A szolgáltatások térnyerése már itthon is jelentős mértékű - hiszen akár üzleti tervet készítünk hozzá, akár közvéleményt kutatunk, kiderül: gyorsabb felfutás és gazdaságosabb működés garantálható készletek és gyártás nélkül; az ügyfeleink pedig nem terméket, hanem megoldást keresnek, és többre értékelik az élményt a tárgyaknál. A szolgáltatások piacán megjelentek a szolgáltató központok (Shared Service Center, vagyis SSC) is, amelyek cikkünk középpontja kerültek. Miért pont ezek? Mert óriási a kereslet,várnák a kiváló jelölteket, de egyelőre hiány mutatkozik belőlük.

Jelenleg tízezerrel több szakembernek lehetne állása, ha rendelkezne megfelelő tudással és tapasztalattal is. Kérdés, hogy a munkaerőpiac hogyan követi mindezt. Ennek eredtünk a nyomába!

Így csináljunk karriert a szolgáltató központoknálA szolgáltató központok ilyen állásokat kínálnak a Profession.hu-n!

Rövid hazai körkép

A hazánkban tevékenykedő mintegy 80 érintett leányvállalat túlnyomó többsége már elmozdult a magasabb hozzáadott értékű tevékenységek felé. A központok és az alkalmazottak számát illetően a magyar SSC-szektor Lengyelország után a második legnagyobb a régióban, és jelenleg tízezerrel több munkavállalóra lenne igény, mint ahányan most ott dolgoznak. A Shared Service Center tulajdonképpen egy adott országba vagy településre kiszervezett és teljes cégszinten összehangolt külön csapatot jelent, amely például egy multinacionális cég beszerzési, IT, HR, ügyfélkapcsolati vagy éppen pénzügyi feladatait végzi központosítva, minden leányvállalat számára.

A SSC szektor hazai nagy robbanása 2006 környékére tehető, ami azt jelenti, hogy egyelőre nincs nagy múltja, így munkavállalói generációkról sem beszélhetünk. Ez a szakemberek utánpótlására és felkészültségére egyaránt felhívja a figyelmet. Mivel a legtöbb cég elsősorban mennyiségi produktumot várt el ettől a szektortól, sok esetben a minőségi vezetői rétegnek még nem volt ideje és lehetősége kialakulni - ám az a munkaerőpiac szereplőin múlik, milyen változások következnek be ezután.

Így csináljunk karriert a szolgáltató központoknálDalányi László, a ManpowerGroup Hungary ügyvezető igazgatója szerint a rendszeres kutatásaikból is az látszik, hogy vannak konkrét iparágak, ahol nagyobb mértékű az ún. felvételi kedv. "Az építőipar, a gyártás és a logisztika területe mellett az üzleti és pénzügyi szolgáltatások szegmensében jól érzékelhető: átlag felett terveznek felvételeket. Az egyik legizgalmasabb szolgáltatási terület, a Shared Service Center, vagyis SSC piaca még ezen is túlmutat: itt már túlkeresletről beszélünk, mivel állás lenne, de nincs elég szóba jöhető jelölt."

Keres-kínál, de ki és mit?

Több lehetőséget is érdemes végiggondolni. A munkaerő-közvetítő cégek ilyenkor is felvállalják az összekötő híd szerepét, és a keresett pozíció esetén végiggondolják: milyen tulajdonságokkal rendelkezzen az, akiből viszonylag rövid idő alatt megfelelő szakember válhat. "Ott van például az SSC csoportvezetői pozíció - folytatja László. - Itt egy az egyben nehéz tökéletes jelöltet találni, nagy a hiány ezen a téren Magyarországon. Végiggondolva a legfontosabb képességeket, például egy raktárvezető jó jelölt lehet erre a feladatra, mert több olyan tapasztalattal és vezetői készséggel már rendelkezik, ami egy SSC vezetése során is hasonlóképpen működik. A mi feladatunk pedig az, hogy proaktívan keressük a legjobb megoldást, és összehozzuk ezeket a piaci szereplőket egymással."

Így csináljunk karriert a szolgáltató központoknálSzabó Tímea, a Partnering Central Europe szakértője megerősítette, hogy több minden hiányzik a jelölteknél: leginkább az, hogy még mindig nem elég magabiztos a nyelvtudás, illetve egyelőre hiányzik a szakmaspecifikus végzettség - bár ezt jelenleg már lehet pótolni szakmai továbbképzésekkeretében. Ez nem egy könnyű szakma. Nagy a nyomás, és sok szempontnak meg kell felelni nap, mint nap. Lehet, hogy a munkaidőnk alkalmazkodni fog más országok ünnep- és munkanapjaihoz, eltérő munkakultúrában kell dolgoznunk, idegen nyelven kell problémás helyzeteket megoldani, és így tovább.

