24 órás toborzás

Toborzás és kiválasztás

24 órás toborzás: extrém gyorsaság a jelentkezéstől a szerződéskötésig

2019. 09. 06.

Napjainkban, amikor hatalmas a verseny a tehetségekért, az idő az eredményes toborzás legnagyobb ellensége. Az elhúzódó, lomha folyamatok okán akár több hónap is eltelhet egy-egy pozíció betöltéséig, de a veszteség nem csak a számokban mérhető, a munkáltatók lassú reakcióik miatt ugyanis értékes jelölteket is veszítenek, ami aztán ördögi kört teremt a rendszerben. A munkaerőpiac új feltételrendszerét és a gyorsaságban rejlő potenciált felismerve hívta életre a Magyar Telekom a 24 órás gyakornoki toborzási programját, amely immár kétszer is a vártnál nagyobb sikerrel zárult. A jól működő részletekről, a legfőbb tapasztalatokról és azok jövőbeni kamatoztatásáról Friedl Zsuzsannát, a vállalat Chief HR Officer-ét kérdeztük.

Kié lesznek a legjobb gyakornokok?

A 24 órás toborzás ötlete kísérleti jelleggel, azonban fontos következtetésekre alapozva merült fel.

Friedl Zsuzsa

Friedl Zsuzsanna

Magyar Telekom - Chief HR Officer

Korábbi számításaink szerint a toborzás ideális időtartamát 45 napban határoztuk meg, azonban azt tapasztaltuk, hogy a nyitott munkakörök betöltése ennél lassabban, átlagosan 50-60 nap alatt valósul meg. A gyakornokainkat is a hagyományos megközelítést követve vettük fel, viszont egyre inkább azt láttuk, hogy a végleges döntésünkig eltelt időben a gyakornokok, különösen a legjobbak, már elhelyezkedtek, vagyis sok esetben hiábavalónak bizonyult a sok befektetett energiánk. A hatékonyságunk megőrzése miatt volt tehát elsősorban szükségünk a változtatásra, ugyanis a jelen piacon a legtehetségesebb gyakornokok a leggyorsabb munkaadókra mondanak igent.

A hatékonyságon és a piac elvárásain túl a technológia nyújtotta megoldások is ösztönzőleg hatottak a legifjabb munkavállalók toborzásának felpörgetéséhez. „Technológiai cégként azon dolgozunk, hogy a digitális eszközök adta lehetőségeket a mindennapok részévé tegyük, és ebből kiindulva szerettük volna ezeket a megoldásokat a toborzási folyamatban is megjeleníteni – ezzel is gyorsítva az egyes lépéseket, ráadásul pontosan olyan módon, ami a célcsoportunk számára is kézenfekvő” – fejti ki interjúalanyunk.

Az eredmények önmagukért beszélnek

Bár a 24 órás toborzás legnagyobb kérdése az volt, hogy vajon ilyen rövid idő alatt meglesz-e a megfelelő számú jelölt, végül mindkét eddig lezajlott folyamat extrán pozitív mérleggel zárult: első körben huszonöt gyakornokot kerestek, de huszonhét nagyon jót találtak, másodszor pedig huszonegy nyitott helyre huszonhét gyakornokot sikerült felvenniük. „A szűk időkeret komoly kihívás elé állította a kilenc fős toborzó csapatunkat, akik teljes elköteleződéssel, rendkívül fókuszáltan vitték végig a folyamatot – ez kizárólag így volt lehetséges. Ami a volument illeti: a második 24 órás kezdeményezés során kilencszáz regisztrációból háromszáz jelentkezés érkezett, ilyen nagy számú jelölt kiértékelését kellett teljesíteni egyetlen nap leforgása alatt” – emeli ki a szakember.

A betöltésre váró gyakornoki pozíciókról online promóció keretében szerezhettek tudomást a diákok, majd a startpisztoly eldördülése, és a jelentkezések elküldése után egy online körrel kezdődött el a kiválasztási folyamat.

