Akár a vállalat hírnevét és biztonságát is megtépázhatja egyetlen munkavállaló online viselkedése, az adatok kiszivárogtatása pedig sokmilliós veszteségeket is okozhat. A cégek ilyen értelemben sérülékenyebbek, mint valaha - derül ki a Budapesti Gazdasági Főiskola (BGF) Kutatóközpontjának egy friss vizsgálatából.

A vállalatvezetők szerint a munkavállaló a legfőbb kockázat, mert "információs rést" jelent.

Több hazai cég is létrehozott olyan "kódexet", amelyben rögzíti, hogy a dolgozóinak mit szabad tenniük, és mit nem az online jelenlét során - derül ki a tanulmányból.

Az ellenőrzés is egyre gyakoribb: néhány munkaadó csak az új jelentkezőket vizsgálja meg, máshol folyamatosan ellenőrzik az alkalmazottak virtuális "életét".

Vannak olyan vállalatok is, amelyek még a kilépése után is figyelik, mit oszt meg valaki a neten.

7 dolog, amiért durcás lesz a munkaadó:

1. Munkaidőben tartalmakat osztunk meg a közösségi oldalon, miközben a vállalati szabályzat szerint ez tilos lenne.

2. Rossz hírét keltjük a munkaadónknak.

3. Kritizáljuk a főnököt.

4. Lájkoljuk a konkurenciát, és a hozzászólásainkban is népszerűsítjük.

5. Betegszabadság alatt a strandról vagy a plázából jelentkezünk be.

6. Céges titkokat árulunk el.

7. Aktfotókat vagy részegen készült képeket osztunk meg, miközben nyilvánvaló, hogy hol dolgozunk.

Egyébként a magyar törvények alapján adatvédelmileg aggályos lehet, ha a HR-es vagy a munkaadó a közösségi oldalakon nyomoz a dolgozói után, ugyanis a jogszabály szerint a munkáltató kizárólag a munkával összefüggő adatainkat ismerheti meg.

Érdekesség, hogy néhány EU-tagállamban - Finnországban, Németországban és Angliában - például törvény tiltja, hogy a dolgozókat vagy az állásra jelentkezőket "lecsekkolják" a neten.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Mára elmosódott a határ a munka és a magánélet között, ezért ha valaki egy közösségi oldalon megoszt magáról valamit, és korlátozás nélkül mindenki számára nyilvánossá teszi, azt a munkaadó akár úgy is értelmezheti: "hozzájárult" ahhoz, hogy bárki megismerhesse.

TUTI TIPPEK

- Ha nem akarjuk, hogy lássa a megosztásainkat, ne jelöljük be a főnököt.

- Figyeljünk oda, hogy milyenek a beállítások, és a megosztásainkat kik láthatják.

- Hozzunk létre egy "céges" és egy "magán" profilt. (Csak nehogy összekeverjük a kettőt.)

Készítette: Durbák Ildikó

Címkék: munkahely, közösségi oldal, web2