Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Készpénz, cafetéria, vacsora vagy termék a jutalom

Az év végi jutalmazás leginkább a multinacionális illetve nagyvállalatokra jellemző, habár azok a kisebb cégek, ahol a dolgozók megbecsülése fontos szempont a vezetőség számára, egyre inkább igyekeznek feltérképezni a jutalmazási lehetőségeket, hogy az ünnepek előtt megajándékozhassák munkavállalóikat - mondta el az év végi bónusz trendekkel kapcsolatban Jónás Anikó, a Kelly Services Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Van aki készpénz formájában, a hagyományos jutalom jogcímen fizet, van aki valamilyen cafetéria juttatást nyújt a dolgozóknak, más munkáltatók a saját termékeikből állítanak össze "karácsonyi csomagot"  munkavállalóik részére, és van ahol egy közös vacsora a jutalmazás formája. A bónusz juttatás a munkáltató hatáskörébe tartozik, hogy kinek milyen összeget, jutalmat kíván adni, nem szükséges megindokolnia - tette hozzá.

A vezető felelős a motiváló hatásért

Cservenyák Tamás, Tudatos Vezetés tréner/coach szerint ugyanakkor a vezetőknek mindenképp van felelőssége az év végi jutalmaknál. Ha ő a döntéshozó, akkor azért, ha nem ő, akkor pedig tud javaslatot tenni felettesénél. Cservenyák szerint az egyik kulcskérdés, hogy a jutalmak igazságosan legyenek elosztva. Az igazságosság természetesen nem azt jelenti, hogy mindenki egyformán kap, hanem azt, hogy mindenki a teljesítményével, hozzáadott értékével arányosan részesül a jutalmakból - fejtette ki.  Ehhez természetesen szükség van valamiféle teljesítménymérő vagy értékelő rendszerre, ami alapján lehet jutalmazni. Másik lehetőség, hogy az kap jutalmat, aki valami tényleg kiemelkedőt tett le az asztalra.

A szakértő szerint ha egyformák a jutalmak, vagy ha mindig mindenki kap, az elvárásként épül be az emberek fejébe, motiváló ereje elmúlik, ellenben ha valami miatt elmarad az egyik évben, akkor az már kifejezetten demotiváló.

Ki és mennyit kaphat az idén?

Azzal kapcsolatban, hogy ki kaphat bónuszt, Jónás Anikó kifejtette: az FMCG szektorban jellemző a középvezetői szinttől felfelé a 13.-ik havi fizetés, melyet többnyire karácsony előtt fizet ki a munkáltató. Ezen felül, szintén a középvezető szint, és a feletti pozíciókra jellemző a bónusz, melynek mértéke a teljesítéstől függően, az évi fizetés 6-25 %-áig terjed általában. A 20% eléréséhez többnyire szinte teljesíthetetlen elvárások tartoznak, de további egy havi fizetésnek megfelelő bónusz általánosnak mondható. Ennek kifizetése következő év márciusában szokott történni.

Értékesítési területeken természetesen más a helyzet, ők többnyire folyamatosan a teljesítés arányában, bónuszrendszerben kapják a fizetést - tette hozzá. Teljes havi fizetésüknek kb. 20-40 %-a függ a teljesítéstől, ez jellemző az alacsonyabb szintű és vezetői pozíciókra is. Emellett éves bónusszal is kalkulálhatnak, ennek mértéke azonos a fentivel (6-25%), szintén márciusi kifizetéssel.

Gyártó cégek esetén az eredményprémium kiegészítése jelentkezik az év végén bónuszként, aminek az alapja az egész üzem éves teljesítménye és többnyire január-február környékén kerül kifizetésre.  A Kelly Servicces Hungary Kft, tapasztalatai alapján korábban bevált jutalmazásnak számított az extra étkezési utalvány is, szemben a termék ajándékokkal; melyek a munkavállalókat kevésbé ösztönzik maradásra.

Hogyan készülhetünk az év végi bónuszra?

Mindenképpen érdemes törekedni a folyamatos, jó teljesítményre, amelyet a gazdaság kiszámítatlansága azonban gyakran megnehezít - hangsúlyozta Jónás Anikó. Amennyiben a célszámokat, mérőszámokat sikerül teljesíteni - tapasztalataink alapján-, az év elején megígért bónusz juttatások rendszerint kifizetésre kerülnek az üzleti év lezárása után.

Cservenyák Tamás szerint fontos, hogy a jutalmazás szempontjai átláthatóak legyenek. Akkor fogják az emberek jobban elfogadni, ha értik a döntés hátterét. Ha úgy érzik, hogy a kedvencek vagy a barátok kapnak csak jutalmat, az rendkívül visszatetsző.

Aki nem kap jutalmat, nyilván csalódott lesz, de ha a szempontok érthetők számára, akkor könnyebb feldolgozni a szituációt és lehet látni, hogy milyen tevékenységek, eredmények vagy viselkedések vezetnek jutalmakhoz akár az ő számára is a jövőben - véli a szakértő. Akármi is kvalifikál egy munkatársat jutalomra, célszerű azt a vállalat számára fontos célokhoz kötni, legyenek azok teljesítmény-, viselkedés-vagy hozzáállásbeli célok - hangsúlyozta.