"Idétlen kérdésre idétlen választ" - szól a jól ismert mondás. Jobb azonban, ha ezt az alapelvet nem alkalmazzuk állásinterjú alatt. Készüljünk fel rá, hogy sok esetben "konzerv", vagy egyenesen értelmetlen, idétlen, sehová sem vezető kérdéseket kapunk, és ezeket kell előnyünkre fordítanunk.

A Chronicle Vitae összegyűjtötte azt a 4 legidétlenebb, ám annál tipikusabb kérdést, amelyre fel kell készülnünk. A sablonos kérdések a jelölteket sok esetben semmitmondó, vagy jól kitalálható válaszokba kényszerítik, ez azonban egyet jelent a sikertelenséggel.

Íme 4 béna kérdés, és a megoldás, hogy briliáns módon előnyünkre fordítsuk őket.

1. "Mi a legnagyobb gyengesége?"

A kérdés hátterében az áll, hogy meg szeretnék tudni, mennyire látja reálisan magát az illető, illetve mennyire képes őszinte lenni saját magával és a többiekkel szemben.

Amit valójában tudni akarnak: hogy nem vagyunk-e közveszélyes őrültek.

enlightened Rossz válasz: "A legnagyobb hibám, hogy túl keményen dolgozom, túl sok projektet vállalok és nem vagyok képes nemet mondani."

enlightened Jó válasz: "Amint az az önéletrajzomban is látható, nincs még konkrét online tanítási tapasztalatom. Ez egyértelműen egy hiányosság a szakmai készségeimet illetően, de az egyik ok, amiért érdekel ez az állás, az éppen ennek az egyetemnek a kiváló online oktatási programja. Remélem, hogy rengeteget tanulhatok a kollégáktól és habár nem vagyok biztos abban, hogy kizárólag online kurzusokat szeretnék tanítani, annyi bizonyos, hogy a jövőben szeretnék a világhálón való tanításban tapasztalatot szerezni."

Miért jó ez a válasz?

Az illető beismer egy hiányosságot, de ez a hiányosság szakmai, nem pedig személyes jellegű. A gyengeség ráadásul olyan, ami a legtöbb jelölt tőle elvárható, amennyiben az álláshirdetés nem kötötte ki, hogy kizárólag online tanítási tapasztalattal rendelkezők jelentkezését várják.

Így válaszoljunk a 4 legbénább állásinterjú kérdésre

2. "Hol látja magát 10 év múlva?"

A kérdés hátterében az áll, hogy szeretnék megtudni, hogy amennyiben felveszik a jelöltet, szeretne-e hosszú távon maradni.

Amit valójában tudni akarnak: jövőre is le kell-e folytatniuk ugyanezt a toborzást.

enlightened Rossz válasz: "Az alapján, hogy doktori fokozattal rendelkezem, Önök pedig, ha jól tudom szakiskolát végeztek, 10 év múlva az intézmény vezetőjeként látom magamat."

enlightened Jó válasz: "Nagyon szeretném teljes munkaidőben a tanításnak szentelni magamat és minél jobb kollégává válni. Eljöhet az idő, amikor szeretnék belekóstolni az adminisztratív részbe is, esetleg tanszékvezetőként, ha van rá igény, de nem gondolkodom ilyen vonalon egyelőre. 10 év múlva jobb és tapasztaltabb tanárként látom magam, aki nem veszítette el azt a szakma iránti lelkesedését, amely jelenleg jellemez."

Miért jó ez a válasz?

Az illető az aktuális állás iránti elkötelezettségét hangsúlyozza, de nem zárja ki többlet feladatok vállalását sem.

3. "Meséljen arról, milyen tapasztalatai vannak egy sokszínű szervezetben való munkáról!" 

A kérdés hátterében az áll, hogy tudni szeretnék, képesek lennénk-e egy multinacionális szervezetben, más és más típusú emberekkel együtt dolgoznunk, például egy nagyon eltérő háttérrel rendelkező közösségeket oktató iskolában.

Amire valóban kíváncsiak: pánikrohamot kapunk-e, amikor megtudjuk, hogy az első évfolyam 88 diákja 23 etnikai hátterű, 57 nemzetiségű és 18 különböző vallási hovatartozású diákból áll.

enlightened Rossz válasz: "Volt két afroamerikai diákom az egyetemi kurzuson, amit végzős tanárjelöltként tanítottam X egyetemen."

enlightened Jó válasz: "Az egyik ok, amiért kétéves főiskolai kiegészítő képzés keretein belül szeretnék tanítani, az az, hogy élvezem az osztályok etnikai, kulturális, korosztály- és élettapasztaltbeli sokszínűségét. Ez a fajta változatosság rengeteget hozzáad a tanítás hatékonyságához. Például az elmúlt szemeszterben Amy Tan kínai gyökerekkel rendelkező amerikai írónő egyik könyvét tanítottam, és az osztályban volt egy kínai-amerikai diák. Az illető személyes tapasztalatok alapján elmesélte az osztálynak a két kultúra közti különbségeket, amelyekről a könyv szólt. Ez rengeteget hozzáadott a tanulási élményhez a diákok számára.

Miért jó ez a válasz?

A jelölt bemutatja, hogy érti, mi várható egy sokszínű közösségi osztályban. A konkrét példa pedig a jelölt tanítási tapasztalatait egy megtörtént esethez köti.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

4. "Hozzon fel példát arra, tanítás közben hogyan használja a technológiát a munkája során!"

A kérdés hátterében az áll, hogy tudni szeretnék, hogy tisztában vagyunk-e vele, illetve tudjuk-e használni a legfejlettebb technológiákat, mint például az online tanításhoz szükséges szoftvereket, vagy offline-online vegyes órák tartásában van-e tapasztalatunk.

Amire valóban kíváncsiak: értünk-e a számítógéphez.

enlightened Rossz válasz: "Mostanában kísérleteztem X-szel (hardware neve), az Y-t (software csomag neve) használva. Őszintén szólva, amikor tavaly a Z konferencián jártam..."

enlightened Jó válasz: "Mindig is éltem a technológia adta lehetőségekkel a tanítás során. Pár éve például YouTube videókat mutattam be órán annak illusztrálására, hogy számos tévéreklám manipulál érzelmi ráhatással az üzenet sikeres átadásának érdekében. Ezt követően mindig megnéztük a New York Times vagy a Wall Street Journal online kiadását és kiválasztottunk egy vezércikket, amin keresztül egy logikusan levezetett korrekt érvelést vizsgáltunk meg. A két példa segítségével a diákok megértették, mi a különbség az érvelés alacsony és magasabb formái között. Habár egyelőre még nem tartottam online kurzusokat, dolgozom azon, hogy óráim anyagát a világhálón is elérhetővé tegyem, tehát a jövőben nyitott vagyok ebben az irányban elindulni."

Miért jó ez a válasz?

Olyan, általánosan elterjedt online lehetőségekre utal, amelyeket még a leginkább technológiailag képzetlen interjúztató is megért. Előnye, hogy nagyon konkrétan rámutat arra, hogyan veszi hasznát az oktató és milyen hatást gyakorol a diákokra. Az illető egy technológiát ismerő tanárként jön át, nem pedig egy informatikai emberként, aki mellesleg tanít is.

Címkék: állásinterjú, munka, interjúkérdések, felvételi

Szemlézte: Fogas Krisztina