Az önéletrajz és a kísérőlevél elkészítésével hosszú órákat töltöttünk, a meghirdetett pozíciót pedig mintha csak ránk szabták volna. Ha a pályázatunkra joggal várnánk legalább egy állásinterjú lehetőséget, de a várva várt visszajelzés mégis negatív, nem árt, ha a közösségi médiára kezdünk el gyanakodni - írja a Huffington Post.

A CareerBuilder felmérése szerint azok a munkaadók, akik a közösségi oldalakon is utánanéznek a jelölteknek, 51 százalékban úgy nyilatkoztak, hogy volt már rá példa, hogy egy jelöltet az oda feltöltött tartalmak miatt utasítottak vissza. 

Íme a 9 legfontosabb lépés, hogy a közösségi média ne az akadálya, hanem pozitív kiegészítője legyen pályázatunknak. 

1. Szerkesszük meg a fotókat!

Vegyünk le minden olyan fényképet, amely rossz fényben tüntetne fel minket. Ez nemcsak az alkohol bűvöletében töltött bulikon készült felvételeket jelenti, hanem olyan, humorosnak vagy provokatívnak szánt fényképeket is, mint amikor fürdőruhában pózolunk a medence partján, vagy fejest ugrunk a felfújható gumimedencébe. Nem árt azt is leellenőriznünk, kinek van jogosultsága "tagelni" minket fotókon, a kéretlen bejelölés miatt ugyanis igen kínos helyzetbe kerülhetünk. 

9 baki a Facebookon, amelyek miatt nem kapunk állást

2. Szigorítsunk a biztonsági beállításokon!

Ezt ajánlatos minden olyan közösségi média esetében megtenni, amely nem kapcsolódik szakmai életünkhöz. A lap szerint különösen igaz ez a Facebookra, ahol a profil oldalak 30 százalékánál nincs beállítva a "privát" státusz a fotókra és bejegyzésekre. A másik trükk a munkaadó kéretlen nyomozásának elkerülésére, ha becenévvel regisztrálunk a baráti kapcsolattartásra szánt közösségi oldalakon, így teljes nevünkre rákeresve nem dobja majd ki profilunkat a kereső. 

3. Gondoljuk át, mielőtt bármit feltöltünk!

Ne feledjük, hogy bármit is publikálunk, az valamilyen formában mindig megmarad a világhálón, és akármikor felbukkanhat, még akkor is, ha eredeti helyéről már rég letöröltük az adott fotót vagy bejegyzést.

4. Mindig figyeljünk a "szövegkörnyezetre"!

Fontos, hogy tisztában legyünk vele, melyik közösségi oldalon mi az elvárás, és ennek megfelelő hangvételben írjunk, illetve posztoljunk felvételeket. A munkaadó nyilván nem fogja elvárni, hogy öltönyben és nyakkendőben pózoljunk minden Facebook-fényképen, mint ahogyan az is világos, hogy a LinkedInre nem a nyaraláson készült fotók közül ajánlott profilképet választani. 

A Facebookon teljesen rendben van, ha családunkról, hobbinkról vagy önkéntesként végzett tevékenységeinkről töltünk fel információt. Ha azonban a LinkedInen adunk ki magunkról hasonló, privát részleteket, az azt a benyomást keltheti a munkaadóban, hogy nem tudjuk, hogyan kell szakmaian viselkedni. 

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

5. Hangsúlyozzuk a pozitívumokat!

A közösségi média akarva-akaratlanul is személyes és szakmai életünk keverékét adja, mindkét szempontból információval szolgál a látogató számára. Gondoljuk át, életünk milyen részletét szeretnénk hangsúlyozni, mi az, ami a legpozitívabb üzenetet közvetíti? Milyen embernek szeretnénk láttatni magunkat? Mi az, amit el szeretnénk árulni érdeklődésünkről, véleményünkről?

6. Fogjuk vissza magunkat!

Ne töltsünk fel semmilyen, jelenlegi vagy volt kollégánkat, főnökünket érintő megjegyzést. Tartózkodjunk attól is, hogy valakit név szerint kiemelve nyilvánosan kritizáljunk. Arra is figyeljünk, hogy ne ragadjanak el az érzelmek, bármilyen boldogok vagy szomorúak vagyunk, kerüljük a profán megjegyzéseket és a káromkodást.

7. Válogassuk meg a szavainkat!

A helyesírás és a nyelvhelyesség különösen fontos az önéletrajz és a kísérőlevél esetében, de legalább ekkora jelentősége van a közösségi oldalakon is. A Jobvite kutatása szerint a munkaadókat jobban zavarták a jelölt profil oldalán talált bosszantó elütések és nyelvtani hibák (61 százalék), mint az alkoholfogyasztásra utaló megjegyzések (47 százalék). 

8. Keressünk rá saját magunkra!

Üssük be nevünket az internetes keresőbe és vizsgáljuk meg, milyen találatokat kapunk. Ezt fogja ugyanis látni a potenciális munkaadó is, amikor ránk keres a világhálón. Töröljünk minden olyan elemet, amely nem segíti a pályázatunkat vagy ellentmondásos üzenetet közvetít. Szakértők szerint jó, ha beállítjuk a "Google alert" szolgáltatást, ez levélben értesít minket arról, ha az interneten valamilyen formában megemlítették a nevünket. Jó, ha észben tartjuk, hogy nevünk egy értékes "márka", amelyet gondoznunk kell és folyamatosan figyelni, hogy milyen szöveges vagy képi tartalmak kerülnek összefüggésbe vele. 

9. Kerüljük az ellentmondást!

A közösségi médián kerüljünk minden olyan ellentmondásos témát, amely erősen megosztja a közvéleményt, különös tekintettel a vallási és politikai vitákra. Ha erőteljesen kiállunk az egyik mellett, könnyen a HR-menedzserrel ellentétes oldalon találhatjuk magunkat. Ugyanakkor jó, ha a munkaadó által a közösségi médián megosztott különböző híreket vagy tartalmakat kommentálunk vagy posztolunk tovább. Azzal is felhívhatjuk magunkra figyelmet, ha rendszeresen érdemi hozzászólással gazdagítjuk a vállalat közösségi oldalán indított fórumokat. 

Címkék: közösségi média, márkaépítés, álláskeresés, pályázat, munkaadó

Szemlézte: Fogas Krisztina