10_tanacs_a_munkaeroert_folytatott_versenyben

CEO minutes

10 tanács, hogy nyerjünk a munkaerőért folytatott versenyben

2017. 06. 12.

Az elmúlt hónapokban több meghívást is kaptam, hogy meséljek arról, mi a helyzet a munkaerőpiacon, hogyan lehet megtartani és megszerezni a jó munkaerőt. Nagyon húsbavágó a kérdés, sok cégvezető kérte el tőlem a jegyzeteket, illetve fordult hozzám kérdésekkel, ezért gondoltam, röviden megosztom az elhangzott gondolatokat.

Mi a helyzet a munkaerőpiacon?

  • A munkanélküliség 5% alatt van – ez nagyon alacsony szám. Összehasonlítás gyanánt – az EU átlag 8% körül mozog
  • A munkaerő-tartalék alacsony szinten van – vagyis nincs nagyon olyan réteg, akit mozgósítani lehetne, tartósan ilyen kiélezett helyzetre kell berendezkedni
  • Láható egy ún. „skill mismatch” jelenség – vagyis jelentős eltérés látható annak kapcsán, hogy milyen tudásra, tapasztalatra vágynak a cégek, és mi elérhető a piacon. Magyarán – pl. kellene x ezer informatikus, meg szakember – de nincs, és a képzésből sem fog egyhamar kijönni
  • Külföldön dolgozók – eltérő becslések látnak napvilágot – valahol 150e és 600e között mozog azok száma akik külföldön dolgoznak. Figyelembe véve, hogy Magyarországon 4,5 millió ember munkaképes, ez nagyon jelentős szám
  • Az állások száma évek óta erős kétszámjegyű növekedést mutat – nagyon sok lehetőség van

Összegezve – a verseny nagyon kiélezett.

Verseny az ügyfelekért / verseny a munkavállalókért

Minden vállalkozás hozzászokott ahhoz, hogy a sikeres működéshez helyt kell tudni állni a mindennapi piaci versenyben. Az mindenki számára ismert, hogy a választék / ár / szolgáltatási színvonal a verseny olyan dimenziói melyek megléte vagy hiánya a piaci pozíciót egyértelműen befolyásolja. És ami különösen keménnyé teszi a versenyt – egy dimenzióban jónak lenni nem elég. Lehetek én a legolcsóbb, ha a telephelyem soha nincsen nyitva, és lehet nekem a legjobb választékom, ha nem tudok időben szállítani. El kell fogadni, hogy a jó munkaerőért folytatott verseny pontosan annyira összetett, mint az általános piaci.

Ennek a dimenziói pedig a következők:

  • Vonzó ajánlat – azt jelenti, olyat tudok kínálni, mely a cégemet és a munkakört kívánatossá teszi a piacon. Jó és vonzó cég vagyok, ezt meg tudom mutatni és jobbat kínálok, mint mások – feladatban, bérben, környezetben, stb.
  • Hatékony és hiteles hirdetési csatorna – üzenetemmel hatékonyan és hitelesen elérem a célcsoportot (mert lehetek a világ legjobb cége, ha ezt csak én tudom…. – a minap az egyik legjobb, ha nem a legjobb budai cukrászdában láttam, hogy a „munkatársat keresünk” táblát az ügyfélparkolóban helyezték el és még azt sem írták oda, kit és mire keresnek – ez nem fog működni)
  • Jó kiválasztási folyamat – a „meséljen nekem, miért vegyem fel magát” típusú megközelítés idejétmúlt. Én személy szerint évek óta az interjúk felében keményen „sales-elem” a céget. Visszakanyarodnék a piachoz – ha éles a verseny, akkor nem elég, hogy nyitva vagyok, hanem aktívan kell mozogni az ügyfelek, vásárlók felé
  • Megtartási képesség – a visszatérő ügyfél annak a bizonyítéka, hogy jót kínál a cég. A megtartott, elégedett munkavállaló pedig annak, hogy jó vagyok mint munkaadó. Ha nem tudom megtartani a munkavállalókat és folyamatosan mozgás van, akkor az hatalmas terhet ró a szervezetre és egyértelműen rontja a piaci pozíciót. A mindennapok része kell, hogy legyen a munkatársak elégedettségének biztosítása

Mi fontos a munkavállalóknak?

