Toborzás és kiválasztás

Mit keres a munkaerő, hogyan keres a munkáltató 2019-ben?

2019. 05. 02.

Az aktuális újdonságok tükrében úgy tűnhet, hogy a HR szakma útjai kifürkészhetetlenek. Tény, hogy már az idei, de a jövő évre jósolható toborzási trendek is jócskán összekuszálhatják a recruiterek mindennapjait, hiszen úton-útfélen eddig ismeretlen vagy kevéssé ismert szakkifejezésekbe és adott esetben kiaknázatlan eszköztárakba (videointerjú, mesterséges intelligencia, chatbot, virtuális valóság, Google Hire) kénytelenek belebotlani. Viszont aki – akár a mi segítségünkkel – némi kutatómunka árán meglovagolja az uralkodó főhullámokat, eredményesen halászhat majd az oly nyüzsgő munkaerőpiac tengerén, a papíralapú önéletrajz-hegyeken túl.

Arccal a változás szelébe

A munkanélküliség még mindig történelmi mélyponton van, bár ez épp legkedvesebb olvasóinknak okozza a legnagyobb fejtörést, mivel a munkavállalók már ezer és egy lehetőség közül választhatnak, döntéseik befolyásolásában pedig meglehetősen sok szereplő próbál aktívan részt venni jobbnál-jobb ajánlatokkal és egyre körmönfontabb módszerekkel. Elengedhetetlen, hogy cégünk egyes minőségei, melyek a leendő dolgozók számára relevánsak, rendben legyenek. Úgymint az érdekes, kihívást jelentő projektek, a munkavégzés világosan lefektetett szabályai, a kellőképpen árnyalt cafeteria paletta, vagy éppen a bizalom a rugalmas munkavégzés és a home office iránt, ha azt a foglalkozáskör megengedi. Azonban ezeken az alapvetéseken túl készen kell állnunk arra, hogy a modern toborzási technikák adottságait kihasználjuk a felsorolt előnyök kommunikációjában, de a kiválasztási folyamat során is.

A recruitment marketing egyik kulcselemét, az employer brandinget említve talán nem mondunk újat. A munkáltatói márkát, ahogyan a talentlyft.com-on is olvashatjuk, folyamatosan gondozni kell, ugyanis a jelöltek 75%-a alapos kutatást végez lehetséges célállomásairól már a jelentkezés előtt. Ezért az általános imidzsen és a márka hírnevén kívül fontos deklarálni, miként honoráljuk majd szakértelmüket, és egyáltalán hogyan élhetik meg berkeinkben mindennapjaikat. Az inbound recruiting fogalomkörén belül éppen az utóbbira irányuló tartalmak online és offline platformokon történő közzétételével tehetjük meg mindezt, de erre majd kitérünk a későbbiekben is.

Közben szem előtt kell tartanunk, hogy lassan húsz éve a huszonegyedik században járunk, ami azért lényeges, mert a csúcstechnika vívmányai már a hr-szakma fegyverarzenáljába is beszivárogtak, és ezeknek ismerete, hatékony alkalmazása nem egyedülállóvá, inkább csak versenyképessé tesz minket. Azért megijedni nem kell. A Gartner tavalyelőtti kutatása szerint a cégek 59%-a még csak kutatási fázisban jár a mesterséges intelligenciát illetően, míg a fennmaradó 41% aktívan tesztel, és működtet ilyesféle módszereket a gépi tanulást is beleértve. Mindemellett a kreativitás, az optimális mértékű befektetések és a kellően elmélyült eszközhasználat révén igenis ki lehet emelkedni a tömegből. A recruitingdaily.com részletesen beszámol, többek közt arról, hogy a mindenütt jelenlévő mesterséges intelligencia elképesztő mennyiségű adatot képes feldolgozni, amiből mintázatokat azonosít, korrelációkat mutat, előrejelzéseket produkál, amivel segíti a döntéshozatalt. Persze a belátható jövőn belül a gépek nem fogják elvenni a hr-esek munkáját, ehelyett hűséges társaik lesznek majd abban, hogy mihamarabb megtalálják a legkompetensebb jelentkezőt.

Éljen a trendpártiság!

Mind a cégek imázsának kommunikációjában, mindpedig a szükséges munkaerő felkutatásában, értékelésében és végül felvételében markáns változásoknak lehetünk tanúi. Ennek megfelelően nem árulunk el nagy titkot azzal, ha azt mondjuk, paradigmaváltásról van szó a toborzási trendek terén. Tekintsük át tehát, hogy a jövő hr-esei mit tehetnek annak érdekében, hogy az őket foglalkoztató céget vonzóvá tegyék a piacon, és a fölösleges papír- vagy Excel munka mellőzésével elsőként csapjanak le a nélkülözhetetlen tehetségekre.