A technológia komoly segítséget jelentett: a jelöltek kompetenciáit egy digitális játékkal mértük fel, ezt követte a videóinterjú, majd pedig a személyes beszélgetés. Azon túl, hogy a digitális megoldások nagyon pontosan képesek megmutatni, kire is van szükségünk, az is kiderült számunkra, hogy a gyorsított folyamat során jobb jelölteket érünk el, mint a hagyományos módon, hiszen az a jelölt, aki egy ilyen kalandra vállalkozik, garantáltan rátermett, rugalmas és a legjobb képességekkel rendelkezik, a 24 órás toborzás ugyanis jelöltoldalról is komoly teljesítmény.

Új dimenziók nyílnak

Az ifjú pályázók egytől egyig pozitívan nyilatkoztak a folyamatról, az ügyfélélmény tekintetében tehát kétségtelenül ötösre vizsgázott az egy napos program, ahogy valódi sikerélménnyel gazdagította mindazokat, akik a kiválasztásban aktív részt vállaltak. „Értékes tapasztalatokat nyertünk a 24 órás toborzásokkal, és nem kérdés, hogy a gyakornokok felvételénél a jövőben is alkalmazni fogjuk ezt az új gyakorlatot, sőt, a jól működő elemeket már más toborzási-kiválasztási folyamatainkba is átültettük, hasonló hatékonysággal” – tudjuk meg a HR vezetőtől.

A szakember szerint a digitális kompetenciamérés és a videóinterjú más területeken is jól alkalmazható, mint például az ügyfélszolgálatos vagy az üzlethálózatban dolgozó értékesítő kollégák kiválasztása, sőt a képességek online tesztelése már valamennyi munkakörben, így szenior és vezető pozíciókban is megkerülhetetlen. „Ugyanakkor törekszünk arra, hogy a digitális eszközök ne váltsák ki az emberi találkozást, hiszen a személyes beszélgetés alkalmával mindkét fél interjúztatja a másikat. Ez éppúgy hozzáad a kiválasztási folyamat során tapasztalt ügyfélélményhez, mint a reakciónk gyorsasága, amelyre a 24 órás toborzásból merítve jelenleg kiemelt figyelmet fordítunk. Célunk, hogy a korábban említett 45 napon belül teljesítsük egy-egy munkakör betöltését, sőt ahol arra lehetőség van, egy-két héten belül eljussunk a végleges visszajelzésig, ez ugyanis egyértelmű versenyelőnyt jelenthet a piacon.

Vigyázz, kész, változtass!

Milyen tanulságot vonhatunk le munkaadóként, toborzóként a fentiekből? Érdemes új, korábban nem járt utakon elindulnunk, de célt csak akkor fogunk érni, ha ismerjük azokat a miérteket, amelyek miatt az ismeretlen irányok mellett döntöttünk. „Bárki, aki most úgy érzi, a kiválasztási gyakorlatában változtatásra van szüksége, nulladik lépésként ismerje meg egészen közelről a folyamatait: hogyan épülnek fel, milyen szereplőket érintenek, mennyi idő alatt érkeznek meg a jelöltek, mennyire gyors a pályázatok feldolgozása, majd pedig a tényleges kiválasztás, illetve hány nap alatt születik meg a döntés – javítani ugyanis csak azon lehet, amit pontosan ismerünk. Ezután találhatjuk meg azokat a pontokat, ahol módosításokat eszközölhetünk. Érdemes felülvizsgálnunk a toborzás csatornáit, illetve az állásajánlatok megjelenését, szövegezését, ténylegesen a célcsoportunknak szólnak-e, majd pedig nézzünk rá a kiválasztás módszertanára. Az eredmények legfőbb kulcsa a felkészült és motivált toborzócsapat, ha ezzel rendelkezünk, minden más akadályt is sikerrel veszünk majd” – összegzi Zsuzsanna.

Készítette: Istók Nikoletta

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag - Még nincs értékelve
Betöltés...

Értesítést kérek az új bejegyzésekről

Kapcsolódó cikkek