Amikor elnyertük az áhított munkát, mi sem tűnik egyszerűbbnek, mint az első munkanapon jó benyomást kelteni. Arról azonban, hogy ezt pontosan hogyan lehet elérni, már kevesebb információ áll rendelkezésre a munkavállalók számára.

Jason Calacanis a LinkedIn oldalán közölt cikkében azokat az alapvető dolgokat írja le, amelyeket jó, ha megteszünk az első munkanapokban, különben azt kockáztatjuk, hogy nem alakul ki jó benyomás rólunk sem a kollégáinkban, sem pedig a főnökünkben. A kialakult véleményt pedig igen nehéz utólag megváltoztatni.

1. Érkezzünk meg a munkahelyre még mielőtt a főnök beér, és lehetőleg ne 5 perccel, hanem minimum fél vagy egy órával korábban. Arra is figyeljünk, hogy az első időkben ne menjünk haza korábban, mint a főnökünk, ez ugyanis nem keltene jó benyomást. Később már a munkánk és az eredményeink önmagukért fognak beszélni, így nem az irodában töltött idő mennyisége lesz a döntő abban, hogyan ítélnek meg.

9 dolog, amin elcsúszhatunk az első munkanapon!

2. Amikor megbeszélésre vagy tárgyalásra hívnak, győződjünk meg róla, hogy van nálunk papír és toll, valamint vegyük fel a zakónkat is (ha olyan cégnél dolgozunk, ahol az öltöny viselete az előírás) és legyünk ott a helyszínen a megbeszélt időpont előtt 10 perccel. Mindezekkel tiszteletet fejezünk ki és azt, hogy komolyan vesszük a munkánkat.

3. A tárgyalás közben ne ellenőrizzük az okostelefonunkat semmilyen körülmények között, különösen ne az asztal alatt. Figyeljünk oda az elhangzottakra, jegyzeteljünk és tanúsítsunk figyelmet mindenki véleménye iránt. Gondoljunk bele, hogy semmi nem lehet olyan fontos a telefonunkon, hogy azt kockáztassuk, hogy megsértjük főnökünket, kollégáinkat vagy az ügyfeleket.

4. Ne vigyünk laptopot a tárgyalásra, ha csak nem kérik kifejezetten vagy valamilyen okból nincs rá szükségünk (prezentáció, jegyzőkönyv készítése). Tapasztalatok alapján az értekezletek alatt nyitott számítógép előtt ülő kollégákról a többség azt feltételezi, hogy e-malieket írogat, vagy az internetet böngészi még akkor is, ha ez nem igaz.

5. Semmilyen körülmények között ne beszéljünk degradáló módon az ügyfelekről, kollégákról és különösen a főnökről. Ne pletykálkodjunk, spekuláljunk és ne terjesszünk szállongó híreket. Ha munkatársaink a jelenlétünkben éppen egy ügyfelet figuráznak ki vagy kritizálják felettesünk döntéseit, ne mondjunk semmit. Az által, hogy nem nyilvánítunk véleményt sem pro vagy kontra, kifejezzük, hogy a szituáció felett állunk.

6. Ne hazudjunk vagy lopjunk! Habár ez a tanács elsőre teljesen magától értetődőnek tűnik, tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy a fiatal munkavállalók nagyobb rendszerességgel csalnak a munkaóra elszámolással és a kiadások listázásával. Az is előfordulhat, hogy szabadnapra mennek, de ezt csak szóban jelentik be, hivatalosan nem viszik fel a rendszerbe. Ezekkel a kisebb csalásokkal az a baj, hogy amikor fény derül rájuk, a munkaadó nagy valószínűséggel arra következtet, hogy ez csak a jéghegy csúcsa és valójában nagyobb kaliberű csúsztatások állnak a háttérben.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

7. Amikor valamit kérdeznek tőlünk,figyeljük meg jól a kérdést és a legjobb tudásunk szerint, őszintén válaszoljunk rá. Ne vegyünk fel hárító vagy védekező álláspontot és ne próbáljunk meg úgy tenni, mintha félreértettük volna a kérdést. Ha például azt kérdezik tőlünk, hogy miért nem készítettük el az aktuális jelentést, a helyes válasz: "Elnézést, elfelejtettem. Ígérem, nem fordul elő többet."

8.Soha ne rejtegessünk rossz híreket a feletteseink elől. Tévhit, hogy a rossz hír hozóját "megölik", ennek éppen az ellenkezője igaz: a hír hozóját megjutalmazzák. A főnök általában értékeli, ha valaki a csoportból rámutat egy problémára és elő mer állni vele, ez ugyanis azt mutatja, hogy az illető figyel és fontos számára a projekt!

9. Ha arra kérnek, hogy végezzünk el valamit, de nem tudjuk, hogyan kell, legyünk találékonyak. Nézzünk utána az interneten, kérdezzünk meg egy kollégát vagy végső esetben forduljunk a főnökhöz. "Még nem volt lehetőségem ajánlatot írni az ügyfeleinknek, mit javasolsz, milyen irányba induljak el?"

Címkék: munkahely, munkanap, főnök, kolléga, munkatárs, első benyomás

Szemlézte: Fogas Krisztina