a megduplázódott devizahitele miatt hónapok óta nem tudja fizetni a gyermekei iskolai étkezését. A munkatársak nem szerették volna, ha a gyerekek emiatt éhen maradnak, ezért összefogott a kollektíva, mindenki csak pár száz forinttal segített, de így is sikerült megoldani a szóban forgó kolléganő problémáját és a gyerekek is jóllakhattak. Bár ebben az esetben a történet alapja egy pletyka volt, ami arról szólt, hogy valaki bajban van, ugyanakkor egy nagyon pozitív végkifejlethez vezetett. Ez jót tett az adott kolléganőnek és a csapatnak, a csapatszellemnek egyaránt" - hívta fel a figyelmet Szvetelszky Zsuzsa a lapunknak elküldött közleményben.

Hasonló vagy ettől merőben különböző, egyedi munkahelyi történeteket várnak a pályázatra. A kezdeményezés szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy a munkahelyi történetek komoly szerepet játszanak nemcsak a cégek, de az ott dolgozók életében is. Az emberek többsége ugyanis a munkahelyen tölti élete felét, így nem mindegy, hogy milyen közösségben, milyen miliőben élik mindennapjainkat, milyen témákról beszélgetnek. A sztorikat április folyamán várják a www.munkahelyisztorik.hu weboldalon, értékes nyereményekért.

Szemlézte: Durbák Ildikó

Címkék: munkahely, munkatárs, pletyka, kommunikáció, információ-áramlás