Toborzás és kiválasztás

Az online álláshirdetés 5+1 alapszabálya

2018. 04. 18.

Mivel valamennyi szegmensben általános probléma a munkaerőhiány, napjainkban a toborzás kiemelt szerepet kap. Nagyon fontos, hogy a HR egyre jobb és hatékonyabb megoldásokat dolgozzon ki annak érdekében, hogy képes legyen megszerezni, és megtartani az értékes munkaerőt. Természetesen a hangsúly a minőségi munkavállalókon van, vagyis a jól képzett és tapasztalt szakembereken, akik a jelenlegi munkaerő-piaci helyzetben válogathatnak az ajánlatok között. Így nem feltétlenül vannak egy adott munkahelyhez kötve, és nem feltétlenül fogadják el az első szembejövő lehetőséget, hanem mindig a lehető legjobbat keresik.

A 0.lépés

A megfelelő munkaerő megszerzésnek alfája és omegája az álláshirdetés: vagyis hogy milyen tartalommal és hol adjuk fel. A cégek azonban gyakran nem fordítanak kellő figyelmet az hirdetések minőségére, és igazán arra sem, hogy milyen felületeken helyezik el azt. Tehát hiába lenne vonzó az állás, ha nem tudjuk azt megmutatni, és főleg ha el sem jut a számunkra releváns jelöltekhez.

A legértékesebb információk

A leggyakoribb hiba, hogy az álláshirdetések nem, vagy alig tartalmaznak az álláskeresők szempontjából releváns információt az állásról, illetve arról, hogy a cég mit kínál a munkáért cserébe. A néhány évvel korábban uralkodó kínálati piac keretein belül ugyanis ezek hiányában is tömegével érkeztek a pályázatok, jelenleg azonban már nem hagyhatók figyelmen kívül a munkavállalók igényei: ennek fényében olyan adatok, mint munkavégzés helye és a fizetés jelentősen felértékelődtek. Amennyiben a munkaadó ezeket feltünteti hirdetésében, garantáltan több jelentkezővel számolhat – ha a megfelelő helyen hirdet. Ellenkező esetben lehet, hogy kevés önéletrajz érkezik be, vagy a jelentkezők összetétele lesz meglehetősen híg, vagyis a toborzás nem lesz eredményes.

Az online az új offline

Ha megüresedett pozíciókról van szó, sok cégre jellemző az az attitűd, hogy a lehető legolcsóbb hirdetési lehetőséget próbálják megtalálni, függetlenül annak hatékonyságától. Míg valaha a helyi lapok, és az ott feladott hirdetések jelentették az információk legfőbb forrását, addig ma már mindent online keresünk, ráadásul ezt leggyakrabban már valamilyen mobil eszközön tesszük. Ha a munkaadók átlátják, hogy a számukra potenciális jelöltek milyen módon, hol és mikor keresnek állást, megtalálhatják az ár-érték tekintetében legjobb hirdetési formát.

Amit a legtöbben használnak

Az NRC 2017-es átfogó magyarországi felmérésének eredménye alapján a munkaadók 73 százaléka állásportálokon keresi a számára ideális jelöltet. Az NRC 2016-os, 800 fős munkavállalói mintán végzett kutatása szerint pedig a jelöltek 75 százaléka állásportálokon keresett állást, nem kérdés tehát, hogy ez a csatorna működik ma a leghatékonyabban. Független toborzási szakértők objektív vizsgálata alapján az összes állásportálon keresztül érkezett jelentkezés közel fele a Profession.hu-n keresztül jutott el a munkaadókhoz 2017-ben. Az oldal 2016-hoz képest 38%-kal nőtt az összes jelentkezés számát alapul véve, a minőségi, potenciálisként értékelt jelentkezések között pedig 26% volt a növekedés. Érdemes tehát kiaknázni a számok mögött rejlő lehetőségeket.

Kitűnni a zajból

Annak függvényében, hogy milyen szakembereket keres egy cég, különböző hirdetési csomagokból választhat. Ajánlott szem előtt tartani, hogy bizonyos területeken ma már különösen nehéz elérni az értékes jelölteket, ezért egy hagyományos hirdetésnél több kell: a vizuális kiemeléssel, az előre sorolt megjelenéssel több álláskereső figyelmét felhívhatjuk, de sokszor aktívabb eszközökre is szükség lehet. Ilyen például a direkt e-mailes megkeresés, direkt célzás, vagy a hirdetés automatikus frissítése.

Még több jelentkező

A közösségi média felületei egyre hangsúlyosabbak a toborzásban: itt ugyanis a passzív jelöltek is elérhetők, sőt megfelelő kreatívval és vizuális eszközökkel rábírhatóak arra, hogy jelentkezzenek. Ehhez a Profession.hu esetében 46 facebook oldal, és több mint 300.000 követő áll rendelkezésre. Az állásportálon megjelenő hirdetések lokációk, illetve kategóriák szerint ezeken a felületeken is megjeleníthetők. A viselkedés alapú targetálással exponenciálisan növelhető, akár meg is duplázható a megtekintésszám és a jelöltszám, így pedig a lehető leggyorsabban betölthető a nyitott pozíció.

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag - 1.00 / 5
Betöltés...

Kapcsolódó cikkek