Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A kiválasztási folyamat, és ezzel együtt az állásinterjúk módszertana is állandóan változik. A HR-esek gyakran eltávolodnak a személyes találkozóktól, és egyre több virtuális és telefonos interjút készítenek. Ennek vállalati oldalról van nagyobb szerepe, hiszen ezekkel az interjúkkal időt takarítanak meg, és segítik a jelöltek hatékonyabb szűrését is. Az álláskeresők számára azonban a megszokott személyes interjún túli újdonság stresszes vagy zavaró lehet.

Vegyük komolyan a telefonos interjúkat is

Azt gondolhatnánk, hogy egy telefonos interjú egyszerű, és nem kell túlságosan aggódnunk miatta. Hiszen kevesebb technikai probléma adódhat, mint egy videóbeszélgetés alatt, és nem kell szoronganunk olyan dolgok miatt sem, amikkel egy személyes interjú során találkozhatunk, mint például a kézfogás, a testtartás és a szemkontaktus.

Bár úgy tűnhet, hogy a telefonos interjúknak nincsen nagy tétje, higgyük el, hogy ugyanolyan fontosak – sőt, még nagyobb kihívást is jelenthetnek, mint a hagyományos elbeszélgetések. De mégis miért? Személyesen, sőt virtuálisan is több lehetőségünk van arra, hogy kapcsolódjunk az interjúztatóhoz, vagy lenyűgözzük őket. Gondoljunk csak bele, nemcsak hallanak minket, de láthatnak is – az arckifejezéseinket, azt, hogy milyen öltözékben érkeztünk az interjúra, hogyan viselkedünk, milyen nonverbális jelekkel üzenünk.

Telefonon keresztül kizárólag a hangunkat hallják. A beszélgetőpartner csak a hangnemünk, a hangerőnk, a válaszaink alapján kategorizál minket. Így tényleg nem engedhetjük meg magunknak, hogy rosszallóan rakják le a telefont. Épp ezért, ha növelni szeretnénk az esélyeinket egy-egy telefonos interjú során, az erre való felkészülés kulcsfontosságú lesz számunkra.

Tervezés az interjú előtt

Az interjú sikere részben attól függ, mennyi időt fektetünk a tervezésbe és a felkészülésbe. Ahogy a videós és személyes interjúk előtt is van néhány logisztikai és technikai teendőnk, itt sem feledkezhetünk meg erről.

Válasszunk olyan helyszínt a telefonos interjúhoz, ahol semmi nem fogja elterelni a figyelmünket. Számos lehetséges zavaró tényező lehet, amely negatívan befolyásolhatja az interjúnkat. Összpontosítsunk most kettőre: a zajra és az emberekre. Válasszunk egy csendes helyet, lehetőleg az otthonunkban. Egy ismerős helyen jobban kordában tudjuk tartani a beszűrődő zajokat. Ezzel ellentétben a nyilvános helyeken, például kávézókban végzett telefonos interjúk csak elméletben tűnnek jó ötletnek, a valóságban azonban bármikor betérhet egy hangosabb társaság, vagy épp felhangosíthatják a háttérzenét a pultosok – ezek mind olyan tényezők, amik nem csak minket, de az interjúztatót is megzavarhatják.

Ha az otthonunk mellett döntöttünk, győződjünk meg arról, hogy senki nem hallgat hangosan zenét a háttérben, és a TV, rádió is ki van kapcsolva. Ügyeljünk arra is, hogy senki se legyen a közelben, aki elterelheti a figyelmünket. Ez alatt érthetjük a gyerekeket, szobatársakat, házastársat, bárkit, akivel az adott helyszínen találkozhatunk. Tájékoztassuk őket előre az interjú időpontjáról, és kérjük meg őket, hogy vagy menjenek el addig otthonról, vagy csendben foglalják el magukat, amíg mi állásinterjúzunk.

Ellenőrizzük, hogy a kiválasztott helyszínen van-e megfelelő térerő, hogy semmilyen technikai malőr ne történjen a mi részünkről az interjú alatt. Gyakori probléma a mobiloknál a nem elég erős térerő, ami a hívások megszakadásához vezethet. Ezért fontos, hogy teszteljük az interjú előtt a helyszín és a telefonunk kompatibilitását. Hívjuk fel egy barátunkat vagy családtagunkat, kérdezzük meg őket, hogy tisztán hallanak-e minket. Győződjünk meg arról, hogy jó a kapcsolat és nem szakadozik.

Ha van rá lehetőség, kerüljük a kihangosítást. Lehet, hogy visszhangos lesz így a beszédünk, és a HR-esek nem fogják jól érteni a válaszainkat, de mi is rosszabbul hallhatjuk az interjúztatónkat. Ha szeretnénk használni a kezünket hívás közben, fontoljuk meg a fej- vagy fülhallgatókat, de ne felejtsük el ezeket is kipróbálni az éles hívás előtt. Tartsuk észben, hogy mivel a HR-es kizárólag a hangunk, válaszaink alapján dönt rólunk, nagyon fontos, hogy tisztán, jól értsen minket.

