Grover Cleveland és Katherine Larkin-Wong a Careerist blog számára írt szakértői cikkükben főleg jogi pályán nyári gyakorlatra vagy munkára jelentkező fiataloknak gyűjtöttek össze tanácsokat. Azokhoz a fiatalokhoz szólnak, akiknek az a céljuk, hogy a nyár végén a cégnél maradhassanak, illetve a lehető legjobb módon aknázzák ki a vállalatnál eltöltött időszakot. A karriertanácsokat a közelmúltban a Facebook egyik vezetője, Sheryl Sandberg által megjelentetett Lean In című szakmai könyv ihlette.

1. Kezeljük a nyári munkát úgy, mintha örökre szólna!

Még ha nem is vagyunk biztosak abban, hogy hosszú távon is szívesen dolgoznánk az adott vállalatnál, kezeljük úgy a lehetőséget, mint egy komoly karrierlépést. Semmiképpen ne tegyünk utalást arra, hogy a munkát a diákhitel visszafizetésének érdekében vállaltuk el, vagy hogy valójában csak rövid távra tervezünk. Tekintsünk úgy a nyári munkára, mint egy hosszú távú kapcsolatban az első randevúra, amely meghatározó lesz a jövőre nézve. Ha a legjobb formánkat nyújtjuk és komolyan elköteleződünk, nemcsak az idő telik gyorsabban, de a munka is érdekesebbnek tűnik. Emlékezzünk rá, hogy az iparágban a legtöbb szereplő ismeri egymást, vagyis a cégnél nyújtott szereplésünknek hírét vihetik.

2. Vállaljuk fel a kihívásokat!

Próbáljunk minél többet kihozni abból a pár hétből, amelyet a vállalatnál töltünk. Találkozzunk annyi kollégával, amennyivel csak lehet és vállaljunk fel kihívásokkal teli feladatokat. Legyen határozott elképzelésünk arról, hogy milyen projekteken dolgoznánk szívesen, és legyünk elég bátrak ahhoz, hogy ezt a többiek tudomására hozzuk.

Ez nem jelenti azt, hogy bele kell ütnünk az orrunkat mások munkájába, elég, ha kifejezzük: nyitottak vagyunk arra, hogy bevonjanak minket. A cél, hogy minél több segítséget nyújtsunk jelenlétünkkel. Ha megkapunk egy feladatot, birtokoljuk teljes egészében. Dolgozzunk rajta úgy, hogy az anyagot javítás nélkül el lehessen küldeni az ügyfélnek. Ez nagy valószínűséggel nem fog bekövetkezni, de ha ezt tűzzük ki célul, akkor garantáltan ki fogunk emelkedni a mezőnyből.

3. Keressük a visszajelzést!

Minden esetben törekedjünk az őszinte visszajelzésre, ezzel mutatjuk ugyanis, hogy hajlandóak vagyunk tanulni és fejlődni, amely a legfontosabb szempont egy gyakornoknál. Építsük be a kapott visszajelzést a gyakorlatba. Ennek legjobb módja, ha az általunk készített "munka" további útját is nyomon követjük és megvizsgáljuk, hogy milyen javításokat végeztek rajta a véglegesítés előtt.

4. Mosolyogjunk és legyünk barátságosak!

A cég nyilván szeretne megbizonyosodni arról, hogy komolyak és szorgalmasak vagyunk, ugyanakkor az is fontos, hogy kellemes legyen velünk együtt dolgozni. Sandberg elmondása szerint az ügyvédi irodák rendkívül stresszes hangulatúak tudnak lenni, ahol nincs helye a konfliktusos vagy nehéz személyiségeknek. Habár a magabiztosság elengedhetetlen, az arrogancia kizáró ok lehet a gyakornok esetében. Ne legyünk túlságosan nyájasak sem, hiszen a szakmai hozzáállást mindig fenn kell tartanunk, de készüljünk fel rá, hogy a program végén meg fogják kérdezni a kollégák személyes véleményét rólunk.

5. Legyünk magabiztosak!

Sok gyakornok meglepődik, amikor a gyakorlati idő végén összegeznie kell és "meg kell védenie" a munkáját. Gyakornokként valószínűleg nem leszünk biztosak semmiben sem, ami a munkánkat illeti, de törekedjünk rá, hogy egy általános magabiztosság sugározzon rólunk. Ha izzadunk és látványosan elveszítjük a kontrollt, az már önmagában elég arra, hogy a kollégáknak kétségei támadjanak képességeinket illetően.

6. Koncentráljunk a vállalat érdekeire!

A gyakornoki feladatok során ne vesszünk el a részletekben, mindig tartsuk észben, hogy a vállalat végső soron azért foglalkoztatna minket, hogy problémát oldjunk meg.

Sandberg felidéz egy példát, amikor a Facebook jelenlegi HR-igazgatója annak idején jelentkezett a céghez egy meghirdetett munkára. Az illető a többiektől eltérően nem arról beszélt az interjú során, hogy melyek a képességei és miben lenne jó, hanem megkérte Sandberget, hogy nevezze meg a jelenlegi legnagyobb problémát, amellyel a cég szembesült. Válaszában erre a kihívásra kínált megoldásokat. Sandberg soha nem látott még ilyen kreatív hozzáállást egy jelentkező részéről, így az illető felvételt nyert.

7. Ne kérdezzünk, ha a választ magunktól is felkutathatnánk!

A szerző szerint kerüljük a "lusta" kérdéseket. Ha egy jogi irodánál arra kérjük az ügyvédet, hogy segítsen nekünk beazonosítani, hogy jogi értelemben milyen név alatt fut az adott ügyfél, az nem tesz ránk jó benyomást.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

8. Ne féljünk a kudarctól!

Nagy eséllyel elő fog fordulni, hogy a ránk bízott munka során falakba ütközünk, amelynek egyik legfőbb oka, hogy a folyamat teljes egészére nincs rálátásunk. Ne féljünk beismerni, ha nem tudunk valamit. Egy Sandberg által idézett fejlesztési menedzser szerint "nem tudni valamit rendben van, nem megtanulni valamit nincs rendben".

9. Emelkedjünk ki!

A cég nagy valószínűséggel valakit mentorként rendel ki számunkra, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az illetővel sikerül személyes szinten is összehangolódni. Kerüljük azt a tipikus hibát, hogy valakit felkérünk arra, hogy legyen a mentorunk. Törekedjünk helyette arra, hogy segítő munkával és proaktív hozzáállással kitűnjünk a tömegből, ezáltal arra ösztönözve másokat, hogy úgy tekintsenek ránk, mint akivel érdemes foglalkozni.

10. Nyújtsunk elismerést mindenkinek!

A gyakorlat közben ismerkedjünk meg mindenkivel, aki bármilyen módon hozzájárult ahhoz, hogy elnyertük a lehetőséget. Mondjunk köszönetet egyesével a környezetünkben lévőknek, és fejezzük ki elismerésünket a munkájuk és az erőfeszítéseik iránt.

Szemlézte: Fogas Krisztina

Címkék: fiatal, pályakezdő, álláskeresés, gyakornoki program, karrier