Hogyan illeszkedjünk be egy új munkahelyen?
Ha most kezdünk egy új cégnél, mérvadó lehet, hogy milyen gyorsan illeszkedünk be a megszokott rendbe. Cikkünkben ehhez adunk gyors és gyakorlati segítséget!
Mindig izgalmas és várakozásokkal teli időszak egy új munkahelyen kezdeni, és megismerni az adott céget belülről is. Ennek egyik fontos állomása a cégkultúra elsajátítása is, melyhez Peter Fisher, menedzsment-szakértő segítségével adunk tanácsot: hogyan is járjunk el!
Az igazán sikeres vállalkozások egyik fő ismérve az, hogy a vállalati célokat és üzeneteket az összes munkatárs meggyőzően képviseli-e.
A vállalati kultúrát három szintre oszthatjuk fel:
1. Az emberek alkotta dimenzió: ide tartoznak az észlelhető szervezeti struktúrák és folyamatok.
2. A nyilvánosan hangoztatott értékek: mint például a stratégia, célok, cégfilozófia.
3. Az alapvető, kimondatlan vélekedések: ilyenek lehetnek az ösztönös, magától értetődő megjegyzések, észlelések, gondolatok.
A vállalati kultúra kemény és puha oldallal egyaránt rendelkezik. A kemény vonások közé tartoznak: a hatáskör, a szervezeti ábra, a számok és a stratégiák. A puha oldal jellemzői: a munkatársak azonosulása a vállalattal, készségük a változásra, illetve a kommunikáció minősége. Talán nem meglepő, hogy a keménynek tartott vonások megismerésével és elsajátításával sokkal könnyebb dolgunk lesz új munkatársként, mint a másik oldal jellemzőivel. De azt sem hanyagolhatjuk el!
Hogyan térképezzük fel mindezt, ha újak vagyunk az adott cégnél?
Szívjuk magunkba az új szervezet és cég minden fontos jellemzőjét.
Figyeljünk rá és tanuljunk! Járjunk nyitott szemmel!
Tudatosan vizsgáljuk meg, hogy milyen új szokások tűnnek fel nekünk az első napokban!
Fordítsunk figyelmet arra is, hogy milyen a beosztás és a hatalom jelentősége az egész szervezeten belül!
Tudjuk meg, melyek a legfőbb vezérelvek, és mi számít motivációnak!
Vegyük észre az általános hangulat legfőbb jellemzőit!
Kutassuk fel az íratlan szabályokat!
Hallgassuk meg kollégáinkat, és tájékozódjunk a meghatározó befolyást gyakoroló személyekről is!
Figyeljük meg, hogyan bánnak a cégnél a bírálattal és a hibákkal!
Lássunk bele, milyen az ügyfelekkel való kommunikáció!
Ismerjük meg a cég imázsát, kommunikációs célkitűzéseit és fő üzeneteit is!
Önnek ajánljuk!
Ezeknek köszönhetően lassan, de annál biztosabban kialakulnak bennünk az első benyomások új munkahelyünk szervezetéről illetve a cégkultúráról. És egy utolsó tanács: ügyeljünk a megfogalmazásainkra, véleményalkotásunkra addig, amíg nem ismerjük ki a cég szokásait a legtöbb helyzetekben!
Forrás: Peter Fisher: Az első 100 nap a főnöki székben, M-érték kiadó.
Készítette: S. G.
Címkék: vállalati kultúra, munkahely, munkaadó