Állásinterjú után: írjunk vagy telefonáljunk az interjúztatónak

2012. augusztus 02. Forrás: F. K.

Hasznos: - + Nyomtat

Sokszorosára növelhetjük esélyünket, ha az állásinterjút követő rövid időn belül köszönő és emlékeztető üzenetet küldünk felvételiztetőinknek.

Hazánkban még nem elterjedt

Az interjú utókövetése a pályázók részéről akár írásos, akár telefonos formában inkább számít elterjedt módszernek az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában, mint hazánkban. Oláh Andrea, a Kelly Services Hungary Kft. karrier tanácsadója, munka és szervezet szakpszichológus szerint talán éppen ennek köszönhető, hogy jobban kiemeli azokat a pályázókat a jelentkezők "tömegéből", akik ezt is bevetik a sikeres álláskeresés érdekében.

A visszautasítástól való félelmükben az álláskeresők sokszor elhanyagolják ezt a lépést - tette hozzá. A szakértő szerint fontos tudatosítani magunkban, hogy nem a személyünket utasítják el, hanem az adott munkakörre a követelményprofil és a szervezeti kultúra, illetve az adott vállalati részleg szempontjából választhat a cég a jelentkezők közül jobban illeszkedő jelöltet is.

1-2 napon belül jelentkezzünk írásban

Az írásos utókövetés lehetőséget kínál arra, hogy a pozíció iránti lelkesedésünket megerősítsük az adott vállalatban, valamint a személyes interjú során kimaradt releváns információkat, a pozícióhoz köthető szakmai eredményeket (újra) összegezzük. Az interjút követő 24-48 órán belül érdemes elküldeni a levelet az interjúztató munkatársnak.

Oláh Andrea szerint amennyiben munkaerő-közvetítő cégen keresztül jelentkezünk egy állásra, célszerűbb annak a személynek elküldeni ezt a megerősítő levelet, aki vállalati oldalról interjúzta, legyen az szakmai vagy HR munkatárs/vezető. Ettől függetlenül pozitív benyomást hagyhatunk a közvetítő cég tanácsadójában is, ha neki is elküldjük levelünket a vele folytatott interjút követően, ezzel is magunk felé billentve a mérleg nyelvét, ha esetleg bizonytalan lenne pályáztatásunkkal kapcsolatban - tette hozzá.

A QuintCareers szakértője, Kathryn Lee Bazan szerint bizonyos, "agresszívebb" kommunikációt igénylő munkák, mint például a sales vagy a marketinges pozíciók esetén kifejezetten elvárás, hogy a jelölt utókövetésként e-mailen jelentkezzen, illetve a kiválasztási folyamat lezárulásáig rendszeresen érdeklődjön az aktuális szituációról.

  Interjú, álláskeresés, telefon  

Előnyös lehet egy proaktív telefonhívás

Bizonyos esetekben már az állásinterjú végén érdemes rákérdezni, hogy hogyan zajlik a kiválasztási folyamat, illetve érdeklődhetünk-e az eredményről és mikor. Ezzel a módszerrel kideríthető a cég stílusa, elvárása, elejét lehet venni az esetleges félreértéseknek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az irodai, adminisztratív vagy szakmai tapasztalatokat kevéssé igénylő munkakörök állásinterjúit követően egy hét múlva már érdeklődhet az álláskereső. Míg a mérnöki, vagy középvezetői állásokra jelentkezők leghamarabb két hét múlva kaphatnak érdemleges választ, a felsővezetői szintre pályázók esetében ez az időszak jóval hosszabbra nyúlhat.

Oláh Andrea karrier tanácsadó szerint a telefonos utókövetést akkor érdemes megtennünk, ha már letelt az az időintervallum, amelyet a vállalat vagy a közvetítő cég HR munkatársa megjelölt a döntés szempontjából a kiválasztási folyamat adott szakaszában. Nem jó, ha túl gyakori az érdeklődés, ne legyünk túlságosan rámenősek, azonban proaktivitásunk mindenképpen előnyünkre válhat! A telefonos utókövetés esetén fontos megjegyezni, hogy az új munkatársak kezdeményező készsége és proaktív viselkedése fontos kritériummá vált a vállalatok számára és az utókövetés nagyszerűen szemlélteti a szóban forgó két tulajdonságot - hívja fel a figyelmet a szakértő.

Utókövetés közösségi oldalakon

Ha az utókövető köszönő e-mail vagy telefonhívás után 3-4 hét is eltelt visszajelzés nélkül, szinte biztosra vehető, hogy az állást betöltötték.
Az utókövetésre azonban érdemes úgy tekinteni, mint a kapcsolatépítés egy formájára, amely egy sikertelenül végződő állásinterjú után sem volt hiábavaló. A Forbes magazin szakmai cikkében azt tanácsolja, hogy már az állásinterjú alatt teremtsünk olyan szituációt, amely alapot ad a későbbi hosszú távú kapcsolattartásra, függetlenül a felvételi sikerétől. Ha szakmai trendekről, hírekről, aktualitásokról esik szó, ragadjuk meg az alkalmat és kérdezzünk rá, átküldhetjük-e az ezzel kapcsolatos legújabb kutatást, amelyet éppen most olvastunk.

Ha az interjúztató beleegyezik, felvehetjük ismerőseink közé szakmai közösségi oldalakon is és ily módon hosszú távú párbeszédet alakíthatunk ki vele, illetve a céggel. A Forbes magazin tanácsa szerint karrierünk minden állomásánál figyeljünk arra, hogy szakmai kapcsolataink frissek maradjanak. Küldjünk konferencia meghívót, cikket, információt havi rendszerességgel korábbi interjúztatóinknak. Ezzel a gesztussal nemcsak szem előtt maradunk, de azt is megmutatjuk, hogy elkötelezett, jól tájékozott, aktív munkaerő vagyunk.
 

- Profession.hu

További cikkek az álláskeresésről
További cikkek az álláskeresésről
HIRDETÉS

Kalkulátorok

www.facebook.com/Profession.hu

Keressen a cikkek között

A cikkekben való kereséshez írja be a kulcsszót, és nyomja meg az OK gombot.

Kapcsolódó témák

-

Íme az állások, amelyekhez kreativitás kell

2014. december 11.
A kreatív szektor a harmadik legnagyobb munkaadó Európában. Íme az állások! Bővebben

-

4 álláskeresési stratégia az ünnepekre

2014. december 09.
Az általános hiedelmekkel ellentétben a vakáció ideje tökéletes alkalom az álláskeresésre. Bővebben