Powered by

Biztos pontnak maradni, amikor csak a változás állandó

Olvasási idő: 6 Perc
2020.06.12.

Töltse le
KORONAVÍRUS 2020 – A MUNKAADÓK HELYZETE!

Érdekel

Fel kell készülnünk egy olyan időszakra, ahol egyedül a változás lesz állandó – világított rá a Profession.hu „Alkalmazkodás egyénként és HR-esként az ismeretlenhez” című online konferenciája. Az eseményen Szilágyi Tamás Benedek, a Grow szervezetfejlesztő szakpszichológusa, Elek Andrea, a Europ Assistance regionális HR vezetője és Szigeti Nikoletta, a Profession Services üzletágvezetője osztották meg gyakorlati tippjeiket és tapasztalataikat az elmúlt időszakkal kapcsolatban. 


Barátkozzunk meg a változással!


„Paradigmaváltásra van szükség: meg kell tanulnunk együtt élni a bizonytalansággal!”- kezdte Szilágyi Tamás Benedek, aki szerint elmúltak azok az idők, amikor egy-egy stresszes időszak után visszatérhettünk a nyugvópontra, ehelyett meg kell barátkoznunk a folyamatos változással. A jó hír, hogy a változásokkal szembeni ellenállóképesség, a reziliencia tanulható és fejleszthető. 

Van, aki szárnyal, ha kihívást lát, és van olyan is, akit megbénít egy ilyen helyzet. Akinek nem kaland a komfortzónából kilépés, az is fejlődhet abban egyénileg, hogy jól kezelje a váratlan fordulatokat. Vannak nagyon jó, tanulható stresszkezelési stratégiák és problémamegoldó mechanizmusok, de fontos a jó fizikai erőnlét, a támogató szociális háló, és a töltekezés lehetősége is. Ezekkel a kapaszkodókkal adhatunk célt és keretet az életünknek még nehézségek esetén is.

Az egyéni megküzdés mellett fontos a válsághelyzetek szervezeti kezelése is: a szakember arról is beszélt, hogy a rendszeres, rutinszerű kommunikáció szilárd pontot nyújthat, még olyankor is, amikor nincs mit mondanunk. „Változások esetén fontos informálni az embereket. Bizonytalan időszakokban még az is információ, ha nincs információ: azt is kommunikáljuk, ha nincs fejlemény vagy döntéselőkészítési fázisban tart valami. A munkavállaló ugyanis arra számít, hogy a vezetője útitervet vázol fel az elkövetkező időszakra.” A gyakori információátadás, a rutin pedig csökkenti a bizonytalanságérzést a munkavállalóban, és biztonságot ad.


A valódi employer branding


Hogyan teremtsünk a körülmények ellenére is biztonságérzetet? Gondoskodással. Halljuk meg az új helyzetben felmerült munkavállalói igényeket! Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR vezetője két gyakorlati példát hozott:

- Segítsünk azoknak az irodában egyébként is kihasználatlan kölcsön-bútorokkal, akiknek az otthonában nem áll rendelkezésére munkaállomás!

- Ösztönözzünk jóindulatúan! A szabadságok kivételét a Profession.hu bónusz szabadnapokkal támogatta, így a munkavégzés tervezhetőbbé vált, a rugalmas munkatársak pedig ajándék napokat nyertek.

Mindkét esetben némi kreativitás és jóindulat tette élhetőbbé a változásokkal tűzdelt új munkarendet: a lojalitás épüléséhez és az elköteleződés növeléséhez néha már ennyi is elég.


Sokrétű válsághelyzet megoldási sémák nélkül


Elek Andrea arra hívta fel a figyelmet, hogy a korábbi válságoktól eltérően nemcsak egzisztenciális, hanem mentális szempontból is nehézségeket tartogat ez az időszak: „Míg a 2008-as válság pénzpiaci válságból némi felkészülési időt hagyva érkezett a reálgazdaságig, addig ez a mostani helyzet néhány hét alatt és visszavonhatatlanul nyomott hagyott egyes szektorokban. Ráadásul azzal is szembesülnünk kellett, hogy a saját vagy családtagjaink, barátaink egészsége kerülhet veszélybe. Ez egy nagyon erős mentális nyomás a bezártsággal kombinálva, meglévő megoldási minták nélkül.”

