Így kezeljük, ha igazságtalanul kritizálnak a munkahelyen!

Bizonyára sokan el tudjuk viselni a munkamódszerünkre vagy a személyünkre érkező kritikákat, ha azok érvekkel és tárgyilagos formában érkeznek. Ám ha gúnyos, személyeskedő, provokáló megjegyzéseket kapunk, más a helyzet. Ekkor sértődöttség, düh, felháborodás vagy éppen szorongás lehet úrrá rajtunk, és nehéz ebben a lelkiállapotban megfelelően reagálni.

Erre a helyzetre ajánlunk egy olyan módszert, amelyet alkalmazva a kritikus illető torkára fagyaszthatjuk a következő mondatát - jó eséllyel örökre! Nézzük, miről van szó!

1. Lássunk át a kritizáló személyen!

A nem tárgyilagos kritikának különböző okai lehetnek, egy viszont minden esetben azonos: a kritizáló fél nincs kibékülve önmagával. Ugyanis aki ilyen tettekre ragadtatja el magát, az tele van méreggel, keserűséggel, önbizalom hiánnyal és csalódással. Ezek a többszörösen negatív érzések áthatják minden reakcióját és gondolatát, ami visszatükröződik a mondataiban, hanghordozásában és arckifejezésében is. Túloz és általánosít.

"Mindig ezt a felszínes módszert alkalmazod tervezéskor, pedig ezen több százezret veszíthetünk." Ismerős hozzáállás? Sajnos nincsenek kevesen az ilyen személyek, legyünk hát résen, és dobjuk vissza a kesztyűt úgy, hogy erkölcsileg és emberileg is mi kerekedjünk felül. Ez neki egy újabb kudarcélmény lesz, amitől még keserűbbé válik, de ez továbbra sem a mi problémánk.

Így kezeljük, ha igazságtalanul kritizálnak a munkahelyen!

2. Sose bizonygassuk hosszasan az igazunkat!

Ha ezzel reagálunk egy érveket nélkülöző, vagdalkozó kritikára, veszítünk. Csak az bizonygatja a saját igazát, aki maga is kétkedik benne. Ha ezt az érzést éppen mások negatív kritikája váltja ki belőlünk, még inkább süllyedő hajóban kapálózva érezhetjük magunkat. Ne bizonytalankodjunk!

3. Húzzuk ki a kritika méregfogát!

Ne hagyjuk, hogy egyes kifejezések megsebezzenek bennünket! Tanuljuk meg úgy kezelni ezeket a szavakat, mintha idegen nyelven szólnának, amit egyáltalán nem értünk. Ezért a legjobb módszer az, ha azonnal megkérdezzük az illetőtől, mit is takar az a szó vagy kifejezés. Például: "Mit ért azon, hogy ....?" Most a másik félnél a labda, hogy védekezzen. Meg kell tudni magyaráznia, hogyan is értette a vádaskodását. Ezzel egyszerre két előnyhöz is jutunk: egyrészt időt nyerünk a további reakcióra, másrészt sarokba szoríthatjuk a kritikus személyt a visszakérdezésünkkel. És még az is előfordulhat, hogy a sportszerű viselkedésünket látva a másik fél tárgyilagos üzemmódra vált.

Végezetül tekintsünk át egy példaértékű beszélgetést, ami egy hasonló szituációban zajlott le!

Kata kollégái körében bemutatta marketing koncepcióját egy új termék bevezetésére. Egyik kolléganője tárgyiatlan kritikával illette azt.

- Látszik, hogy nagyon sokat dolgoztál rajta, mégsem elég ütős és hatékony.
- Mit értesz azon, hogy nem elég ütős?
- Hát, hogy az egész olyan sablonos.
- Konkrétan mi benne a sablonos?
- Hogy nincs benne semmi új, csak a szokásos sztenderdek. Ezt már rengetegszer végigcsináltuk.
- Már kétszer kérdeztem rá konkrétumokra, de eddig csak általánosságokkal válaszoltál. Legjobb szándékom ellenére sem tudok ezzel mit kezdeni. De nagyon szívesen kifejtem még egyszer, hogy melyek a koncepcióm különösen izgalmas pontjai. Ott van először is a termék pozícionálása...

Ebből a párbeszédrészletből is visszaköszön, hogy Kata zseniálisan megtartotta az irányítást, és nem hagyta személyeskedő, sértődött stílusba elvinni a megbeszélést.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Előfordulhat az is, hogy a kritikusunk nem akar bántani minket, csupán egy meggondolatlan fecsegő mondatával talál be nálunk. Ezért mindig vizsgáljuk meg - lehetőleg nyitottan, tükröt tartva magunk elé - hogy mi állhat a háttérben, illetve van-e igazságtartalma annak a bizonyos mondatnak.

Sajnos az eltérő kommunikációs készség vagy kultúra is tehet róla, hogy például külföldi, de magyarul beszélő kollégánk, főnökünk vagy partnerünk pontosan hogyan fogalmazza meg gondolatait, de az is előfordulhat, hogy a férfiakra jellemző egyenes megfogalmazás túl durván cseng, még ha nincs is mögötte bántó szándék. Ne ugorjunk rá egyből a másik félre, hanem tárgyilagosan kérdezzünk vissza: hogyan is értette pontosan, amit mondott!

Forrás: Barbara Berckhan: Verbális önvédelem, Bionergetic Kiadó.

Készítette: S. G.

Címkék: kritika, munkahely, karrier, kolléga, kommunikáció