Néhány héttel ezelőtt egy tradicionális nagyvállalathoz hívtak konfliktuskezelésre - meséli Herczku Monika, a Profession.hu karrier-tanácsadója. A cég egyik kiemelten fontos osztályán elszabadultak az indulatok, az addig békésen együttdolgozó 10 fős kollektívát felbolygatta valami vagy valaki. A probléma onnan indult, hogy az osztályon két fiatal, Y generációs munkatárs kezdett el dolgozni, akik, amint beléptek, mint a tornádó, felforgatták az iroda és az ott már régóta dolgozók munkanapjait.

Mi történt? Mi okozta a konfliktust, és miért nem lépett a vezetőjük? Milyen együtt dolgozni az Y generáció képviselőivel?

Y generációhoz tartoznak az 1980-2000 között születettek, akiknek egy része már évek óta jelen van a munkaerőpiacon. Néhány éve kezdtek cikkek és könyvek születni arról, hogy milyenek az Y generáció képviselői, hogyan viselkednek a munkahelyen, konferencia téma lett, hogy miért szoknak bele nehezen a munka világába és mennyire más bánásmódot igényelnek, mint a korábbi generációk.

Herczku Monika felhívja a figyelmet, hogy világjelenségről van szó, és általánosságban fogalmazza meg a véleményét, amely egy generációt jellemez, ám kivételek természetesen mindig vannak. Senkit sem célja megsérteni, pusztán egy érdekes jelenségre szeretné felhívni a Profession.hu olvasóinak figyelmét.

1. Mit tisztel az Y generáció?

Az említett cég ügyfélszolgálati osztályán kezdett Eszter és Krisztina, a két fiatal közgazdász dolgozni. Az osztályon egy összeszokott gárda volt, akik már minimum 8-10 éve dolgoztak, a megszokott rendben és mederben folytak a dolgok. Eszter - aki 2 évet dolgozott korábban egy kommunikációs ügynökségnél - úgy ítélte, hogy a folyamatok nem jól működnek, a munka nem elég hatékony, amiben talán volt is igazság.

Krisztinával egymást erősítgették naponta, hogy mennyire rosszul mennek a dolgok, mennyire nem hatékony a munkavégzés. Eszter volt az, aki először elkezdett belefolyni mások munkájába, bele-belekapott ügyfélpanaszok megoldásába, a háttér ismerete nélkül. Mindenbe belefolyt, elvett kollégáktól munkát. Túlvállalta magát, mindennap estig bent maradt, hogy teljesítse a feladatait, majd a főnökének panaszkodott, hogy senki nem dolgozik, de ő túl van terhelve.

A főnöke hárította Eszter kirohanásait, és nem különösebben foglalkozott azzal, hogy mit mond. Eszter maga mellé állította Krisztinát is, és ketten bementek a nagyfőnökhöz bepanaszolni két régi kollégát, akik szerintük nem megfelelően végzik munkájukat, és indítványozták elbocsátásukat.

Esztert és Krisztinát is jó szándék vezette, mikor a folyamatokat akarták hatékonyabbá tenni, és az ügyfélkezelés menetét lerövidíteni. A kitűzött cél jó volt, de a megvalósítás módja már nem.

Az Y generációs munkavállalókra nem jellemző az, ami az elődeikre, hogy tisztelik a már ott dolgozók korát, helyismeretét, a ranglétrán elfoglalt helyüket. A munka világában korábban szinte elképzelhetetlen volt, hogy egy fiatal, szinte pályakezdő belépés után néhány héttel elkezdjen folyamatokat újraszervezni, munkákat átcsoportosítani, mindezt úgy, hogy a szenior kollégák feje fölött gond nélkül átnyúljon, és ne beszélje meg velük, és csak az osztályvezetőt tartsa a kommunikációra méltónak és alkalmasnak.

Így kezelhető a munkahelyen az Y generáció

Eszter és kortársai számára leginkább a szakmai tudás vált ki tiszteletet, és nem a kor vagy az addigi érdemek. Továbbá Eszter azért lett nyűgös, mert sokáig bent kellett maradnia az irodában. Ugyanis az Y generáció számára a munka-magánélet egyensúlya fontosabb, mint az elődeiknek. Hajlandóak keményen dolgozni, de az élet számukra nem csak munkából áll, tudatában vannak, hogy ez csak egy része az egésznek és ők teljes életet szeretnének élni, megélni.

A vezetői hatalmat, az autokrata vezetést nehezen vagy egyáltalán nem fogadják el, nem szeretik, ha munkájukat kritizálják.

A példánkban Eszter is, amikor a közvetlen főnökénél nem ért célt, sőt negatív kritikát kapott, akkor habozás nélkül fordult a főnöke főnökéhez, aki szintén Y generációsként nyitottabb volt Eszter gondjainak kezelésére.

2. Hogyan lehet motiválni?

A vezetői eszközök tárházából a rendszeres visszajelzést, a dicséretet és a "köszönöm" szót kell leggyakrabban elővenni és rendszeresen használni, ha az Y generáció képviselőit szeretnénk motiválni.

Különösen akkor fontos ez, ha olyan szakemberekről van szó, akiket szeretnénk hosszú távon a cégnél tartani, mert olyan a szaktudásuk vagy speciális területen dolgoznak, esetleg a cég már annyit fektetett beléjük, hogy nem szeretné őket elveszíteni.

Ennek a generációnak ugyanis a céghűség már nem jellemzője, könnyen váltanak állást, keresik a mindig nekik legmegfelelőbbet, szeretik magukat több területen is kipróbálni.

3. Miért ilyen az Y generáció?

Ez az első generáció, amelyet a szüleik szinte vattába csomagolva neveltek fel, és jobban óvtak, mint az elődeiket. Így kevésbé lettek alkalmazkodók, hamarabb szeretnének mindent elérni, kevésbé akarnak megküzdeni a nehézségekkel. Talán egy példa: egy meghirdetett állásra személyes jelentkezést várt a cég, és a szülő hozta be az önéletrajzot, aki azzal mentette ki gyermekét, hogy szegénynek még nincsen autója és ebben az esős időben nem akart útnak indulni busszal.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az iskolai oktatás sem arra készíti fel a fiatalokat, ami a munkahelyen vár rájuk. Gyakorlatilag fogalmuk sincs, hogy mit várnak el tőlük és hogyan kellene viselkedniük. Sokszor valóban hiányzik annak az ismerete is, hogy mi az elvárható munkahelyi viselkedés.

4. Mi a megoldás?

Optimálisan minden generációnak együtt kell tudni dolgozni, kivétel nélkül mindenkinek alkalmazkodni kell a többiekhez és a munkahelyi normákhoz és a céges értékekhez, mert csak így lehet a céges célkitűzéseket megvalósítani.

A munkahelyi vezetőknek is tudatában kell lenni annak, hogy az Y generáció képviselőinek mások a preferenciái, más munkamódszereket követnek, másképp kommunikálnak, és sokszor nekik kell kezelni a különbségből adódó nézeteltéréseket.

A tanácsadó elmondta: a cégnél tiszta vizet öntöttek a pohárba, mindenkinek lehetősége volt elmondani a véleményét és közösen állították fel az új szabályokat. Eszter azóta felmondott, Krisztina maradt és próbál beilleszkedni.

Készítette: Herczku Monika

Címkék: fiatal, pályakezdő, Y generáció, munkahely, konfliktus