Tímea azt tanácsolja kifejezetten a pályakezdőknek, hogy ne féljenek ügyfélszolgálaton kezdeni a karrierjüket, mivel a céges tudás és az információk legjava itt gyűlik össze. Nagyot lehet ezután dobbantani akár már rövid időn belül, mivel ez a terület igen intenzív tapasztalatszerzést jelent.

Nézzük, mit kell azért nyújtani, hogy a jelöltek közül éppen ránk essen a választás! Az SSC munkakörök esetén ez a 3 legfontosabb szempont:

1. Monotonitástűrés

2. Magabiztos nyelvtudás: itt a saját anyanyelv mellett az idegen nyelvek szélesebb körű ismerete előny.

3. Tanulásra való képesség és hajlandóság

Így csináljunk karriert a szolgáltató központoknál

Nézzük ezek után, milyen jellemzőkkel bír a kiemelkedően jó SSC vezető. Komplex tényezőkről van szó, közreadjuk a legfontosabbakat:

- Több kutatás is rámutat arra, hogy ha csupán a vezető személye változik egy csoport szempontjából, akkor a csoportdinamika és a teljesítmény gyökeresen képes megváltozni. Ezek itt különösen hangsúlyosak. Óriási ráhatásuk van tehát az adott csapat egészére és az egyes munkatársakra is.

- Magas szintű ún. "people management" képességre van szükség: vagyis ahogyan bánni tud az emberekkel, és ahogyan kommunikál velük. Ne álljon meg ott, hogy ha teljesíti a tervszámokat, akkor máris jó vezetővé vált. Ez sokkal többről szól.

- Kiemelkedően motiválja az embereit: ebben a szakmában a gyors kiégés veszélye fenyegetheti a csapatot, és erre jobb, ha felkészül, stratégiát állít fel és alkalmazza azt a mindennapokban is.

- Mivel ez a terület általában sokszorosan leszabályozott keretek mentén működik, ezért érdemes folyamatosan rotálni a beosztottakat: újabb és újabb feladatot adni nekik, hogy több megközelítést, módszert is megismerhessenek. Ezáltal drasztikusan csökkenthető a fluktuáció.

- Ha nincs egyensúlyban önmagával, akkor nem lehet igazán jó vezető. Ahogy az sem ideális, ha egy nap akár 16 órát dolgozik, nincs magánélete, illetve nem fordít időt a feltöltődésre.

- Képes legyen arra, hogy menedzserből vezetővé váljon. Ehhez szükséges a fejlődésre, a tanulásra való nyitottság, valamint a technológiai és az iparág-specifikus trendek követése is elengedhetetlen.

- Ha kiválóan menedzseli a változásokat, és a negatív eredmények előjelének megváltoztatása is az erősségei közé tartozik, akkor kellőképp fel tudja rázni a csapatot, és munkájának gyümölcse beérik.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Hogyan tovább?

"A minőségi és hatékony partnerkapcsolatok elkötelezett hívevagyok - foglalja össze Tímea -, és a szolgáltatási piacra lépőknek is ezt a szemléletet ajánlom. Erre a kedvenc hobbimból hozok példát: búvárkodás közben a merülő társamhoz feltételek és alá-fölérendeltség nélkül alkalmazkodom. Egymástól függ az életünk. Ha baj van, rajta múlik, hogy megmenekülök-e vagy sem. Egész idő alatt maximális egymás iránti tisztelet és elkötelezettség van jelen köztünk. Ugyanezt gondolom a szolgáltatatói piac résztvevőiről is. Másképp nem tudunk értéket teremteni sem magunknak, sem a munkaadónknak, sem az ügyfeleknek."

Ha szívesen dolgoznánk az SSC területén, és még nincs tapasztalatunk, minél előbb kezdjünk el tanulni. Keressünk szakmai képzéseket, konferenciákat, fejlesszük nyelvtudásunkat, tanuljunk új nyelveket. Sőt, nemzetközi karrierépítésre kiválóak a szolgáltató központok, és még ezen is túlmutat: ha valaki tudatosan belefekteti az idejét, energiáját, megtalálhatja a hivatását élete végéig.

Készítette: Posta Renáta

Címkék: álláskeresés, szolgáltató központ, SSC, karrier