Employer branding eszközök és a gondoskodó elbocsátás kapcsolata

Olvasási idő: 5 Perc
Employer Branding
2018.09.12.

Töltse le
Employer Branding útmutatónkat!

Érdekel
Employer branding eszközök és a gondoskodó elbocsátás kapcsolata

A leépítés minden esetben veszteség, a munkavállalónak és a munkáltatónak is. Nem mindegy azonban, ki mekkorát veszít, és milyen szájízzel történik meg az az utolsó kézfogás. A gondoskodó elbocsátás – vagy találó angol kifejezéssel élve az outplacement – a külföldi cégkultúrák magától értetődő része. A fogalom a nemzetközi vállalatok jelenlétének köszönhetően hozzánk is begyűrűzött. Azonban még ma is csak kevesen látják a rendkívül szoros összefüggést az outplacement és az employer branding eszközök között. Pedig akár egy, a felmondást követő csalódott Facebook poszt is olyan lavinát indíthat el, amely évekig is nyomot hagyhat a munkáltatói márkán. Ne a saját kárunkon tanuljunk!

[turbocta link=”https://webpages.profession.hu/hirdetesi-termekek/” cta=”Megnézem a hirdetési ajánlatot!”]

A leépítés pozitív élménye

A gondoskodó elbocsátást nem könnyű definiálni. „Egy olyan, a vállalat HR stratégiájába beépített programról van szó, amely egyszemélyes és csoportos leépítés esetén is támogatást nyújt az érintetteknek, lelkileg illetve szakmailag egyaránt, hogy a munkából munkába haladásuk zavartalan legyen. Elemei rendkívül sokfélék lehetnek. Elsősorban a munkaadói szándék határozza meg az igényeket” – kezd bele a témába Hadas-Hajdu Helga, outplacement szakértő.

A munkáltatók számára az outplacement szolgáltatás – employer branding eszközök egyik lényeges elemét képezve – a leépítés teljes folyamatát rendszerbe helyezi. Az employer branding jelentése tehát ezt is magában foglalja. Így minimálisra csökkenthetjük a hibázási lehetőségeket, amelyek különben könnyen megpecsételhetik az amúgy jól működő márkát. „Ebbe beletartozik a teljes munkajogi támogatás, lépésről lépésre, a kommunikációs stratégia kialakítása. Vagyis hogy ki, mit mikor és hogyan közöl kifelé, illetve befelé, erre vonatkozóan a teljes menedzsment tréningje, lelkileg is. Továbbá, a HR osztály felkészítése a feladatokra, felmerülő problémákra és legfőképp az emberi oldal empatikus kezelésére is beletartozik. Ezek az elemek, vagyis a jogi korrektség, a megfelelő kommunikáció és a HR folyamatok milyensége önmagukban is employer branding értékkel bírnak, összeadódva pedig megsokszorozódik a hatásuk. Minél nagyobb létszámot érint a leépítés, annál lényegesebb a gördülékenység. Ellenkező esetben akár visszafordíthatatlan következményekkel is számolhat a cég” – fejti ki a szakember.

Employer branding eszközök használata – elbocsátáskor is

És hogy mit jelentenek a fentiek a gyakorlatban? Néhány éve felröppent egy neves élelmiszeripari gyár bezárásának híre. Ennek hallatán a vásárlók társadalmi összefogással reagáltak, nem vásárolták a cég termékeit. A vállalat konkrét bevételkiesést szenvedett el a kommunikáció félrecsúszásának következtében, de az egyéb károkat is érdemes mellégondolni. Pár év múlva a cég valóban kénytelen volt bezárni egyik gyárát. Azonban okulva a komoly hibából, maximálisan felkészültek az elbocsátásra és nem feledkeztek meg az employer branding eszközök használatáról. A gondoskodásnak hála az eseményt semmilyen negatív visszhang nem kísérte.

A példa rendkívül tanulságos. Érdemes szem előtt tartani, hogy a munkavállalók is figyelik a cégeket. A Munkahelyek.hu, a Glassdoor vagy a Google értékelései igazán beszédesek a munkáltatói márka szempontjából, és tényleges támpontot nyújtanak az álláskeresőknek, ahogy a közösségi média oldalai is. Nem mindegy, hogy a lovemyjob hashtaget használja-e egy dolgozó, vagy épp biztonságos munkahelyként értékeli a korábbi munkaadóját távozása után, esetleg pusztán az elbocsátás lelketlen tényét posztolja. Egy volt munkavállaló rossz véleménye miatt is szelektálhatnak ki cégeket a számunkra nagyon is értékes jelöltek. Itt is működnek tehát az e-lábnyomok, minden vállalat hagy információkat maga után az online térben. Azoknak a cégeknek, ahol az elbocsátás folyamatos, egyszerűen tilos erről megfeledkezni! Bármelyik munkáltató életében megtörténhet ugyanis, hogy a piaci változások következtében váratlanul nagyszámú munkaerőre lesz szüksége” – hívja fel a figyelmet Helga.

[turbocta link=”https://webpages.profession.hu/visszahivast-kerek-1/” cta=”Visszahívást kérek!”]

Döntsük le a tabukat!

A szakember szerint nem csak a tapasztalt munkavállalók, de akár a legfiatalabb generáció tagjai számára is lényeges szempont a biztonság a munkahelyválasztásnál.

Hadas-Hajdu Helga

outplacement szakértő

A leépítést a legtöbb cég tabuként kezeli, ami hatalmas hiba. Az elbocsátásról beszélni kell, a vállalaton belül és azon kívül is, mégpedig őszintén, jól időzítve, kontrollált keretek között. Ez nagy odafigyelést kíván, és komoly erőbefektetéssel is jár, de egyértelműen megéri. Ha ezt a munkáltató nem teszi meg, a munkavállalók garantáltan megteszik, egymás között, a közösségi oldalakon, ellenőrizhetetlenül. Az információk pedig akár százezrekhez is eljuthatnak egyetlen nap alatt. Ahol a védőháló és a tájékoztatás is jól működik, nemcsak a leépítés ténye kerül új megvilágításba az érintettek szemében, de a bent maradó állomány bizalma sem rendül meg. Így a találgatások, a rossz hangulat és a fluktuáció fokozódása is megelőzhető. Nem szabad tehát megfeledkeznünk arról, hogy a gondoskodó elbocsátás az employer branding eszközök egyik igen fontos eleme.

Az outplacement egy valódi, hosszú távú befektetés a cég jövőjébe, és azon munkavállalók jövőjébe is, akik támogatás mellett vehettek búcsút egykori munkahelyüktől, hogy karrierjüket ott folytathassák, ahol az abbamaradt. A munkáltatói márka fogalma ugyanis ezt is magában foglalja. Ezért ne felejtsük el használni a munkáltatói márkaépítés eszközeit ezen a területen sem! A jelen munkaerő-piaci viszonyok között mindkét fél nyerhet, vagy épp veszíthet – a döntés a munkaadók kezében van.

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le
Employer Branding útmutatónkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X