A Shortlist londoni magazin összeállításában azokat a gyakran előforduló munkahelyi konfliktushelyzeteket vette számba, amelyek komoly akadályt gördíthetnek karrierünk elé.

Ha az alábbi 6 szituáció egyike igaz ránk, ideje, hogy lépéseket tegyünk, mielőtt a helyzet kritikussá válik.

1. A főnökünk helyett dolgozunk 

Ha azon vesszük észre magunkat, hogy főnökünk rendszeresen egyedül hagy minket, ha a dolgok nem mennek jól, és ránk hárítja a feladatok megoldását, sürgősen lépéseket kell tennünk. Ha a helyzet megoldásának érdekében a főnök feletteséhez kell fordulnunk, fontos, hogy semlegesek maradjunk és panaszunkat kizárólag szakmai, ne pedig személyes okokra alapozzuk.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ne mulasszuk el a főnök szokatlan viselkedésének részleteit dokumentálni, ezek az információk rendkívül értékesek lehetnek abban az esetben, ha hivatalos úton is meg kell védenünk magunkat. Nem tudhatjuk, hogy a főnökünk hogyan reagál majd, ha bajba kerül, így mindent rögzítenünk kell, mely érveinket alátámaszthatja.

Habár nem kellemes, hogy a főnökünk helyett kell dolgoznunk, ragadjuk meg az alkalmat és bizonyítsuk rátermettségünket. Lehet, hogy hirtelen olyan erős pozícióban találjuk magunkat, melynek segítségével hatást gyakorolhatunk a szervezetre és csapatunkra. 

2. Az internetes hírnevünk romokban hever

A mai digitális világban minden elejtett online megjegyzésünk vagy fotónk esetében ott a kockázat, hogy egyszer még kísérteni fog minket és a karrierünket romba dönti. Sam Allcock online marketing szakértő szerint az internetes hírnevünkkel tisztában kell lennünk, rá kell keresnünk saját nevünkre olyan gyűjtőoldalakon, amelyek a közösségi média és más weboldalak szűrésével minden nyomot láthatóvá tesznek, amelyet valaha is hagytunk az interneten.

Kezdjük azokkal a közösségi, blog és egyéb oldalakkal, amelyek tartalmát mi magunk szerkesztjük és tisztítsuk meg minden nem kívánatos fotótól és kommenttől, illetve referenciától. Ezt követően lépjünk ellentámadásba: hozzunk létre olyan pozitív referenciákat és bejegyzéseket, amelyeket a keresőoldalak elsőként dobnak ki, ily módon hátrébb sorolva a negatív tartalmakat.

3. Lefokoznak egy alacsonyabb pozícióba

A karrierünk visszafelé fejlődik, ha a vállalati ranglétrán alacsonyabb pozícióban találjuk magunkat, mint amelyben eddig dolgoztunk. A Shortlist szakértője, Michael Millward HR-szakember szerint kétségtelen, hogy önbizalom-romboló döntésről van szó, de tudomásul kell vennünk, hogy a lefokozás alternatívája az elbocsátás lett volna.

Nézzük a fejlemények pozitív oldalát: lehet, hogy nem fejlődhetünk tovább az eddigi pozíciónkban, de a vállalat világossá tette, hogy értékeli munkánkat, számít ránk a cégen belül. Tekintsünk a helyzetre úgy, mint egy lehetőségre, mely során hátraléphetünk egyet és átnézhetjük, mi vezetett a lefokozáshoz.

Tisztázzuk, mi volt az oka a rossz teljesítményünknek, esetleg személyes vagy egészségügyi problémák álltak-e a döntés hátterében. Beszéljünk a HR-vezetővel az új pozícióról és irányvonalról, hogy tudatában legyünk annak, mit várnak el tőlünk.

Korábbi kollégáinkkal legyünk őszinték. Ha azért kell távoznunk, mert rosszul teljesítettünk, azt előbb-utóbb úgyis megtudják. Tisztelet válthatunk ki belőlük az által, ha felelősséget vállalunk és készek vagyunk a fejlődésre. 

4. Igaztalanul diszkriminációval vádolnak meg 

Egy elejtett megjegyzés könnyen félreértéshez vezethet és súlyosan veszélyeztetheti helyzetünket, ha a megsértett illető fülébe jut.

Ha azt gyanítjuk, hogy egy korábbi megnyilvánulásunkkal megsértettünk valakit, ne várjuk meg, ameddig az ügyben az illető hivatalos panaszt tesz, hanem a lehető leghamarabb tisztázzuk a helyzetet. Keressük fel az illetőt és üljünk le, hogy nyugodtan és diplomatikusan átbeszéljük a dolgot.

Ha már hivatalosan panaszt tettek az ügyben, az óriási nyomásként fog nehezedni ránk és ellehetetlenítheti a mindennapi munkavégzést. Habár ilyenkor nagy a kísértés, hogy kollégáink előtt ártatlanságunkat hangoztassuk, valójában jobban tesszük, ha nem bízunk meg senkiben egészen addig, ameddig az ügy le nem zárul. Konzultáljunk a HR-el és bizonyosodjunk meg róla, minden rendelkezésünkre áll, ha arra kerül a sor, hogy törvényes úton kell megvédenünk magunkat.

5. A fél csoportot leépítik

Amennyiben egy munkahelyi projektet vagy részleget vezetünk és vállalati döntés alapján az alánk tartozó csoport felét leépítik, komoly krízishelyzetbe kerülhetünk. Rob Brown üzleti szakértő szerint abban a helyzetben, ha a csapatunk nagy részétől meg kell válnunk, győződjünk meg róla, hogy feletteseink bevonnak a döntésbe és beleszólásunk lesz abba, hogy ki megy, és ki marad.

Fontos, hogy ez így történjen, különben úgy fogjuk érezni, hogy a fejünk felett történnek a döntések, kiszolgáltatottak vagyunk és nem alakíthatjuk azt a csapatot, amellyel a jövőben együtt kell majd dolgoznunk.

A szakértő szerint a leépítést használjuk a pozitív változások előidézésére. Jó alkalom lehet ez arra, hogy azokat a kollégákat küldje el a cég, akik nem teljesítenek. Annak érdekében, hogy ne szigetelődjünk el, a csapatban maradók motivációját meg kell erősíteni, kérjünk fizetésemelést számukra, és adjunk lehetőséget továbbfejlesztő tréningen való részvételre.

Tisztában kell lennünk vele, hogy a leépítések rossz szájízt hagyhatnak a maradókban, akik valószínűleg barátokat is elveszítettek a döntés során. Saját munkánkat könnyítjük meg, ha gondoskodunk róla, hogy az új csapat munkamorálja és elégedettsége maximális legyen.

Címkék: munkahely, állás, elbocsátás, leépítés, karrier

Szemlézte: Fogas Krisztina