Lerántjuk a leplet a coachingról
Mi zajlik valójában egy coaching találkozón? Mire számíthatunk? Cikkünkből kiderül!
Aki arra szánja el magát, hogy karrierfejlődése érdekében profi, a hosszú távú érdekeket szem előtt tartó segítséget kér, izgalmas időszak elé néz. Szakértőket faggattunk arról, mi történik azt követően, hogy felvettük a kapcsolatot egy coach szakemberrel.
"A coaching folyamat egy ingyenes nulladik találkozót követően kezdődik el, amennyiben a coachee (ügyfél) és a coach úgy döntenek, hogy az adott témában együtt tudnak dolgozni. Ehhez szükséges, hogy a két fél személyisége illeszkedjen és kialakuljon a bizalom" - árulta el a folyamat kezdeteit Bite Barbara, a Coaching Team Kft. ügyvezetője.
Javasolt a legfontosabb pontokat, például a kiinduló helyzetet és a cél meghatározását, a felelősséget és az egyéb technikai feltételeket írásban rögzíteni - javasolja a szakember. A coaching folyamat 5-7-10 alkalomból és az ülések közötti házi feladatokból áll. Egy alkalom 60-90 percet vesz igénybe és az egyes találkozások 10 naponta, kéthetente követik egymást - árulta el.
De mi zajlik pontosan a coaching üléseken? Megtudhatjuk a 6 fázisú DIADAL- modellből, melyet Komócsin Laura, a Business Coach Kft. vezetője dolgozott ki, Benedek Nikoletta kolléganőjével.
1. Diagnózis
2. Iránykijelölés
3. Alternatívák
4. Döntés
5. Alkalmazás
6. Lezárás
1. Diagnózis: Ebben a fázisban a jelen helyzetet méri fel a coach: mi a kiindulópont, honnan indul a coaching folyamat és melyek az ügyfél kihívásai. Itt alapvetően a pszichológiához közel álló coaching eszközök használatosak, illetve a kreatív írás különböző módozatai, de a coachnak mindenképp jól kell használnia az aktív hallgatás és kérdezéstechnika fortélyait is.
2. Iránykijelölés: a következő lépés, amikor az ügyfél meghatározza a coach segítségével az általa vágyott jövőképet, kijelöli az irányt és a reálisan megvalósítható célt.
3. Alternatívák: ebben a szakaszban arra koncentrálnak, hogy lehetőségeket találjanak és vázoljanak fel annak érdekében, hogy meghatározhassák, hogyan lehetne elérni a fent kijelölt célt.
4. Döntés: itt a coach feladata, hogy támogassa ügyfelét abban, hogy az összegyűjtött alternatívák közül melyik utat válassza. A fázis végén a coachee egy konkrét akciótervvel távozhat.
5. Alkalmazás: ennek során a coach segít, hogy az illető a kiválasztott utat végig is járja, el is érje a célját, ne hátráljon meg az első akadálynál. Eddig a pontig az ügyfél általában nagyon jól érzi magát a coaching üléseken, itt azonban már ki kell lépnie a komfortzónájából.
6. Lezárás: a coaching sorozat ideális esetben akkor zárul le, ha az ügyfél elérte a kitűzött célt. Ilyenkor a coach a cél elérését az ügyféllel együtt ünnepli.
Önnek ajánljuk!
Azok a coachok, akik Magyarországon az ICF (International Coach Federation) által akkreditált képzéseken vettek részt vagy nemzetközi akkreditációval rendelkeznek, szigorú etikai és magatartási normáknak kell, hogy megfeleljenek.
Aki karrierfejlesztése kapcsán ilyen coachhoz fordul, joggal számíthat arra, hogy:
az üléseken elhangzott információkat, adatokat bizalmasan fogják kezelni
a coach nem fog visszaélni a megszerzett információkkal
az összeférhetetlenséget, érdekellentétet elkerülik
az ügyfél a coaching folyamatot megszakíthatja a szerződéses feltételek alapján
a coach kötelezettséget vállal arra, hogy más coachot vagy szolgáltatást ajánl ha azt látja, hogy a coachee érdekei azt igénylik
a coach kötelezettséget vállal a folyamatos továbbképzésre
Következő cikkünkben arról írunk majd, hogy álláskeresőként miért érdemes igénybe venni a coachingot.
Címkék: coach, karrier, munkahely, állás
Készítette: Fogas Krisztina