Andrea szerint a legfontosabb, hogy egyszerre hozzunk bátor és megfontolt döntéseket az állandó változások viharában.

Minél előbb kezdünk el foglalkozni a költségekkel, annál kisebb az esély, hogy elbocsátásokra kényszerülünk. Fontos, hogy néhány hét leforgása alatt képesek legyünk módosítani a stratégiánkon, ha szükséges, akár olyan módon is, amiről korábban azt gondoltuk, hogy nem illik a cégkultúrába.

Példaként olyan eseteket is említett, amikor bónuszkifizetési gyakorlatokon változtattak oly módon, hogy az alacsony jövedelmű munkatársak előnyösebb helyzetbe kerüljenek.

Az online konferencia teljes anyaga megtekinthető az alábbi videóban:


Ha elkerülhetetlen az elbocsátás: legyen gondoskodó!


Ha leépítésre kerül sor, akkor is tehetünk azért, hogy a távozás a lehető legjobb hangulatú legyen. 

Szigeti Nikoletta a gondoskodó elbocsátás gyakorlatának 3 fő lépését ismertette:

1. A törvény által előírtaknak minden esetben feleljünk meg: legyünk tisztában az üzemi tanács vagy kollektív szerződés csoportos leépítés során betartandó követelményeivel, és keressük a lehetőséget a leghumánusabb megoldásokra!

2. Legyünk felkészültek, tervezzük meg hány hullámban és hány dolgozót, milyen munkaköröket érint a leépítés. Egy ilyen terv magabiztosságot ad a kivitelezésben is.

3. Kommunikáljunk! Fontos, hogy időben és maximális empátiával tájékoztassuk az illetékeseket. A vezetőket érdemes felkészíteni: ha van is rutinjuk, valószínűleg nem tömeges leépítésben szerezték. A munkavállalóktól érkező változatos reakciókra is jó válaszokat kell adniuk, a felkészültség, az empátia és a higgadtság kulcsfontosságú a helyzet kezelésében.

Nikoletta az elválást segítő eszköz, az outplacement szerepéről is beszélt: „Segíthetünk azokon a munkavállalókon, akik most kikerülnek a munkaerőpiacra. Sokuk évek óta nem keresett állást, nem is tudja, milyen egy jó önéletrajz vagy motivációs levél. A Profession Services egyik legújabb szolgáltatása, az outplacement-csomag arról is szól, hogy segítünk nekik jól megírni ezeket, próbainterjúkon vehetnek részt és még bértárgyalási tanácsokat is adunk. Onnan kezdve, hogy például jelen esetben technikailag hogyan kell beállítani egy Skype- vagy Teams-fiókot, akár odáig, hogy stresszinterjús helyzeteket gyakorlunk velük.”

A gondoskodás pedig ne csak a távozóknak szóljon, de az ottmaradtaknak is. Sokan csalódottak vagy dühösek egy-egy kedves kolléga távozásakor: „El kell fogadnunk az elbocsátásokkal kapcsolatos érzelmeket és reakciókat is. Csak a türelem segíthet, és az, ha tudatosítjuk magunkban is, hogy ez egy természetes folyamat.”


Keressük bátran a legjobb lehetőségeket!


Találjuk meg a pozitívumokat minden helyzetben! Elek Andrea szerint ez az időszak szép szakmai kihívásokat is tartogat a jó szakemberek számára. Arra biztat mindenkit, hogy a win-win szemléletet szem előtt tartva, szokatlan és kreatív megoldásokhoz is bátran nyúljunk, természetesen mindig betartva a munkajogi szabályozásokat:

Keressük a pozitív kapaszkodókat: hihetetlen intellektuális kihívás ez az időszak! Sokat tehetünk a lehető legkorrektebb foglalkoztatásért és izgalmas feladat, hogy közben a cégünk profitabilitási elvárásainak is eleget tegyünk.

Készítette: Rákász-Losonczy Judit

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le
KORONAVÍRUS 2020 – A MUNKAADÓK HELYZETE!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel