Gyakorlati útmutató toborzáshoz

8. Hogyan kérdezzünk az interjún?

arrow-down
arrow-down

Hogyan kérdezzünk, mit mondjunk az interjún?

Egy hagyományos állásinterjún olyan kérdéseket teszünk fel, amelyekből megtudhatjuk, hogy jelöltünk milyen korábbi releváns munkatapasztalatokkal bír, milyen projekteken dolgozott, mennyi a fizetési igénye és így tovább. Konkrétumokat akarunk, amelyek alapján egy-egy jelentkező pontosan beleillik az előre meghatározott elvárások alapján teremtett képbe. És jó esetben közben a viselkedést is figyeljük.


A gond ezzel az, hogy az Y generáció már felkészült. Nem érik váratlanul a kérdések, nem készítik improvizálásra – ami egyben azt is jelenti, hogy előre felkészül rájuk. Tudja azt, hogy mit érdemes az adott kontextusban, az adott vállalatnál és az adott pozícióra jelentkezés esetében válaszolnia. Tudja, hogyan kell viselkednie, milyen szavakat érdemes kiejtenie.


Az önéletrajzírásra vagy éppen interjúztatásra felkészítés ma már üzletágakat működtet: erre szakosodott cégek működnek nagy számban, amelyek kifejezett célja az, hogy azt a jelöltet, aki egyébként az első rostán kihullana, a legtovább juttassák.


Ajánljuk figyelmébe a HR Feed-en: Félreértések egy állásinterjún

Ez persze nem minden esetben hátrány – közöttük lehetnek olyanok is, akik egyébként töké- letesek a pozícióra, csak éppen egy interjún idegesek. De egyben mindez torzít is, ahogyan a korábban említett keresőoptimalizálási módszerek is torzíthatják a keresési találatokat.


Nézzünk néhány olyan nyitott kérdést, amelyek segíthetnek jobban megismerni a jelentkezőket ahelyett, hogy csak az önéletrajzukat olvastatnánk fel velük:


Mit csinált korábban, ami hasznára lehet ebben a munkában?

 

Mert nem biztos, hogy tapasztalata van az adott pozícióban, területen vagy akár iparágban – ettől függetlenül számos olyan kvalitással és tapasztalattal bírhat, amelyek ennek ellenére ideális jelöltté tehetik.


Ezzel megmutathatjuk azt is, hogy nem csak gépiesen szortírozzuk a jelentkezőket, hanem tényleg kíváncsiak vagyunk a múltjukra, ha már behívtuk őket egy interjúra.


Hogyan kezeli a negatív visszajelzéseket?

 

Fontos, hogy a jelölt képes legyen együttműködni a csapattal és a felettesekkel egyaránt. Márpedig a munkatársak részéről vagy akár „felülről” érkező kritika fogadtatása ebből a szempontból igen fontos.


Meséljen a kudarcairól.

 

Minden esetben fontos, hogy lehetőleg konkrét múltbéli példákat hozzon a jelentkező. Tökéletes, begyakorolt válaszokat bárki kitalálhat, a lényeg inkább az, hogy személyes történeteket meséltessünk el, amelyekből kiderül, hogy milyen igazából a jelentkező személyisége.


Írja le az ideális munkanapját.

 

Ahelyett kérdezzük ezt, hogy „hol látja magát 5 év múlva”, ami elcsépelt sablon. Ami igazán érdekes, azok az olyan mozzanatok, hogy hogyan írja le a munkahelyet, hogyan képzeli el az adott munkát, a kollégákkal való interakciót. Érdemes arra is rákérdezni, mit csinál munka után, szabadidejében, mert ez is jobban feltárja a személyiségét.


Milyen viszonyban állna az ideális főnökkel?

 

A kutatások szerint az Y generáció inkább mentort keres, mintsem hagyományos értelemben vett „főnököt”. Akik első munkára jelentkeznek, valószínűleg egy barátságosabb viszonyt képzenek el, a tapasztaltabbak talán lejjebb adtak elvárásaikból múltbéli tapasztalataik alapján.


A témáról elbeszélgetve megvizsgálható, hogyan viszonyul ahhoz a jelentkező, ha irányítani akarják, hogy jól érezné-e magát jövőbeli pozíciójában és hogyan viszonyul a megszokott rendszerhez.


Akadt-e olyan, hogy valamilyen elismerésre várt, de nem kapta azt meg? Hogyan reagált?

 

Az Y generáció vágyik a személyes elismerésre, hogy észrevegyék, akár egy csapat tagjaként is mennyire hasznos és produktív. Ez sokszor súrlódásokat is okoz az idősebb dolgozókkal, akik jobban hozzá vannak szokva a kollektív eredmények elismeréséhez.

A kérdésre adott válasz leginkább azt mutatja meg, hogyan viselik azt, ha ezt nem kapják meg (ami kétségtelenül előfordul, hiszen tökéletes ösztönzőrendszer nem létezik).


Hogyan kezelt egy konkrét nehéz ügyfelet?

 

Ha a feladatkörök között az ügyfelekkel, partnerekkel való kapcsolattartás is szerepel, akkor egy ilyen típusú kérdés nem maradhat ki az interjúból.


Mindezek a kérdések jobban rávilágítanak a személyiségre, illetve arra, hogy az önéletrajzban foglaltak mennyire fedik a valóságot, és mennyire számíthatunk a jelentkezőre hasznos csapattagként a jövőben.

Az útmutató mellé 50% kedvezményt is adunk az Optimum hirdetési termékünkből.

Az Optimum hirdetés csomaggal a legköltséghatékonyabb módon tud megfelelő munkaerőt találni.

Kattintson a lenti gombra az 50% kedvezményért:

© 2018 Profession.hu - Minden jog fenntartva