Sorozatunk első és második részében már foglalkoztunk a női és férfi testbeszéd árnyalataival, a jobb és a bal oldalra állás értelmezésével is. Most kifejezetten néhány olyan zavaró tényezőkre fókuszálunk, mely akár az egész előadásunk sodrából kizökkenthet bennünket. Ha még nincs megfelelő rutinunk ezek kezelésében, a sikeres szerzőpáros, Allan és Barbara Pease testbeszéd szakértők tanácsainak köszönhetően könnyedén megoldjuk ezeket a kínos helyzeteket is.

Vegyünk egy speciális - és nehezített - esetet! Hogyan tartsunk videón keresztül, csupán egy képernyőn keresztül hatásos előadást, mire ügyeljünk elsősorban, hogy sikeresen átmehessen mondanivalónk?

A videón keresztüli előadás sem okozhat gondot, ha felkészülünk előre. Mi a teendő? Szánjuk rá az időt, és állítsuk be tökéletesen a webkameránkat. Ezen áll vagy bukik a beszédünk sikere, ugyanis a szemkontaktus itt is sorsdöntő. Sajnos a legtöbb kamerát a monitor tetejére helyezik, így ha egyenesen ránézünk a képernyőre, úgy fog tűnni, mintha lesütnénk szemünket. Nem kell ecsetelni, hogyan fog ez hatni a hallgatóságra vagy éppen tárgyalópartnerünkre.

Mumus a munkahelyen: Így tegyük érdekessé az előadásunkat!

Videó-előadásnál fokozottan ügyeljünk a hallgatóság reakcióira is, mivel nem láthatjuk testbeszédük árnyalatait! Ha valaki keresztbe fonja a karját, vagy éppen elhajol a kamera elől, nem követi figyelemmel mondandónkat vagy nem ért egyet vele. Ebben az esetben kiemelten kulcsfontosságú a személyes kapcsolat kialakítása, ezért mielőtt belekezdenénk, győződjünk meg róla, hogy megfelelően fognak-e látni és hallani minket. Ezek olyan alapvető tényezők, amelyről beszédünk lendületében elfeledkezhetünk, ám a legkisebb technikai zavar tönkrevághatja alapos felkészülésünket és az előadásunkba fektetett energiáinkat.

Akár videókonferenciát tartunk, akár személyes előadást, mindenképpen fel kell készülnünk arra, ha a hallgatóságunk unottá válik, nem figyel eléggé vagy éppen látványosan nem ért egyet.

Mit tehetünk ennek elkerülésére és kezelésére?

Először is a legfontosabb teendőnk: előadás közben folyamatosan kísérjük figyelemmel hallgatóságunk testbeszédét! Ebből megtudhatjuk, hogy érdekes-e az előadásunk, megtaláljuk-e a közös nyelvet hallgatóinkkal, érthetően és fókuszáltan fejezzük-e ki magunkat, és - nem mellékesen - megfelelő szemléltető eszközöket, illusztrációkat használunk-e üzenetünk alátámasztásához. Bemutatunk néhány olyan jelzést, amelyek arra utalnak, hogy valamin változtatnunk kell!

4 csalhatatlan jel, hogy a hallgatóságunk figyelme elkalandozott:

1. Ide-oda villanó szem

Olyan látszatot kelthet, mintha az illető azt nézné, mi folyik a helyiségben. Ám igazából az agy keresi a kiutat.

2. Összeszorított ajkú mosoly

Egy kisebb csoportban ezzel a jelzéssel színlelhető az érdekelődés, mert a legtöbb ember tisztában van vele, hogy az elfordított tekintet (amit szíve szerint alkalmazna) már nagyfokú sértésnek számít.

3. Keresztbe font karok

Ennek a gesztusnak minden esetben védekező, negatív töltése van: az illető sorompót akar emelni önmaga és valami nemszeretem dolog közé. Gyakorlott előadók ebből a gesztusból tudják, hogy hatékonyabb eszközzel kell megtörniük a jeget, mert a hallgatóság nem elég fogadóképes a mondanivalóra.

4. Lehajtott fej

Ha beszédet vagy előadást tartunk, figyeljük meg, hogy a hallgatóságunk felemeli vagy éppen lehajtja-e a fejét. Ha felemelt fejeket látunk, ráadásul előre is dőlnek a hallgatóink, és még kezüket az állukhoz emelve jelzik elismerésüket, akkor sikerült megtalálni velük a hangot, és érdeklődéssel figyelik mondanivalónkat. Viszont ha azt vesszük észre, hogy a legtöbben lehajtják a fejüket, akkor sürgősen akcióba kell lépnünk. Fel kell kelteni a figyelmüket ismét!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Nézzük, hogyan érdemes az említett jelzéseket megtörni, és az érdeklődést újra felkelteni!

enlightened Legjobb módszer, ha bevonjuk hallgatóinkat az előadásba! Ehhez elegendő egy közérdekű kérdés is, melyre akár kézfeltartással, akár egy-egy mondattal tudnak reagálni.
enlightened Tartogassunk ilyen helyzetekre egy-egy érdekes, rövid történetet! Legyünk felvértezve néhány olyan sztorival, érdekes hírrel, aktualitással, aminek hallatán felcsillanhat a hallgatók szeme.
enlightened Váltsunk testhelyzetet! Segíthet, ha máshová állunk, sétálunk kicsit, mivel így egy kissé a hallgatóinkat is megmozgatjuk.
enlightened Beszéljünk más hangszínen rövid ideig! Próbáljuk ki, hogy lehalkítjuk a hangunkat vagy éppen ellenkezőleg, erőteljesen mondunk ki egy mondatot.

Végezetül, az is előfordulhat, hogy az előadásunkat nem egyedül, hanem további előadókkal együtt tartjuk. Ekkor használjuk ki a helyzetből fakadó lehetőségeket! Alkalmazzuk a másik személy testbeszédének tükrözését, mert ezzel erős összetartozást, azonos gondolkodásmódot, közös hullámhosszt fogunk üzenni a hallgatóság számára.

Az is jó módszer, hogy az előadás előtt egyeztessük le a további előadókkal ezt: legyen egy kiválasztott testtartás, amit az egyikőjük felvesz, és a többiek utánozni fogják. Érdemes kipróbálni, nagyon hatásos!

Forrás: Allan és Barbara Pease: Testbeszéd a munkahelyen, Park Könyvkiadó.

Készítette: S. G.

Címkék: karrier, előadás, önbizalom, prezentáció