Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Megfigyelések alapján a meetingek sikere a legtöbbször a résztvevők vagy a vezetők nem megfelelő viselkedésén, negatív hozzáállásán vagy a szituáció félreértelmezésén bukik el.

Glenn Parker és Robert Hoffman: A tökéletes megbeszélés című, a tárgyalások dinamikáját és hatékonyságát elemző munkájukban az értekezletek minőségét rontó munkatársak hétféle típusát különböztetik meg.

Elemzésük szerint léteznek az úgynevezett némák, akik ott vannak, de nem szólnak hozzá, és látványosan végigunatkozzák a programot.

A kisajátítók folyton a saját hangjukat akarják hallatni.

A csevegők privát beszélgetésbe fognak, mely egyrészt azt eredményezi, hogy nem figyelnek, másrészt zavarják a többieket.

A negatívak típusába azok tartoznak, akik mindennel kapcsolatban ellenkeznek, semmi sem tetszik nekik. Rokon fajták a vitatkozók, akik csak azért ellenkeznek, hogy vitába szállhassanak valakivel.

A terelőknek mindig van valami, szerintük a témához illő gondolatuk, melyek a legritkább esetben kapcsolódnak a napirendhez.

Végül a leereszkedők arrogánsak, türelmetlenek, és magas lóról beszélnek a többiekkel.

Hogyan tartsunk hatékony meetinget?

Cservenyák Tamás coach, vezetői tréner szerint a destruktív viselkedést muszáj kezelni a vezetőnek. Helyzettől függően választhatja meg, hogy ott és akkor helyteleníti, vagy a megbeszélés után ül le az illetővel tisztázni a viselkedésével kapcsolatos problémát. Például ha az emberek magánbeszélgetnek a megbeszélés során, nyugodtan lehet érte szólni, hogy szeretnénk, hogyha mindenki a közös témára figyelne – javasolja Cservenyák Tamás.

Azt is lehet, hogy megegyeznek előre a megbeszélések szabályaiban, például nem vesszük fel a telefont, odafigyelünk, időben érkezünk, nem szakítjuk félbe egymást, nem üvöltözünk, stb. Más, érzékenyebb esetben lehet, hogy érdemes külön beszélni a kollégával, mert semmiképp nem adekvát mások előtt megalázni valakit – hívja fel a figyelmet.

A megbeszéléseket ugyanakkor nemcsak a munkatárak „ronthatják el”, számos tipikus hibát fedezhetünk fel a vezetői viselkedésben is.

Cservenyák Tamás coach szerint a 12 leggyakoribb hiba, amit elkövetünk

1. amikor a vezető megbeszélést szervez, pedig más módon is lehetne kommunikálni (visszaél az emberek idejével)

2. nem közös problémamegoldásra használja a megbeszélést, hanem egyirányú információátadásra

3. olyanok is ott vannak, akiket nem érint, így fölöslegesen töltik ott az idejüket

4. nem készít napirendet (ezért nem hatékony az időfelhasználás)

5. nem időben kezdi a megbeszélést, ezzel azokat bünteti, akik időben odaértek

6. nem fejezi be az adott időkeretben a megbeszélést, amivel a résztvevők időbeosztását tönkreteszi

7. nem hallgatja meg mások véleményét, vagy lehurrogja az ellenvéleményt

8. saját maga formál véleményt először, és ezzel befolyásolja a résztvevőket

9. nem kéri számon, amiben korábban megegyeztek

10. nem hoznak döntéseket, levegőben hagynak ügyeket, problémákat

11. nem állapodnak meg akciótervben: nincs feladat, felelős, határidő. Vagy egyik sincs, vagy valamelyik hiányzik

12. nem készül emlékeztető a megbeszélésről, a megállapodásokról

A meeting, mint kommunikációs forma lehet hatékony, amennyiben arra használják, amire való – véli Cservenyák Tamás. Közös ötletelésre, problémamegoldásra, véleménycserére, döntéshozatalra, akciótervezésre, felelősségek megosztására, előrehaladás utánkövetésére, az elvégzett vállalások ellenőrzésére. Egy-egy embert érintő esetben, érzékeny kérdéseknél, negatív visszajelzéskor privát kommunikációra van szükség. A privát is elsősorban szóbeli, másodsorban telefonos, és utolsóként csak írásbeli – hangsúlyozza a szakértő.