Recruitment marketing

A recruitment marketing a jelen munkaerőpiaci helyzetnek köszönheti dicső felemelkedését. A tehetségekért folytatott kiélezett harc ebbe a szegmensbe is marketing-alapú gondolkodásmódot kényszerített, melynek értelmében cégünk a termék és a munkavállaló a célközönség. Feladni az apróhirdetést és várni a jószerencsét finoman szólva is ódivatú megoldás. Fel kell tűrni az ingujjunkat, és be kell rendezkedni egy jóval komplexebb, de végeredményben hatékonyabb út végigzongorázására. Ahogyan azt a mellékelt ábrán is láthatjuk, a toborzás folyamata messze a jelentkezési folyamat elé nyúlik vissza, és pontosan ebben a szakaszban kell szorgalmas munkát végezni ahhoz, hogy a munkavállaló pozitív képet kaphasson a nálunk dolgozók életéről, a tevékenységről, eseményekről, a fejlődési lehetőségekről és a juttatásokról. Ennek az átfogó stratégiának az alkalmazása garantálhatja a jövőbeni fennmaradást, a további lépések pedig egyenként szükségesek lesznek annak kialakításában és tökéletesítésében.

Inbound recruiting

Az inbound recruiting épp a fent említett három megelőző fázist célozza meg, méghozzá a céghez köthető összes elérhető felületen, a saját honlaptól kezdve a social média platformokon és a munkakereső portálokon (mint a profession.hu) át egészen a jelenlegi dolgozók szóbeli véleményéig. Ez a stratégia arra épít, hogy az arculat minden létező csatornán passzívan csalogassa a munkakeresőket irodánkba. Hosszabb távra építő metódus, mely a kezdetekben kézzelfogható eredményt nem hoz, de a távolabbi jövőben busásan kifizetődik. Kedvező esetben akkor is jelentkezni fognak hozzánk, ha nincs is nyitott pozíció.

Employer branding

A munkáltatói márka kialakítása és fenntartása igen összetett folyamat. Bár sokszor hallhattuk már az elmúlt évek folyamán, semmiképp sem tekinthetjük idejétmúltnak, hiszen megannyi aktuális toborzási technikát felölel.

A közösségi média változatlanul kulcsszerepet fog játszani a munkaerő bevonzásában. Nem nehéz elképzelni, hogy a social feedben elégedett, boldog munkatársakat bemutató képek, videók imponálók lesznek a majdani jelentkezők számára. Sőt, ha kollégáink tényleg jól érzik magukat nálunk, őket is lehet ösztönözni arra, hogy megosszanak egy-egy örömteli vagy felszabadult pillanatot. Instagramon akár ki lehet találni egy összefogó hashtaget a követhetőség érdekében, mint ahogy az a #lifeatmol-on is látható.

A gyakorlatban érdemes külön vállalati- és karrieroldalt létrehozni, így már kezdettől fogva láttathatjuk filozófiánkat, miszerint valóban nagy hangsúlyt kívánunk fektetni a munkavállalóink jólétére, és arra, hogy ezt észre is vegyék. Erre remek példa a HubSpot Life Facebook oldala. Aki itt nyitott pozíciók listájára számít, csalódni fog, ellenben kap egy átfogó, színes képet arról, milyen náluk az élet.

Nem szabad megfeledkezni rólunk, toborzó oldalakról sem. Az itt megjelenített imázs már akkor gyakorol hatást az álláskeresőre, amikor már bizonyos szintű elhatározásra jutott, úgyhogy egyáltalán nem érdemes ezt a felületet elhanyagolni.

Az ajánlások, akár kívülről érkeznek, akár belülről indulnak ki, jó színben tüntetnek fel minket. Érdemes jelentkezni legjobb munkahely programokra, például az Aon Hewitt szervezésében, mert összemérhetjük magunkat a legjobbakkal, miközben erősíthetjük piaci jelenlétünket és láthatóságunkat.

A munkavállalói ajánlások számtalan előnnyel kecsegtetnek a tehetségek megszerzése során. A már ismert, megbízható munkatárs jó eséllyel fog olyasvalakit ajánlani, akire szintén számíthatunk majd a jövőben. (Ehhez persze érdeke is fűződik, amennyiben ezt jutalmazzuk.) Rendkívül gyors, olcsó és általában tovább maradnak a cégnél, mint a más forrásból érkezők.

