Mikro-, kis és középvállalkozások, Toborzás és kiválasztás

A szavakon múlik, avagy mitől hatékony egy álláshirdetés

2019. 12. 19.

Egyáltalán nem mindegy, mit és hogyan fogalmazunk meg a betöltendő pozícióval kapcsolatban – lássuk mire ajánlott ma leginkább odafigyelnünk egy állás meghirdetésénél!

A tények adottak: a munkaerőhiánnyal párhuzamosan megváltoztak az álláskeresői igények, amelyik cég állásajánlataiban képes reagálni ezekre, az lehet a jelöltekért folytatott verseny egyértelmű győztese. 

Lényeges kiindulópontok

Barátságos légkör, modern iroda, versenyképes juttatás – csak néhány azok közül a klisék közül, amelyek uralják a hirdetéseket, a munkaadók többsége ugyanis még jellemzően a régi szokások mentén, korábbi mintákat követve állítja össze állásajánlatait. Aki felismerte, hogy változtatásra van szükség, az is inkább csak a frappánsabb, trendibb megfogalmazásra fókuszál, míg a lényegi információk általában kimaradnak a jól megkomponált szövegből” – kezd bele a témába Major Melinda, a Profession.hu ügyfélszolgálati csoportvezetője, akinek kiemelt területe a hirdetési tanácsadás.

A szakember szerint ma a pályázók igazán tudatosak, vagyis egy álláshirdetés sikere azon múlik, hogy tartalmazza-e azokat az információkat, amelyeket a jelöltek célzottan keresnek. „Ehhez tisztában kell lennünk azzal, mi is érdekli az álláskeresőket a leendő munkaadójukkal és a konkrét munkakörrel kapcsolatosan. A szöveg megírásánál arra is tekintettel kell kellünk, hogy a pályázók 60 százaléka már mobiltelefonon olvassa a hirdetéseket, és egy-egy ajánlatra kevesebb, mint egy percnyi figyelem jut, vagyis a jó hirdetés rövid, könnyen átlátható, illetve értelmezhető, informatív, és a legfontosabb kulcsszavakat is tartalmazza.

Az információ mindent visz

Ahogy arra a Profession.hu és a Boston Consulting Group közös kutatása rámutatott, az álláshirdetésben öt információnak mindenképp szerepelnie kell ahhoz, hogy képes legyen a megfelelő számú és minőségű jelölteket bevonzani. Ezek a munkavégzés helye, annak jellege, a bérezés, a legfőbb feladatok és az elvárt tapasztalat.

A bérre vonatkozó adat komoly húzóerőt jelenthet egy álláshirdetésben, de csak akkor, ha konkrét nettó vagy bruttó összeget takar, illetve a béren kívüli juttatásokról is tájékoztatja az álláskeresőt” – emeli ki interjúalanyunk. Nem meglepő módon, az álláshirdetések nagy részéből hiányzik ez az információ, ahogy arról korábban írtunk, a Profession.hu oldalán az első félévben feladott hirdetések csupán 8 százaléka tartalmazta az adott pozícióra szóló jövedelmet és juttatásokat, ami ugyan előrelépésnek számít az egy évvel korábbi eredményekhez képest, de még mindig van hová fejlődnünk ezen a téren. Annál is inkább, mert a bérinformációt megosztó állásajánlatokra kékgalléros szakmák esetén 22 százalékkal, fehérgalléros pozíciók viszonylatában pedig 75 százalékkal több jelentkezés érkezett.

A fizetés mellett nagyon fontos, hogy a hirdetésből ne maradjon ki a munkavégzés pontos helye, vagyis ne csak a város, hanem a munkahely címe is fel legyen tüntetve benne. A feladatokról is szeretnének minél többet megtudni a potenciális jelöltek, vagyis, hogy mit fognak az adott munkakörben csinálni, hogyan telik majd egy napjuk. Érdemes az arany középutat megtalálni, vagyis úgy bemutatni a munkakört, hogy az érdekes, és hívogató legyen, de mindig illeszkedjen a célcsoport elvárható tapasztalati szintjéhez” – egészíti ki a fentieket Melinda.

A vágyott munkahely

A munkáltatók gyakorta megfeledkeznek arról, hogy ajánlatukban megmutassák, mit nyer a munkavállaló, ha igent mond az állásra. „Ma az álláskeresők olyan munkát keresnek, ahol biztonságban érezhetik magukat, könnyen egyensúlyban tarthatják a munkájukat és a magánéletüket, valamint jó hangulatban telhetnek a napjaik a kollégáikkal. Mindezt ajánlott láttatni az álláshirdetésben, persze kizárólag akkor, ha ténylegesen igazak ezek az állítások a munkahelyre” – hangsúlyozza a Profession.hu képviselője.

A szakember szerint bizalmat ébreszt a pályázókban, ezért jól működik, ha az álláshirdetést a munkaadóról szóló néhány mondatos bemutatkozás vezeti fel: „Ebben érdemes leírni, mivel foglalkozik az adott vállalat, hány ügyfelet szolgál ki, mióta működik, milyen eredményére büszke, milyen lehetőségekre, közegre számíthat, aki csatlakozik hozzájuk. Ajánlott viszont tartózkodni az üres szavaktól, minél több konkrétumot közlünk, esetleg megosztjuk, milyen díjakkal rendelkezünk a közelmúltból, annál hitelesebb kép alakulhat ki rólunk a másik oldalon.” 

Amennyiben munkáltatóként a munka-magánélet egyensúlya kiemelt jelentőséggel bír számunkra, azt is mutassuk meg a hirdetésben, például a rugalmas munkavégzés lehetőségével, a home office kiemelésével, vagy annak feltüntetésével, ha van mód egyszerre hosszabb szabadságra menni, esetleg azzal, ha gyerekfelügyelet vagy nyári céges tábor segíti a kisgyerekes szülőket. „A munkatársakkal való jó viszony is hasonlóan sokat nyom a latban, ezért erre is érdemes kitérni a hirdetésben: amennyiben például vannak közös programok, csapatépítők, sportesemények, kirándulások, azokat mindenképp emeljük be a szövegbe” – tanácsolja interjúalanyunk.

Aki mer, az nyer

Melindától azt is megtudjuk, hogy a hirdetésekkel kapcsolatos javaslatokat, ötleteket még egészen szkeptikusan fogadják az érintettek. „Az említett információkra vonatkozó módosítások és egyáltalán ez az egész újfajta hirdetési szemléletmód még sokak számára a komfortzónán kívül esik. Amikor megtisztítunk egy szöveget a felesleges elemektől, illetve megfelelően hangsúlyozzuk azt, ami ténylegesen fontos, a hirdetők kétségei eloszlanak: az eredmények területtől, munkakörtől függően alakulnak, azonban volt olyan hirdetés, ahol megduplázódott a jelentkezések száma, egy másik esetben pedig, ahol korábban szinte csak irreleváns pályázók érkeztek, a változtatások után pontosan azok a jelöltek jelentkeztek, akikre a cégnek szüksége volt.

Természetesen a célcsoport megfelelő meghatározása, vagyis annak paraméterezése, hogy milyen kollégát várnak az adott munkahelyre, minden álláshirdetés alapja, hiszen találó szöveget is csak akkor tudunk írni, ha tudjuk, kinek is címezzük. Ha ez megvan, akkor már csak egy kis bátorságra van szükség: kísérletezzünk, próbáljunk ki új irányokat a hirdetésben, hiszen már két-három jól elhelyezett mondat is látványos eredményeket hozhat.

Készítette: Istók Nikoletta

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag - Még nincs értékelve
Betöltés...

Kapcsolódó cikkek