Piacvezető állásportálnak azért (is) jó lenni, mert nagyon jól látjuk a piaci folyamatokat. Évente több, mint tízezer céget szolgálunk ki és munkavállalók százezrei fordulnak meg nálunk. Az elmúlt hónapokban egy többezres mintán kutattuk meg, mely tényezők az igazán fontosak a munkavállalóknak munkahelyváltás esetén.

A 10 legfontosabb tényező ez alapján:

  1. Ajánlott fizetés
  2. Jó, szimpatikus, korrekt vezető(k)
  3. Stabil munkahely
  4. Bejelentett munka, korrekt foglalkoztatási keretek
  5. Izgalmas, érdekes feladatok
  6. Jó munkahelyi légkör
  7. Jó csapat
  8. Rugalmas munkaidő (el tudok menni a gyerekért az iskolába)
  9. Van előrelépési lehetőség
  10. Könnyen megközelíthető munkahely

Mi a fentiekből a tanulság? Egyrészt – sok szempont együttesen hat, egy jó kombinációt kell tudni kínálni. Másrészt – a „kemény” kritériumok mellett, mint fizetés és munkaidő, legalább annyira fontosak az ún. „puha” elvárások – mint jó csapat, korrekt vezetők. Az Ön cége miben erős másokhoz képest? Miről mesélne szívesen egy jelöltnek?

Ha valami igazán praktikus segítségre lenne szüksége, akkor figyelmébe ajánlom az alábbi pontokat.

Tíz praktikus lépés, ha nyerni akar a munkaerőpiaci versenyben.

  1. Fogadjuk el, hogy kemény verseny folyik a munkavállalókért
  2. Azonosítsuk, miért jó nálunk dolgozni és vegyük figyelembe, mire fogékonyak a potenciális munkavállalók?
  3. Ami a gyengeségünk, azon dolgozzunk, javítsunk! Ami nem jó, az magától nem javul meg
  4. Kommunikáljuk kifelé azt, ami az erősségünk és ami érdekes a célcsoportnak
  5. Válasszunk hiteles toborzási partnert, aki erősíti a pozícióinkat. Nem minden cég ismert világszinten, de egy hiteles partner mint pl. a Profession.hu tud segíteni
  6. Ha szükséges, legyünk rugalmasak az elvárások kapcsán – ha szükséges gondoljuk újra a kereteket (Ha megtaláltuk a tökéletes embert, de ő csak 30 perccel később tud kezdeni a mindennapokban, akkor legyünk rugalmasak)
  7. Legyen egyszerű és élményszerű a toborzási és kiválasztási folyamat – adjuk el magunkat és tegyünk jó benyomást
  8. Tervezzük meg és értékeljük a toborzási / kiválasztási folyamatokat > ebből tanulhatunk a jövőre nézve
  9. Legyen tervezett és zökkenőmentes a beléptetés
  10. Kiemelt figyelem az első időszakban – ne feledjük, akit felvettük még állást keresett pár hete. Ha nem foglalkozunk vele a kezdeti időszakban, könnyen megtalálják még más ajánlatokkal

A munkavállalókért folytatott verseny kemény, de a megfelelő megközelítéssel nyertesként jöhetünk ki belőle. Aki pedig megtaláltja és megtartja a legjobb embereket, nemcsak a munkaerőpiacon, de az általános versenyben is nyerni fog.

Martis István – CEO | profession.hu

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag - 5.00 / 5
Betöltés...

Értesítést kérek az új bejegyzésekről

Kapcsolódó cikkek