Employer Branding

A gondoskodó elbocsátás, mint employer branding eszköz

2018. 09. 12.

A leépítés minden esetben veszteség, a munkavállalónak és a munkáltatónak is. Nem mindegy azonban, ki mekkorát veszít, és milyen szájízzel történik meg az az utolsó kézfogás.

A gondoskodó elbocsátás, vagy találó angol kifejezéssel élve az outplacement a külföldi cégkultúrák magától értetődő része. A fogalom a nemzetközi vállalatok jelenlétének köszönhetően hozzánk is begyűrűzött, de még ma is csak kevesen látják a rendkívül szoros összefüggést az outplacement és az employer branding között. Pedig akár egy, a felmondást követő csalódott Facebook poszt is olyan lavinát indíthat el, amely évekig is nyomot hagyhat a munkáltatói márkán. Ne a saját kárunkon tanuljunk!

A leépítés pozitív élménye

A gondoskodó elbocsátást nem könnyű definiálni. „Egy olyan, a vállalat HR stratégiájába beépített programról van szó, amely egyszemélyes és csoportos leépítés esetén is támogatást nyújt az érintetteknek, lelkileg illetve szakmailag egyaránt, hogy a munkából munkába haladásuk zavartalan legyen. Elemei rendkívül sokfélék lehetnek, elsősorban a munkaadói szándék határozza meg az igényeket” – kezd bele a témába Hadas-Hajdu Helga, outplacement szakértő.

A munkáltatók számára az outplacement szolgáltatás a leépítés teljes folyamatát rendszerbe helyezi, minimálisra csökkentve a hibázási lehetőségeket, amelyek különben könnyen megpecsételhetik az amúgy jól működő márkát. „Ebbe beletartozik a teljes munkajogi támogatás, lépésről lépésre, a kommunikációs stratégia kialakítása, vagyis hogy ki, mit mikor és hogyan közöl kifelé illetve befelé, erre vonatkozóan a teljes menedzsment tréningje, lelkileg is, valamint a HR osztály felkészítése a feladatokra, felmerülő problémákra, és legfőképp az emberi oldal empatikus kezelésére. Ezek az elemek, vagyis a jogi korrektség, a megfelelő kommunikáció és a HR folyamatok milyensége önmagukban is employer branding értékkel bírnak, összeadódva pedig megsokszorozódik a hatásuk. Minél nagyobb létszámot érint a leépítés, annál lényegesebb a gördülékenység, ellenkező esetben akár visszafordíthatatlan következményekkel is számolhat a cég” – fejti ki a szakember.

Árulkodó jelek

És hogy mit jelentenek a fentiek a gyakorlatban? Néhány éve felröppent egy neves élelmiszeripari gyár bezárásának híre, amelynek hallatára a vásárlók társadalmi összefogással reagáltak, nem vásárolták a cég termékeit. A vállalat konkrét bevételkiesést szenvedett el a kommunikáció félrecsúszásának következtében, de az egyéb károkat is érdemes mellégondolni. Pár év múlva a cég valóban kénytelen volt bezárni egyik gyárát, azonban okulva a komoly hibából, maximálisan felkészültek az elbocsátásra, és a gondoskodásnak hála az eseményt semmilyen negatív visszhang nem kísérte.

A példa rendkívül tanulságos. Érdemes szem előtt tartani, hogy a munkavállalók is figyelik a cégeket: a Munkahelyek.hu, a Glassdoor vagy a Google értékelései igazán beszédesek a munkáltatói márka szempontjából, és tényleges támpontot nyújtanak az álláskeresőknek, ahogy a közösségi média oldalai is. Nem mindegy, hogy a lovemyjob hashtaget használja-e egy dolgozó, vagy épp biztonságos munkahelyként értékeli a korábbi munkaadóját távozása után, esetleg pusztán az elbocsátás lelketlen tényét posztolja. Egy volt munkavállaló rossz véleménye miatt is szelektálhatnak ki cégeket a számunkra nagyon is értékes jelöltek. Itt is működnek tehát az e-lábnyomok, minden vállalat hagy információkat maga után az online térben. Azoknak a cégeknek, ahol az elbocsátás folyamatos, egyszerűen tilos erről megfeledkezni, mert bármelyik munkáltató életében megtörténhet, hogy a piaci változások következtében váratlanul nagyszámú munkaerőre lesz szüksége” – hívja fel a figyelmet Helga.

Döntsd le a tabukat!

A szakember szerint nem csak a tapasztalt munkavállalók, de akár a legfiatalabb generáció tagjai számára is lényeges szempont a biztonság a munkahelyválasztásnál.

Hadas-Hajdu Helga

outplacement szakértő

A leépítést a legtöbb cég tabuként kezeli, ami hatalmas hiba. Az elbocsátásról beszélni kell, a vállalaton belül és azon kívül is, mégpedig őszintén, jól időzítve, kontrollált keretek között. Ez nagy odafigyelést kíván, és komoly erőbefektetéssel is jár, de egyértelműen megéri. Ha ezt a munkáltató nem teszi meg, a munkavállalók garantáltan megteszik, egymás között, a közösségi oldalakon, ellenőrizhetetlenül – az információk pedig akár százezrekhez is eljuthatnak egyetlen nap alatt. Ahol a védőháló és a tájékoztatás is jól működik, nemcsak a leépítés ténye kerül új megvilágításba az érintettek szemében, de a bent maradó állomány bizalma sem rendül meg, vagyis a találgatások, a rossz hangulat és a fluktuáció fokozódása is megelőzhető.


Az outplacement egy valódi, hosszú távú befektetés, a cég jövőjébe, és azon munkavállalók jövőjébe is, akik támogatás mellett vehettek búcsút egykori munkahelyüktől, hogy karrierjüket ott folytathassák, ahol az abbamaradt. A jelen munkaerő-piaci viszonyok között mindkét fél nyerhet, vagy épp veszíthet – a döntés a munkaadók kezében van. 

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag - Még nincs értékelve
Betöltés...

Értesítést kérek az új bejegyzésekről

Kapcsolódó cikkek