Versenyfutás az idővel: 10 másodperc jut egy önéletrajzra
A munkaadó a beérkező akár több száz önéletrajzra egyenként átlagosan 10 másodpercet szán, ennyi időnk van, hogy felkeltsük a figyelmét.
Az About.com szakértői szerint egyes felmérések világosan kimutatják, hogy a HR-menedzser egyetlen önéletrajz áttekintésével nem tölt többet, mint 10 másodperc. Ez alatt dönti el, hogy az illetőt érdemes-e behívni állásinterjúra, vagy az önéletrajza a szemetesben landol.
A rendkívül rövid időt, amely a jelölteknek rendelkezésre áll arra, hogy felkeltsék a felvételiztető figyelmét, már az önéletrajz elkészítésekor szem előtt kell tartani. Alapvetően 3 felépítési alapelvnek kell érvényesülnie, ha valóban sikerrel szeretnénk járni:
1. Tömörség
2. Áttekinthetőség
3. Személyre szabott tartalom
Ezt kell tennünk, hogy a 10 másodpercet hatékonyan kihasználhassuk:
1. Legyünk interaktívak
Az önéletrajz olvasása során a munkaadó különböző, korábbi munkahelyeinket felsoroló listákat lát, ám egyáltalán nem vehetjük biztosra, hogy a felsorolt vállalatok ismerősen csengenek a felvételiztető számára. Ha tehetjük, minden egyes cégnév említésekor adjunk hozzá linket is, amely az adott vállalat honlapjára mutat.
Ne gondoljuk, hogy a HR-es időt fog tölteni azzal, hogy az interneten próbál felkutatni egy számára ismeretlen céget, amelyet megemlítettünk. Ha az adott munkatapasztalat valóban fontos a megpályázott pozíció szempontjából, meg kell könnyítenünk a HR-es dolgát, hogy ezt egy kattintással megtudhassa.
A személyes elérhetőségek rovatban ne elégedjünk meg egy e-mail cím és egy telefonszám megadásával. A felvételiztető valószínűleg utána fog nézni az adatainknak a közösségi oldalakon is, ne bízzuk ezt a véletlenre és linkeljük be szakmai közösségi oldalunkat vagy szakmai honlapunkat, blogunkat.
2. Használjuk a kulcsszavakat alcímként
A legtöbb jelölt az álláshirdetés szövegében használt kulcsszavakkal tűzdeli teli az önéletrajzát. Ez a megoldás jó lehet arra, hogy az önéletrajz ne vesszen el az automatikus elektronikus szűrőrendszerben. Amikor azonban emberi szem elé kerül az életrajz, az azonos kifejezések miatt érdektelenné és a többiekéhez hasonlóvá válhat a pályázat.
Szakértők szerint ennek elkerülésére a kulcsszavakat használjuk alcímekként, amely alatt konkrétan kifejthetjük egyedi munkatapasztalatunkat. Például: "Projekt menedzsment: nemzeti kereskedelmi programok kidolgozása és alkalmazása a kiskereskedelemben".
3. Egyeztessük az önéletrajzot a közösségi oldalakkal
Gondoskodjunk róla, hogy életrajzunk fent legyen az interneten. Ha ezt megtettük, egyeztessük az ott megadott információkat a közösségi oldalakon szereplő adatokkal, ne legyenek ellentmondások a különböző felületeken.
Készítsünk magunknak blogot, vagy honlapot és töltsük fel ugyanezt az önéletrajzot, valamint a meghirdetett pozícióhoz kapcsolódó cikkeket, híreket. A munkaadó nagy valószínűséggel ránk fog keresni a világhálón, és hitelessé válhatunk, felfigyelhet ránk, ha az interneten is ugyanazt az információt találja, mint amelyet az önéletrajzunkban olvasott.
Önnek ajánljuk!
4. Karrierváltás esetén önkéntességgel bizonyíthatjuk a rátermettségünket
Azok a pályázok, akik karrierváltást terveznek, általában karrier-tanácsadóhoz vagy coachhoz fordulnak, hogy a korábbi tapasztalatokat az új pozíciónak megfelelően bemutathassák az önéletrajzban. Mielőtt azonban szakértői segítséget kérnénk, csatlakozzunk a vágyott új karrierhez kapcsolódó szakmai szervezetekhez és végezzünk önkéntes munkát.
Tartsuk szem előtt, hogy a HR-menedzsernek világosan látnia kell a pályázati anyaguk alapján, hogy érdeklődünk a szakterület iránt. Az új karrierhez kapcsolódó képzés vagy önkéntes munka meggyőzőbb lehet, mint az, ha a korábbi munkahelyeken végzett feladatokat próbáljuk erőltetett módon új megvilágításba helyezni.
Címkék: önéletrajzírás, álláskeresés, HR, karrierváltás, CV
Szemlézte: Fogas Krisztina