Talent pool

A talent pool egy olyan helyre vagy adatbázisra utal, ahol a toborzók és a HR-menedzserek az általuk meghatározott skálán a legmagasabb pontszámú jelölteket gyűjtik előre definiált kritériumrendszer szerint. A mai adatvezérelt világban pedig óriási ziccert hagyunk ki, ha nem fordítunk időt ilyesminek a fejlesztésére. Visszautalva a recruitment marketing fent látható illusztrációjára, ebbe bármelyik szakaszból rögzíthetünk érdeklődőt. A vállalatoknak kézzelfogható értékként kell tekinteniük a náluk dolgozókra és az éppen jelentkezni vágyókra, miközben a HR-eseknek komolyabb stratégiát kell kidolgozniuk arra, hogy a megfelelően szakképzett jelöltek jól menedzselhetőek legyenek a későbbiek során is.

A kiváló munkaerő megtartása, a tehetséges fiatalok saját cégen belüli kinevelése a kkv-knak különösen fontos, mivel sokszor ez az egyetlen lehetőségük arra, hogy a multik diktálta tempóval felvegyék a versenyt, és igazán kiemelkedő szakembergárdával dolgozhassanak.

Amit a technológia kínál

Amint az a Forbes cikkéből kiderül, a világ első számú keresője is beszáll a hr-üzletág megsegítésébe, és vélhetően nem súlytalanul. A Google Hire a nagytestvértől megszokott eredményességgel fogja majd összekötni – elsősorban – a kkv-kat és a munkakeresőket. Végső formájában pedig a tervezett alapfizetés megjelenítése mint alapvető attribútum fogja új szintekre emelni a munkavállalókért folytatott ádáz küzdelmet.

A mesterséges intelligencia szerepe egyre növekedni fog, noha a jelen állás szerint még csak találgatások szólnak arról, mikor fog tudni egy közforgalomban lévő gép emberhez hasonlóan dinamikusan tanulni, és szellemi feladatokat ellátni – mondta David Cearley alelnök tavaly a Gartner floridai szimpóziumán. Hozzátette, hogy egyelőre azok a magas szintű gépi tanulási megoldások, melyek egy jól körülhatárolt feladat elvégzését célozzák optimalizált algoritmusok segítségével, már közelebb állnak az aktuális fejlettségi állapothoz. Körülbelül ezt a szintet fogják megütni azok a szoftverek, applikációk, melyeket a naprakész munkakeresők használnak majd a gyorsabb, hatékonyabb böngészés, a CV és a videóinterjú feltöltése végett.

Ez utóbbi szintén a meghatározó toborzási trendek közé fog tartozni. Ahogyan a cégek egyre többet költenek a videóüzenetek szoftveres/hardveres feldolgozásának fejlesztésére, úgy válik egyre értékesebbé az ilyen típusú jelentkezés korrekt elbírálásának képessége. Ezenkívül hamar feltérképezhetjük a jelölt soft-skilljeit, és ezzel könnyen válhat a módszer a jelentkezés első és legfontosabb lépésévé.

Ehhez kapcsolódóan elvárás lehet majd, hogy a jelentkezők történeteken keresztül mutassák be önmagukat. A végzettség, az elért eredmények és a tapasztalat ugyan elidegeníthetetlenül fontosak maradnak, azonban a személyiség behatóbb ismerete által finomhangolt beilleszkedés az új munkakörnyezetbe mindkét fél elégedettségét látványosan növelni fogja.

Az előzőek mintájára a virtuális valóság jelenthet még áttörést a leendő munkatársak és a recruiterek hatékonysági és élményfaktorának fokozásában. Ha nem is nehéz, azért mindenképpen furcsa lesz belegondolni, hogy a VR-szemüveg felhelyezésével nem zombikra kezdünk lövöldözni, hanem egy steril textúrájú irodai környezetben mutatkozunk be a felvételiztető kollégáknak, és oldunk meg ránk szabott feladatokat. Akárhogy is hangzik, a jövő ez lesz.

Mire készüljünk?

A hr-szakmán kívül is kulcsfontosságú a szakterületünkön naprakésznek lenni. Könnyű lemaradni – különösen mostanában –, és rögös út vezethet felfelé a még újabb aktualitásokig. Azt tanácsoljuk, hogy először a cég működésében uralkodjon egy jól bejáratott rendszer, hiszen csak stabil alapokra és elégedett munkatársakra építkezve lehet fontolóra venni az újdonsült trendek intézményesítését. A marketinges szemléletmód elsajátítása a toborzásban kulcsfontosságú, ugyanis a munkaerőpiaci viszonyok átrendeződése mentén kialakult hajsza arra szorít minden szereplőt, hogy cégét hívogató termékként kezelje, potenciális jelöltjeit pedig célcsoportként.

Ha kérdései adódnának a témával kapcsolatban, vagy tanácsra van szüksége, keresse bátran ügyfélszolgálatunkat. A Profession.hu több mint 8800 cég partnereként Magyarország vezető hr vállalata, szolgáltatásaink palettáját itt tekintheti meg.

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag - Még nincs értékelve
Betöltés...

Kapcsolódó cikkek