Készüljünk úgy, mintha személyes interjúra mennénk

Nézzünk utána a munkáltatónak: keressünk rá a cégre, olvassuk át a weboldalukat. Számos oka van annak, hogy miért jó a lehető legtöbbet tudni az adott vállalatról. Amellett, hogy tájékozottabbak leszünk az interjún, segít abban is, hogy megalapozott döntést hozzunk arról, megfelelő választás-e számunkra a cég a tevékenységük, értékrendjük alapján. Ezen túl az interjú során válaszainkat összekapcsolhatjuk az olvasottakkal, hogy biztosabb hivatkozási alapunk legyen.

Tartsuk az önéletrajzunkat magunk előtt. Ahogyan a legtöbb személyes interjúnál, a telefonos verziók alatt is a HR-esek előtt lesz az önéletrajzunk. Támpont lehet válaszadáskor, ha pontosan látjuk azt, amit ők is, ha például a munkaelőzményeinkről, tapasztalatainkról, képességeinkről kérdeznek. Egy példány az önéletrajzból mindig nagy segítség, ha valamire nem emlékeznénk.

Legyen kéznél papír és toll. Az interjú során mindig hasznos a jegyzetelés. Az interjúztató bármikor mondhat olyan fontos információkat, részleteket a cégről, a munkakörről, amit nem szeretnénk elfelejteni vagy szeretnénk rákérdezni később. Emiatt mindig legyen a közelünkben papír, írószer vagy épp laptop, ahova gyorsan leírhatjuk a gondolatokat.

Gondoljuk át, milyen kérdéseket szeretnénk feltenni a HR-esnek. Nem könnyű kérdésekkel előállni, ha idegesek vagyunk, muszáj  felkészültnek lenni. Írjunk egy listát arról, mikre szeretnénk választ kapni az interjú alatt, például, mit szeretnénk a munkáltatónktól, milyen feladatok kapcsolódnak az adott munkakörhöz, milyen a vállalati kultúra. A listát követve biztosan minden fontos információ birtokában dönthetünk majd arról, nekünk való-e az adott pozíció.

Mosolyogjunk! Hangunkon érződik, ha mosolygunk beszéd közben. Mivel telefonos interjú alatt sajnos nincs meg az az előnyünk, hogy lássák az arckifejezésünket, ez segíthet abban, hogy hangunk barátságosabbnak tűnjön. Emellett a mosolygás csökkenti a stresszt, így nyugodtabban vihetjük véghez az állásinterjút.

A telefonos etikett legfontosabb pontjai

Ne felejtsük el az interjú pontos napját, időpontját. Míg egyes munkaadók és toborzók hajlandóak átütemezni a hívást, az interjú elmulasztása biztos módja annak, hogy negatív benyomást keltsünk. Ennek elkerülése érdekében ügyeljünk arra, hogy a hívás szerepeljen a naptárunkban, és a biztonság kedvéért emlékeztetőt is állítsunk be. Ugyanezek a szabályok érvényesek akkor is, ha azt várják, hogy mi hívjuk őket. Legyünk mindig pontosak, és inkább üljünk a telefon előtt, minthogy kapkodva kelljen keresgetni, mikor megszólal.

Ne együnk, ne rágózzunk hívás közben. Talán mindannyiunk hallotta már a mondást, miszerint „Ne beszélj teli szájjal.” Ez vonatkozik a telefonhívásokra is, még inkább a fontos interjúkra. Udvariatlan és hasonlóan rossz benyomást kelt, mintha elkésnénk egy személyes találkozóról.

Ne hagyjuk, hogy más vegye fel a telefont helyettünk. Bár főleg vezetékes telefonoknál fordulhat elő, hogy a család bármely tagja válaszolhat a hívásra, de mobiloknál is gyakori, hogy a párunk, gyermekünk veszi fel a telefont, ha nem vagyunk elérhető közelségben. Mindenképpen szóljunk nekik, hogy pontosan mikor várunk olyan hívást, amit kizárólag mi vehetünk fel, ezzel is elkerülve mindkét oldalról a kellemetlenségeket.

Figyeljünk a kiejtésre, hangsúlyozásra. Idegességünkben hajlamosak vagyunk gyorsan beszélni, hadarni vagy túl halkan válaszolni. Ügyeljünk az érthető beszédtempóra, és tudatosan artikuláljunk beszéd közben. Lehet, hogy egy kicsit lassabb beszéd nekünk furcsa, de a telefon másik végén lévő személy értékelni fogja az érthetőséget és a mondandónk megfontoltságát.

Ne vágjunk az interjúztató szavába. Talán mondani sem kell, de mindig várjuk meg, amíg a HR-es befejezi a kérdését, mondanivalóját, mielőtt választ adnánk. Nemcsak hogy udvarias, de időt is hagy nekünk arra, hogy átgondoltan reagáljunk a hozzánk intézettekre.

Emellett persze fontos az is, hogy gyakoroljunk sokat akár barátainkkal, akár családtagjainkkal egy-egy telefonhívás keretei között, hogy szokjuk a helyzetet. Ha pedig úgy érezzük, hogy felkészültünk bármilyen szituációra, regisztráljunk, és vessük bele magunkat a keresésbe, böngésszünk az elérhető álláslehetőségek között, hogy élesben is minél előbb kipróbálhassuk magunkat.

Készítette: Varsányi Zsófi

A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala