HR-stratégia, Mikro-, kis és középvállalkozások

Amire a változás munkáltatóként tanít minket

2020. 04. 06.

Sokat írtunk már az új helyzet okozta kihívásokról. Most jöjjenek azok a lehetőségek, amelyek a változás által nyílnak meg előttünk.

A változás mindig nehézségekkel, gyakorta áldozatokkal is jár, azonban felocsúdva az első sokkhatásból, túl a szükséges gyors válaszokon érdemes számba vennünk az új helyzet építő tanulságait is. Csenteri-Dénes Ildikó HR szakértővel összegyűjtöttük azokat a lehetőségeket, amelyeket most kiaknázva mind a munkáltatói márkánkat, mind pedig a működésünket tekintve szintet léphetünk.

Együtt könnyebb

Ahogy arról korábban is írunk, a jelenlegi, bizonytalanságokkal teli időszakban kiemelt jelentősége van az összetartozás érzésének, amit intenzívebb és személyesebb online kommunikációval, valamint a távtörődés gesztusaival is kifejezhetünk a kollégáink felé, de akár ennél messzebbre is mehetünk.

Csenteri-Dénes Ildikó

HR szakértő

Az önzetlen segítségnyújtás idejét éljük társadalmi, közösségi szinten is, és ezt érdemes bevinni a vállalatok valóságos vagy épp virtuális falai közé is. Amennyiben van olyan termékünk, vagy szolgáltatásunk, ami jelenleg a dolgozóink számára segítség lehet, ajánljuk fel ingyen vagy kedvezményesen számukra. Ez emberségről és odafigyelésről árulkodik, ahogy arra már egyre több példát láthatunk is, miközben pozitívan hat a munkavállalói elköteleződésre, és észrevétlenül építi a munkáltatói márkánkat is.

Bizalmi kérdés

A váratlan szituáció az odafigyelés mellett bizalomra is taníthat minket, ha szervezeti szinten érettek vagyunk rá. „A távmunkára való átállás számos cég esetén az egyetlen biztonságos megoldás az egészséget súlyosan veszélyeztető helyzetre, azonban, hogy hogyan is állunk ehhez a munkaformához, az most kíméletlenül lerántja a leplet arról, hogy mennyire bízunk meg a munkavállalóinkban. Multinacionális környezetben és a KKV szektorban is látok példákat arra, hogy a munka jellege ugyan megengedné az otthoni munkavégzést, de egyes vezetők mégis ragaszkodnak a személyes, irodai jelenléthez” – mutat rá egy elgondolkodtató pontra a szakember.

Ha ismerős számunkra a fenti felállás, érdemes megvizsgálnunk a miértjét: „A válasz leggyakrabban a vállalat kevésbé rugalmas attitűdjében, illetve a felettes félelmeiben, bizalmatlanságában keresendő, ami azonban jó eséllyel közép- és hosszútávon is meg fog mutatkozni a cég fluktuációs adataiban, vagyis a jelennél sokkal messzebbre mutat” – hívja fel a figyelmet interjúalanyunk.

Ami magától is megy

Az új, az ismeretlen valódi próbatétel a szakember szerint, de nem pusztán a bizalomé, hanem azé is, hogy mennyire önjáró a vállalat. „Akarjuk, vagy sem, de most garantáltan visszajelzést kapunk majd a folyamatainkról, hogy mennyire vannak jól felépítve, és működnek önállóan, illetve az is ki fog derülni, hogy hol vannak a buktatók, legyen szó a projektek szervezéséről, a feladatok kiosztásáról, a kapcsolattartás minőségéről, vagy épp a mérhetőségről.

Használjuk ki ezeket az átmenti heteket és a következő ciklusokat is, és optimalizáljuk a folyamatainkat” – tanácsolja a szakember. Másképp fogalmazva: vizsgáljuk meg, hogy ténylegesen azt csináljuk-e, ami a céljainkat szolgálja, hol vannak felesleges, időrabló elemek, és milyen hiányosságokat szükséges mihamarabb kijavítanunk.

