Szülővé és egy csapat vezetőjévé válni nem könnyű, de előbb-utóbb mindenki megtapasztalja: sok hasonló jellemzőt igényelnek ezek a szerepkörök. Cikkünkben ezeket a párhuzamokat vesszük sorra, és megmutatjuk azt is, hogyha valaki jó szülő, akkor kiváló vezető is lehet belőle ezekre a tapasztalataira építve. Vagy éppen fordítva!

Nézzük, milyen közös vonások vihetők át a szülői és a vezetői élethelyzetünkbe!

1. Értékrend

A gyerekek esetében is kiemelten fontos, milyen példával járunk előttük. Nem meglepő, hogy a saját beosztottainknál is ügyelnünk kell arra: olyan értékrendet közvetítsünk feléjük, ami összhangban van nemcsak a vállalati, hanem a saját értékeinkkel is. Ebbe beletartozhat az őszinte kommunikáció, az egy mindenkiért, mindenki egyért hozzáállás, a segítőkészség, a csapatszellem, a korrektség, és így tovább.

2. Tanítás

Vezetőként és szülőként is egyaránt lényeges szempont, hogy átadjuk tudásunkat, élettapasztalatunkat, egyéni látásmódunkat másoknak. Így átsegíthetjük őket olyan helyzeteken, amit alapvetően elutasítanának vagy kikerülnének saját élmények, ismeretek hiányában. És ahogy már korábbi cikkeinkben is utaltunk rá: vezetőre, és nem menedzserre van szüksége egy csapatnak, és ha az élére kerülünk, egyfajta mentorálási szereppel is bírunk. Vagyis arra érdemes törekednünk, hogy hozzásegítsük a beosztottainkat ahhoz, hogy ők maguk jussanak el a jó döntésig, kihozzák magukból a maximumot, és ne csak végrehajtsák az utasításainkat.

Ezért válik jó dolgozóvá egy szülő

3. Felelősségvállalás

Ha hibázunk, elismerjük, felvállaljuk és dolgozunk a megoldásán. De nem csak ezt takarja ez a képesség. Magában foglalja az átgondolt, megfontolt döntéseket, az egymás iránti elköteleződést és tiszteletet is.

4. Következetesség

A gyakorló szülők és vezetők egyaránt a saját bőrükön tapasztalhatják nap, mint nap, hogy minden tettük és mondatuk akkor eredményes, ha összhangban állnak egymással. Ez különösen érvényes az elvárásokra és az értékelési szempontokra, hiszen ahhoz kell egy közös nyelv, egy közös elvárási rendszer, és olyan irányelvek, amelyekre támaszkodva önálló döntéseket is képes hozni a másik.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

5. Dicséret és visszacsatolás

Általában véve az a jellemzőbb, hogy kevés dicséretet osztogatunk - még akkor is, ha nyilvánvaló az eredmény. Mindez vélhetően a magyar iskolarendszerből származik, ám szerencsére nem feltétlenül sajátítja el mindenki azt a szemléletet: a hibát azonnal észre kell venni és rámutatni, de az elismeréssel óvatosan bánjunk, nehogy elbízza magát a másik. A jó szülő és a jó vezető egyaránt tisztában van azzal, hogy az egyik legfőbb motiváció: a dicséret és a visszaigazolás. El kell ismerni a jót, az igyekezetet, az eredményeket, és a további fejlődés érdekében segítséget adunk a nehézségek, hiányosságok kiküszöböléséhez is.

7. Konfliktuskezelés: a szőnyeg alá söpört problémák, elhallgatott nézeteltérések és egyoldalú viták helyett a kompromisszumokra kész hozzáállás visz előre.  Itt is nagyon fontos a következetesség alkalmazása, amiről már korábban említést tettünk.

Ezért válik jó dolgozóvá egy szülőTÖBB, MINT 2000 VEZETŐI ÁLLÁS ITT!

Tény, hogy nem könnyű mindig mindenhol helyt állni, és az is teljesen rendben van, hogyha nemcsak a tökéletességet fogadjuk el magunktól, hanem időnként megbocsáthatónak tartjuk, ha nem a 100%-on teljesítünk. Ez teljesen normális. Az egyik leghasznosabb irány, ha arra törekszünk, hogy magunkhoz mérten minden tőlünk telhetőt megtegyünk egy-egy szituációban és szerepben. Ha így állunk a munkánkhoz és mások irányításához, mentorálásához is, biztosak lehetünk abban, hogy sokat adunk másoknak - és mi is sokat kapunk ezáltal.

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munkahely, karrier, készségek, képességek, kompetenciák, szülő, vezető, főnök