Gyakorlati útmutató toborzáshoz

3. A toborzási folyamat megtervezése

arrow-down
arrow-down

A toborzási folyamat legfontosabb lépései

A legjobb, ha a lehető legegyszerűbb folyamatnál maradunk. Siettetni, mint arról már szóltunk, nem érdemes, de az adott pozíció betöltéséhez képest a lehető legrövidebb folyamatot érdemes felállítanunk.


Az első lépés, hogy kiválasztjuk a megfelelő csatornákat, hogy hogyan fogjuk terjeszteni a hirdetést. Erről a következő pontban szólunk majd – ebben említjük azt is, hogy érdemes a jelentkezési folyamat további fázisainak pontos leírása mellett a jelentkezés pontos módját is megadni.

Ajánljuk figyelmébe a HR Feed-en: A Legkreatívabb Toborzási Módszerek

A beérkező jelentkezéseket érdemes első körben egy ATS rendszerrel szortírozni, az automatizálással máris felgyorsítható a kiválasztási folyamat anélkül, hogy ezzel a HR-es szakembernek a paraméterek beállításán túl bármilyen dolga volna. (Ez segíthet olyankor is, amikor a célzás vagy éppen a hirdetés megfogalmazása nem tökéletes, és emiatt sok olyan jelentkezés is beérkezik, amely az adott pozíciót tekintve irreleváns.)

Ezt követheti a manuális válogatás: az automata rendszerben érdemes lazább kritériumokat beállítani, hiszen olyan jelentkezőket is kiszűrhet, akik egyébként alkalmasak volnának.


A személyes interjúkra már csak a legjobbakat érdemes behívni, és ha kellően komoly pozícióról van szó, a legjobbakat egy újabb körben behívni. Az ennél komplexebb módszerek, mint az assessment center már jellemzően szükségtelenek, csak lelassítják és megbonyolítják a folyamatot.


Akkor érdemes alkalmazni őket, ha létfontosságú pozícióról beszélünk, és különösen fontos, hogy a jelentkező mentalitásában, hozzáállásában, értékrendjében is pontosan illeszkedjen a vállalati kultúrába.


Abban is már előre állapodjunk meg a cégen belül, hogy a próbaidőre felvett jelentkezőket a későbbiekben pontosan milyen kritériumok alapján értékeljük, és hogyan követjük ezeket. 

Az utánkövetés ugyanúgy létfontosságú feladata a HR-nek, mert csak ezáltal finomíthat folyamatain, teheti a jövőbeni toborzási folyamatokat hatékonyabbá.

Az elvárások reális megfogalmazása

Gyakran láthatunk olyan álláshirdetéseket, ahol a szükséges képzettségek, feladatok listája olyan hosszan fut, hogy már azt elolvasni is erőpróba.


Ilyenkor jellemzően olyan kénytelen megfogalmazni a hirdetést, akinek legfeljebb általános elképzelése van arról, hogy pontosan milyen tudásra is lesz szükség, s igyekszik semmit sem kihagyni a listából – a végeredmény pedig az, hogy egyetlen embert tulajdonképpen 2-3 különböző munkakör teljes feladatlistájával keres a cég.


Igen fontos, hogy olyan ember fogalmazza az elvárások listáját, aki pontosan tisztában van azzal, hogy mihez kell értenie a jövendőbeli munkatársnak. Ellenkező esetben a következőkre számíthatunk:


  • A rengeteg elvárt képzettség és feladat sok olyan jelentkezőt elriaszt, aki a tényleges feladatokra tökéletesen megfelelő volna.

  • Olyanok jelentkeznek az állásra, akik csak részlegesen értenek a felsoroltakhoz – és jó eséllyel ez nem vág egybe a ténylegesen szükséges tudással.

  • A cég brandje sérül, mivel a munkakeresők látni fogják, hogy még azt sem tudják pontosan, milyen emberre is volna szükségük – vajon milyen hatékonysággal folyhat akkor a munka?


Az ilyen alapos megértés természetesen akkor is fontos, amikor már az interjúztatásra, a személyes találkozók kiértékelésére kerül a sor.

Valaki, aki nem ért egy speciális szakterülethez, kis eséllyel képes felmérni egy jelentkező tudását e téren, míg egy másik szakember (vagy olyan, aki legalábbis rálát a hasonló szakemberek munkájára, bír valamilyen tapasztalattal), néhány kérdéssel tisztázhatja a tényleges tudást.

A cél tehát az, hogy egy rövid, de minél konkrétabb elváráslistánk alakuljon ki – minden már pedig megjelenhet, mint akár előnyt jelentő tényező.

Az útmutató mellé 50% kedvezményt is adunk az Optimum hirdetési termékünkből.

Az Optimum hirdetés csomaggal a legköltséghatékonyabb módon tud megfelelő munkaerőt találni.

Kattintson a lenti gombra az 50% kedvezményért:

© 2018 Profession.hu - Minden jog fenntartva