Employer Branding

4. Ösztönzés, jutalmazás, motiváció, értékek

arrow-down
arrow-down

Egyes vállalatoknál ma is él még a felfogás, hogy ha többet fizetünk egy alkalmazottnak, az minden bizonnyal keményebben fog dolgozni, és ha az eredményekért cserébe pénzbeli jutalmat ígérünk és adunk, hatékonyabb lesz majd.


Ez egyáltalán nincs így. Egy modern vállalatnak egyszerre többféle ösztönzési technikát is alkalmaznia kell.

Mit mond a tudomány?

A megfigyelés, hogy a pénz az egyik lehető legrosszabb motivációs eszköz, nem újkeletű – viszont számos közelmúltbéli kutatás igazolja.


Timothy Judge és kutatócsapata 2010-ben a Journal of Vocational Behavior szaklapban publikálta kutatását, melyben több mint 15 ezer munkavállalót vizsgáltak. A kutatók kimutatták, hogy az egyes dolgozók fizetésének nagysága és a munkahellyel szembeni elégedettségük között alig az esetek 2 százalékában mutatható ki összefüggés.

Ajánljuk figyelmébe a HR Feed-en: Személyre szabott motiváció

Edward L. Deci 1999-es, a Psychological Bulletin szaklapban publikált kutatása szinte alapműnek számít a témában. Két társával együtt azt mutatták ki, hogy


  • ahogyan az értékes feladatokért cserébe adott pénzbeli jutalmak mértéke növekszik, a motiváció úgy csökken, illetve
  • ha a dolgozók előre tudják, mennyi pénzt kapnak egy adott feladatért jutalomként, még jobban csökken a motivációjuk.

Tudta? A szóbeli elismerések, az előrelépési lehetőségek vagy éppen a cég által finanszírozott továbbképzések és egy sor egyéb motivációs technika sokkal hatékonyabb lehet a pénznél.

Ahhoz azonban, hogy hatékonyan motiváljunk, adatokra van szükségünk. Egy felkészült vállalat ugyanis nem akarja mindenkire ugyanazt az inget ráhúzni: tekintettel van a munkavállalók eltérő, egyedi igényeire, és aszerint jutalmazza őket, hogy ők mit tartanak értékesnek.


Ehhez persze a múltban rengeteg munkára lett volna szükség, adminisztrációs rémálmot jelentett volna egy ennyire személyre szabott rendszer. Ma azonban már csak az adatgyűjtést kell elvégeznünk, a jutalmazás nagy részét ezt követően automatizálhatjuk: az alkalmazottak ugyanúgy értékelik majd, hogy ennyire tekintettel vagyunk rájuk.

Mi köze a jutalmazásnak a brandhez?

Ha szakembereket akarunk megnyerni magunknak, minden bizonnyal komoly szaktudást követelő, értékes munkát akarunk végeztetni velük – tehát jó eséllyel valahogyan jutalmazzuk is őket, ha kiemelkedően teljesítenek.


A legtöbb vállalat alkalmazza ezt, a jutalmak azonban szinte mindenhol ugyanolyanok. Az elismerést a pénzbeli bónusz, a cég által fizetett nyaralások, csapatépítő rendezvények vagy a karácsonykor adott kevéssé kreatív ajándékok jelentik.


Egy olyan vállalat, amely úgy indít, hogy megkérdezi, mit szeretne jutalomként a dolgozó, ha jól teljesít, és így számára valami valóban értékes célt teremt az anyagiakon felül, kivételesen törődőnek számít. Mindez pozitívan járul hozzá a brandhez, megmutatja, hogy a vállalat valóban törődik a dolgozókkal.

Munkáltatói értékek

Hogyan jelennek meg a gyakorlatban annak előnyei, hogy valaki a vállalatnál dolgozik?

A kézzelfogható valóságról van szó, amelyet a nálunk dolgozóalkalmazottak érzékelnek, amelyet pozitívan értékelnek, amely hatással van az életükre.

A karrierjük mely pontján érzékelik azt, hogy a márkaígéretek valóra válnak? Egy alkalmazottnak rengeteg előnye lehet abból, ha egy vállalatnál dolgozik, így például


  • magasabb fizetés, szilárd egzisztencia
  • szakmai ismertség és elismertség
  • jó egészség, kevés stressz
  • új barátságok

de beszélhetünk bármilyen egyéni cél megvalósulásáról. Hiszen ígéretet tettünk nekik, és ők azért választották a vállalatot, hogy saját céljaikat valóra váltsák.


A cégnek nem csak arra kell figyelnie, hogy aktívan motiváljon és jutalmazzon, azt is figyelemmel kell követnie, hogy az alkalmazottak hogyan haladnak előre a különféle programoknak, a megteremtett munkahelyi környezetnek, a kihívásoknak és jutalmaknak köszönhetően saját életükben.


Nyilvánvaló megállapítás, de kétségkívül helytálló: egy olyan cég, ahol sikeres emberek dolgoznak, vonzza azokat, akik éheznek a sikerre. Ez a siker számtalan formát ölthet, éppen ezért fontos, hogy a szervezetben helye legyen annak, hogy mindenkire odafigyeljünk valamilyen szinten.


Ez szintén rengeteg munkát jelent, ha véletlenszerűen összeválogatott csapattal dolgozunk, ha azonban a márkaígéret erős és a kommunikáció egységes, jó eséllyel olyan alkalmazottak dolgoznak majd a vállalatnál, akik hasonló célokat tűznek ki maguk elé.


Éppen ezért könnyebb lesz segíteni nekik ezek elérésében.

Az Employer Branding Útmutató korábbi fejezetei:


Az útmutató mellé 50% kedvezményt is adunk az Optimum hirdetési termékünkből.

Az Optimum hirdetés csomaggal a legköltséghatékonyabb módon tud megfelelő munkaerőt találni.

Kattintson a lenti gombra az 50% kedvezményért:

© 2018 Profession.hu - Minden jog fenntartva