A vállalati kultúra egy olyan dolog, amit nehéz jól eltalálni és létrehozni, ennek ellenére a cégek többsége nem fektet energiát abba, hogy tudatosan kiépítse azt. A mai modern álláskeresők ugyanakkor sok esetben már nemcsak egy munkahelyet keresnek, hanem egy olyan állást, amely minőségi karrierépítéssel és a fejlődés lehetőségével jár együtt. Nem elég a saját asztal és a számítógép, olyan céghez akarnak tartozni, amelynek van személyisége és olyan pozícióba szeretnének kerülni, amelyben valódi értéket teremthetnek - írja az Undercover Recruiter elemzésében.

Ha a vállalati kultúra definícióját meg akarjuk határozni, azt leginkább úgy tehetjük meg, ha feltesszük a kérdést: ha a cég "személyiség" lenne, mi illene rá a leginkább? Olyan helyről van szó, ahol meg lehet keresni a főnököt egy új, majdhogynem elképesztő projekt ötlettel? Vagy jobb, ha csendben maradunk és inkább nem kavarjuk fel az állóvizet? Más szóval: hogyan áll hozzá a cég az újításhoz? Hogyan alkalmazkodik és fejlődik a folyamatosan változó piaci viszonyok között?

Az, hogy egyáltalán miért is fontos a vállalati kultúráról beszélni, egyetlen dologra vezethető vissza ez pedig nem más, mint a dolgozók motivációjának szintje. Ha a kollégák számára a régi, begyepesedett dolgok már fel sem tűnnek, ha a munkahely a folyamatos intrikák helyszíne, ahol nagy a fluktuáció, akkor nagy valószínűséggel a vállalati kultúra nem egészséges, sürgősen javítani kell rajta. Egy modern, élénk és sikeres vállalati kultúrát létrehozni ugyanakkor nem egyszerű. Ha az lenne, a világ minden vállalatánál boldog és lelkes munkavállalók dolgoznának. 

Mitől lesz jó a munkahelyi csapat?

4 dolgot tehetünk a siker érdekében:

1. Olyan embereket vegyünk fel, akik beleillenek a cég világába!

Ez első hallásra lehet, hogy furcsának vagy diszkriminatívnak tűnhet, de alapvető fontosságú olyan embereket választani, akik illenek a vállalat által képviselt értékekhez és stílushoz. A növekedési fázisban sürgetővé válhat új emberek felvétele, és ilyenkor számos cég belefut egy-egy rossz választásba, ezáltal öntudatlanul is "mérgező és romboló elemet" helyezve a rendszerbe.

A kulcs a szigorú toborzási és kiválasztási procedúra. Bizonyos cégek megkérik a lehetséges jelölteket, hogy csatlakozzanak be egy-egy munkatárs mellé egy kiválasztott munkanap erejéig, hogy ízelítőt kapjanak a cég hangulatából és felmérjék, hogy készségeik megfelelőek-e a feladatok ellátására. Ez fontos lehet, ugyanis egyetlen nem odaillő munkavállaló is óriási károkat okozhat hosszú távon a cégnek!

2. Tudjuk meg, miért akarnak nálunk dolgozni a kollégák!

"Miért akar a cégnél dolgozni?" - kézenfekvő kérdés, mégis ritkán hangzik el az állásinterjúkon. Pedig nem az a fontos, hogy a jelölt fel tudja sorolni a vezérigazgatók nevét sorrendben 1990-ig visszamenőleg, hanem az, hogy tisztában van-e a cég küldetésével, az alapértékekkel, amelyeket a vállalat képvisel és a hosszú távú célokkal, melyek előreviszik. Ahhoz, hogy ezek világosak legyenek, tudatosítani kell őket minden régi és új munkavállalóban. Más szóval: fontos, hogy a cég minden munkatársa "egy kottából énekeljen". 

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

3. Az ötleteket ne kizárólag a menedzsmenttől várjuk!

Sokat elmond egy cégről, ha a főbb döntések kizárólag a közép- és felső vezetők ötletei alapján születnek, a vállalat többi munkatársa pedig 9-től 17 óráig azt csinálja, amit mondanak nekik. Olyan hangulatot és gyakorlatot kell kialakítanunk, ahol a cég minden kollégája úgy érezheti, hogy véleménye fontos, és adott esetben hatást gyakorolhat a vállalatnál zajló folyamatokra.

Sokszor pont azok a dolgozók látják a legjobban a folyamatokat, a hibákat és a buktatókat, akik a konkrét feladatokat végzik beosztotti szinten. Vegyük a fáradságot arra, hogy a szervezet minden szintjéről összegyűjtsük az információt, így a nagy döntések nem egy elszigetelt szűk kör valóságtól elrugaszkodott elképzeléseit tükrözik majd. 

4. Építsük ki a csapatszellemet!

A szervezetet alkotó csapat a versenysportok csapataihoz hasonló módon működik, együtt dolgozva a tagok erősségei és gyengeségei összeadódnak és egy jobb, nagyobb teljesítményt hoznak létre, mintha az egyének eredményeit külön-külön összeadnánk.

Azoknál a vállalatoknál, ahol a céges kultúra nem a legjobb, a "csapat" azokból a munkavállalókból áll, akik egy szobában ülnek ugyan, de összetartozásuk és közös munkájuk csupán abban nyilvánul meg, hogy alkalmanként, amikor már nem bírják egyedül a "harcot", segítséget kérnek a másiktól. Egy jó vállalati kultúrában a kollégák együtt és egymás munkáját segítve dolgoznak, és nem érzik úgy, hogy a munka egyéni "küzdelem".

Címkék: munkahely, kollégák, munkatársak, kommunikáció, csapatépítés, vállalati kultúra

Készítette: Fogas Krisztina