Azok a cégek, amelyek most képesek felülemelkedni a helyzeten, azt is megláthatják, hogy mit is jelent a minőségi munka, hol húzódik a munkaidő és a teljesítmény valódi kapcsolata. Így könnyen kiderülhet, hogy egy-egy munkakör ellátása akár részmunkaidőben, vagy projekt alapon is megoldható, amennyiben a folyamatok ténylegesen a hatékonyságnak alárendelten működnek – ezek a felismerések pedig nagyobb tartalékokat is mozgósíthatnak a vállalatokon belül, ráadásul a már emlegetett home office lehetőséggel együtt hatásos válaszok a munkavállalók rugalmasságra vonatkozó igényeire. Mindez akár a teljes bérrendszert is átalakíthatja, de csak abban az esetben, ha a munkáltatók nyitottak a szemléletváltásra” – teszi hozzá a fentiekhez interjúalanyunk.

Pénz beszél

Ha már a munkaidőt, a hatékonyságot, és egy alternatív bérrendszert emlegettünk, szorosan ide kapcsolódik a béren kívüli juttatások felülvizsgálata is – mégpedig a munkavállalók pénzügyi tudatosságának támogatása jegyében. „Egy friss felmérés szerint a magyar lakosság átlagosan mindössze három napnyi anyagi tartalékkal rendelkezik, ami most komoly nehézségeket jelenthet sokaknak. Éppen ezért rövid távon a pénzügyi segítségnyújtást, míg hosszú távon a pénzügyi előrelátás ösztönzését tűzhetik zászlajukra a munkáltatók: a bérrések kezelése, a béren kívüli juttatások újragondolása, átstrukturálása lehet a most zajló változások egyik jövőbe mutató hozadéka” – vallja a szakember.

A vezetői kvalitások mércéje

Nem kérdés, hogy a vezetők szerepe kiemelkedő nem várt fordulatok esetén, éppen ezért ahogy a vállalatok mozgásba lendítik a helyzet megoldását célzó intézkedési tervüket, szinte azonnal láthatóvá válhat, kik azok a vezetők, akik együttműködők, és kik azok, akik passzív-agresszív módon reagálnak az egyes megoldásokra. „A váratlan körülmények nem csak a vezetők alkalmazkodókészségét tesztelik, de azt is megmutatják, hogy a középvezetők hogyan bánnak a munkatársakkal, ahogy az sem marad rejtve, hogy milyen bánásmód jellemző a felsőbb szinteken. Alapvető értékrendszeri egységre vagy éppen különbségekre derülhet tehát fény, ezáltal pedig arra is, hogy a megfelelő hozzáállású, személyiségű kollégák töltik-e be a nagyobb felelősséggel járó pozíciókat” – fejti ki Ildikó.

Lassítsunk

Ahogy most sokan lelassulnak, időt szánnak magukra, az életük, a szerepeik, a prioritásaik értékelésére, úgy ajánlott ezt az önvizsgálatot munkáltatóként is megtennünk a HR szakértő szerint. „Jelenleg nincs más választásunk, minthogy megálljunk, és arra fordítsuk a figyelmünket, az időnket, ami előre mutat, ami a fejleszt, mégpedig hosszútávon is. A legnagyobb kérdés ezzel kapcsolatban, hogy mennyire fájnak nekünk a járvány hatásai, hiszen ettől függ, hogy milyen mértékben változtatjuk meg a vállalati politikánkat, a szervezeti felépítésünket, a munkavállalóinkkal való kapcsolatunkat, és tisztázzuk le a működésünket meghatározó értékrendszert, fedjük fel az ellentmondásokat. Egy jó lehetőséget is kaptunk, éljünk vele jól!”

Készítette: Istók Nikoletta

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag - Még nincs értékelve
Betöltés...

Kapcsolódó cikkek