Így kezeljük a másokra mutogató kollégákat!

Hibázni senki sem szeret, se a munkában, se a magánéletében. Már az iskolapadban belénk ivódott, hogy a hiba rossz, és büntetés - de minimum rosszabb jegy - jár érte, amivel még a szüleinknek is csalódást okozhatunk. Családonkénti értékrendektől függ, hogyan kezelik ezt a kérdést, és nem mellékes ennek a ráhatása arra sem, amikor már jóval élesebb és felelősségteljesebb helyzetekben kell teljesítenünk.

A munka világába - akármennyire is hangoztatják a bölcs vezetők és trénerek - mégsem fér bele a hibázás, vagy legalább is elég megtűrt helyen szerepel. Ezt azonban a munkatársak hibától való félelme is táplálja, főleg, amikor mindenféle kibúvóval próbálják hárítani magukról a felelősséget egy ilyen helyzetben. Nézzünk be együtt ebbe a világba, és vigyük magunkkal a tanulságait a saját munkánk mindennapjaiba is!

Csak az nem hibázik, aki nem is dolgozik - hallhattuk már biztosan, de minden bizonnyal nem a saját főnökünktől. A vezetőknek ugyanis más iránymutatást kell biztosítani ilyen helyzetekben, amivel a gyors feloldozás helyett következetes segítséget és támogatást adnak beosztottuk további fejlődéséhez. Nézzük, mit érdemes tenni ilyenkor!

Kriszta egy telemarketinges céget vezet, ahol elég feszített tempó alapján kell dolgozni, és időről időre hibákat is vétenek a kollégák. "Ahelyett, hogy elkezdenénk siránkozni az okozott problémák felett - osztja meg velünk -,a gyors megoldások híve vagyok.Először is az egyenes beszédre tanítom az embereimet, hogy azonnal jelezzék az esetet, és bizalommal forduljanak hozzám akkor is, ha súlyosan hibáztak. Sosem esem neki az illetőnek, hogy jaj, mit tettél, hanem gyorsan felmérjük a helyzetet, és közösen kitaláljuk, mi a legjobb megoldás. Van, hogy át kell szerveznem a munkabeosztásokat, vagy éppen egyszer egy nagyobb kampányt is vissza kellett mondanom, mert beláttam, hogy nem bírnánk ugyanazzal a minőséggel ellátni, ami fémjelez bennünket."

Így kezeljük a másokra mutogató kollégákat!

Kriszta hozzáállása hosszú távú gondolkodást és üzleti szemléletet mutat: csapatát jól felkészíti a feladatokra, igényes betanítást és sokoldalú tréningeket kapnak az elején, mivel ő abban hisz, hogy az ütős és megfelelően motivált csapat az egyik legnagyobb versenyelőny ma. Sok állásinterjút végigvezényelt már, volt, hogy hosszan kellett keresgélnie, de azt mondja, megérte.

Nézzük, mit tanulhatunk a szakembertől: 4 tanács arra az esetre, ha hibázik a munkatársunk, de nem vállalja érte a felelősséget!

1. Azonosítsuk be a hiba forrását, és vizsgáljuk meg a saját ráhatásunkat, szerepünket is. Lehet, hogy nem megfelelően szervezzük a munkafolyamatokat? Elég kiforrottan ellenőrizzük a részeredményeket is? Vannak rendszeresen kontrollpontjaink, mint például heti beszámoló, egyeztetés stb.?

2. Mérjük fel, hogy mennyire van leterhelve az illető, és ezt vessük össze a tűrőképességének határaival.

3. Gondoljuk végig, hogy szükség van-e továbbképzésre, motivációra vagy csupán elismerésre az előző munkáival kapcsolatban.

4. Nézzünk szembe azzal is: lehet, hogy túlbecsültük az illető képességeit, amikor felvettük. Ha így van, akkor tudunk-e helyette mást találni? Vagy át tudjuk-e szervezni a munkafolyamatokat, esetleg egy új munkakörbe áttehetjük-e?

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A sokat tapasztalt szakember szerint a másokra mutató beosztott esetében következetesen kell eljárnunk. A vezetőn sokban múlik, hogy le tudja-e szoktatni az érintett kollégát a felelősség áthárításáról.

Jó módszer, ha elmagyarázzuk, hogy a mulasztásért nem jár például kirúgás, viszont neki kell megoldania, helyette senki sem fogja. Hozzuk őt olyan helyzetbe, hogy érezze a súlyát annak, amit tett vagy éppen nem tett. És az is nagyon hasznos, ha ösztönözzük a csapatszellemet, a közös felelősséget és az "egy mindenkiért" szemléletet. Ha vezetőként minden tőlünk telhetőt megteszünk a minél jobb csapatmunkáért és az egyéni fejlődésekért, az eredmény sem várat sokáig magára. Ám az is lehet, hogy be kell látnunk: minőségi cserére érett meg a helyzet. Akkor se várjuk a csodát, lépjünk a tettek mezejére!

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munkahely, munkaadó, vezető, főnök, felelősség, kolléga, munkatárs